טסלה מודל 3 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
המשפחתית הגדולה של טסלה, מודל 3, נחתה בארץ ב-2021 ועוררה סערה בזכות הביצועים החשמליים המסחררים, הטווח המרשים, המחיר האטרקטיבי - והמותג שאסף סביבו כת מעריצים.
גרסת הבסיס מציעה הנעה אחורית וטווח נסיעה חשמלי של עד 491 ק“מ.
מעליה נמצאת גרסת לונג ריינג‘ עם 2 מנועים, הנעה כפולה וטווח נסיעה מרבי של 614 ק“מ.
בראש ההיצע עומדת גרסת ‘פרפורמנס' — עם הנעה כפולה, האצה ל-100 קמ“ש ב-3.1 שניות, וטווח נסיעה של 567 ק“מ.
-
עיצוב ונוכחות
קשה להתלהב מהעיצוב של טסלה מודל 3, אשר נראית באופן מובהק כאחות הקטנה שהיא גם הפחות יפה במשפחה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מינימליסטית, נקייה ממיתוג באופן מוגזם — ובמרכזה צג ענק של "15 השולט בכל ממשקי הנהיגה והתפעול. מיוחד? בהחלט. קל להתאקלמות? לא ממש.
הבעיה העיקרית היא תפעול המסך במהלך הנהיגה: כיוון מראות הצד וההגה, כיוון פתחי האוורור ואפילו פתיחת תא כפפות מחייבים ביקור במסך וזה ממש מסורבל. לחלק מהתפקודים ניתן להתרגל — באחרים מתרגלים לא להשתמש.
גם שאר האלמנטים של הנדסת האנוש אינם מבריקים: הראות לאחור מצומצמת, המראות לא מוצלחות ואין מצלמה קדמית או תצוגה עילית מתבקשת.
מול עומס החום הישראלי המיזוג התקשה לקרר, וגג הזכוכית חסר הכיסוי יוצר חממה בתוך הרכב.
איכות החומרים סבירה, אך חלקים בסביבת הנהג, הריפוד הדקיק ודיפון הדלתות אינם איכותיים כנדרש ממותג שרוצה להיות פרימיום.
השילוב בין מבנה המושב לתנוחת ישיבה נמוכה מדי מעייף בנהיגה ארוכה. מאחור המרחב נאה, אך גם שם הספסל נמוך מדי.
תא המטען שימושי, וכיאה לרכב חשמלי, יש גם תא מטען קטן מלפנים.
-
מנוע וביצועים
הגרסה שבחנו היא 'לונג ריינג'. לזו הספק משולב של 441 כ"ס והנעה כפולה.
לחיצה חזקה על המצערת תביא להאצה פנומנלית. המהירות אליה מסוגלת ה־3 להגיע תוך פרקי זמן קצרצרים בעליות, ישורות קצרות וסתם עקיפות היא פשוט מסחררת. אין מילים.
-
נוחות והתנהגות
בעיר טסלה מודל 3 מתקשה לסנן רצף של מהמורות ומחוצה לה היא מעט מווברצת על אספלט פגום. בכבישים מהירים עם אספלט גלי, נוצרת תנועת נדנוד של המסה הכבדה. רעשי הכביש והרוח בולטים מדי.
אחת ההפתעות ב־3 היא היכולת הדינמית המעולה.
כמו בדגמים חשמליים אחרים, מערכת הבלימה אינה עוצמתית וקשה לדייק במינון הבלימה. לעומת זאת, הבלימה הרגנרטיבית של המנוע החשמלי מעולה ומאפשרת "נהיגה בדוושה אחת" במרבית המצבים.
-
תמורה למחיר
מחירי טסלה מודל 3 כבר אינם כה אטרקטיביים - בוודאי מול התחרות החשמלית הגואה. עם זאת, מי שמחפש ביצועים חזקים ויכולת דינאמית גבוהה, יתקשה למצוא תמורה טובה יותר.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב בשנת 2021 נמסרו כ-6,800 טסלות בישראל, כמעט כולן ממודל 3.
 
מאלה, בערך מחצית היו גרסאות ההנעה אחורית הבסיסיות, והשאר התחלק באופן די שווה בין גרסת הטווח הארוך לגרסת הביצועים.
-
גרסאות ורמות גימור
כל דגמי מודל 3 מגיעים באותה רמת הגימור, כאשר ניתן לבחור תוספות שונות בתוספת תשלום במעמד ההזמנה.
הגרסאות הראשונות הגיעו עם חישוקי 18 אינץ‘ כסטנדרט, כאשר חישוקי 19 אינץ‘ מוצעים בתוספת של 5,500 ש“ח בעוד גרסת ‘פרפורמנס' מגיעה עם חישוקי 20 אינץ‘ כסטנדרט. ריפוד פנים שחור-לבן מוצע בתוספת של 4,000 ש“ח. מערכת “אוטו-פיילוט“ — מערך הבטיחות האקטיבי של היצרנית — מוצעת עבור 37,500 ש“ח וניתנת להוספה גם לאחר הרכישה. כסטנדרט ה-3 מגיעה בצבע לבן, עבור כל צבע אחר נדרשת תוספת מחיר של 4,000 עד 7,500 ש“ח.
-
בטיחות
טסלה מודל 3 נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2019 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבים עם ציונים גבוהים במיוחד בהגנה על מבוגרים (96%) ועל ילדים (86%).
כל גרסאות הדגם מגיעות עם מערך בטיחותי מקיף (בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ועוד) אותו ניתן לשדרג ליכולות אוטונומיות משופרות (לא נהיגה עצמאית) תמורת תוספת תשלום.
-
טווח נסיעה
לגרסה שנבחנה, 'לונג ריינג', טווח רשמי מוצהר של 614 ק"מ.
ממוצע צריכת החשמל במבחן עמד על 5.2 ק"מ/קוט"ש, לטווח כולל של 390 ק"מ; אולם ברגע שהתחלנו בנהיגה ספורטיבית בהרים, הנתונים צנחו משמעותית. אחרי כ־34 ק"מ דינאמיים (תוואי קצר משמעותית מזה שבמבחנים לרכב בנזין), הצריכה עלתה ל־4.2 ק"מ/קוט"ש, וירדנו לטווח כולל של כ־285 ק"מ.
-
מה חדש בטסלה מודל 3 2023
ביחס ליצרנים אחרים, מחיריה של טסלה נמצאים בזגזוג מתמיד - זה טוב לרוכשי רכב חדש שבתזמון נכון עשויים לתפוס מחיר מציאה, אך פחות טוב לבעלי ולמוכרי המשומשות שערך רכבם עשוי ליפול בחדות בין לילה.
באפריל 2023 עודכנו שוב מחירי מודל 3 וצנחו בשיעור של כ-8-13% בהתאם לגרסה. מחירה של מודל 3 הנעה אחורית היה הנמוך ביותר מאז מחירי ההשקה של הדגם.
-
סיכום
טסלה מודל 3 משלבת טווח יעיל מאוד, ביצועים אדירים ויכולת דינאמית מעולה. אולם המחיר המזגזג והמתחרות המצוינות שהגיעו הופכים אותה לפחות משתלמת מבעבר.