טסלה מודל 3 2024 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
המשפחתית הגדולה של טסלה, מודל 3, נחתה בארץ ב-2021 ועוררה סערה בזכות הביצועים החשמליים המסחררים, הטווח המרשים, המחיר האטרקטיבי - והמותג שאסף סביבו כת מעריצים.
אורכה עומד על 469 ס"מ, רוחבה על 185 ס"מ, גובהה על 144 ס"מ ובסיס הגלגלים שלה נמתח על פני 287.5 ס"מ. נפח תא המטען עומד על 425 ל'.
היא מוצעת במספר גרסאות הנבדלות ביניהן במספר המנועים (אחד או שניים), בסוג ההנעה (אחורית או כפולה), בקיבולת הסוללה ובטווח הנסיעה; גרסת הבסיס מציעה הנעה אחורית וטווח נסיעה חשמלי של עד 513 ק“מ.
מעליה נמצאת גרסת לונג ריינג‘ עם 2 מנועים, הנעה כפולה וטווח נסיעה מרבי של 629 ק“מ.
בראש ההיצע עומדת גרסת ‘פרפורמנס' — עם הנעה כפולה, האצה ל-100 קמ“ש ב-3.1 שניות, וטווח נסיעה של 528 ק“מ.
טעינה מהירה אפשרית בקצב של עד 250 קילוואט בעמדה ייעודית של טסלה.
-
עיצוב ונוכחות
קשה להתלהב מהעיצוב של טסלה מודל 3, אשר נראית באופן מובהק כאחות הקטנה שהיא גם הפחות יפה במשפחה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מינימליסטית, נקייה ממיתוג ובמרכזה צג ענק של "15 השולט בכל ממשקי הנהיגה והתפעול.
הבעיה העיקרית היא תפעול המסך במהלך הנהיגה: כיוון מראות הצד וההגה, כיוון פתחי האוורור ואפילו פתיחת תא כפפות מחייבים ביקור במסך וזה ממש מסורבל. לחלק מהתפקודים ניתן להתרגל — באחרים מתרגלים לא להשתמש.
גם שאר האלמנטים של הנדסת האנוש אינם מבריקים: הראות לאחור מצומצמת, המראות לא מוצלחות ואין מצלמה קדמית או תצוגה עילית מתבקשת.
מול עומס החום הישראלי המיזוג התקשה לקרר, וגג הזכוכית חסר הכיסוי יוצר חממה בתוך הרכב.
איכות החומרים סבירה, אך חלקים בסביבת הנהג, הריפוד הדקיק ודיפון הדלתות אינם איכותיים כנדרש ממותג שרוצה להיות פרימיום.
השילוב בין מבנה המושב לתנוחת ישיבה נמוכה מדי מעייף בנהיגה ארוכה. מאחור המרחב נאה, אך גם שם הספסל נמוך מדי.
תא המטען שימושי, וכיאה לרכב חשמלי, יש גם תא מטען קטן מלפנים.
-
מנוע וביצועים
הגרסה שבחנו היא 'לונג ריינג'. לזו הספק משולב של 441 כ"ס והנעה כפולה.
הביצועים מעולים, והמהירות אליה מסוגלת ה־3 להגיע תוך פרקי זמן קצרצרים היא פשוט מסחררת.
-
נוחות והתנהגות
בעיר מודל 3 מתקשה לסנן רצף של מהמורות ומחוצה לה היא מעט מווברצת על אספלט פגום. בכבישים מהירים עם אספלט גלי, נוצרת תנועת נדנוד של המסה הכבדה. רעשי הכביש והרוח בולטים מדי.
היכולת הדינמית מעולה, הבלימה הרגנרטיבית מצוינת ומאפשרת "נהיגה בדוושה אחת" במרבית המצבים.
הבלמים עצמם אינם עוצמתיים דיים וקשה לדייק במינון הבלימה.
-
תמורה למחיר
מחירי טסלה מודל 3 כבר אינם כה אטרקטיביים - בוודאי מול התחרות החשמלית הגואה. עם זאת, מי שמחפש ביצועים חזקים ויכולת דינמית גבוהה, יתקשה למצוא תמורה טובה יותר.
-
גרסאות ורמות גימור
כל דגמי מודל 3 מגיעים באותה רמת אבזור, וניתן לבחור תוספות שונות בתוספת תשלום במעמד ההזמנה.
כסטנדרט ה-3 מגיעה בצבע לבן, עבור כל צבע אחר נדרשת תוספת מחיר.
חישוקי 19 אינץ‘ מוצעים בתוספת בגרסאות הרגילות, בעוד גרסת ‘פרפורמנס' מגיעה עם חישוקי 20 אינץ‘ כסטנדרט. ריפוד פנים שחור-לבן מוצע בתוספת, וכך גם מערכת “אוטו-פיילוט“ — מערך הבטיחות האקטיבי של היצרנית — אשר ניתנת להוספה גם לאחר הרכישה.
-
בטיחות
טסלה מודל 3 נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2019 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבים עם ציונים גבוהים במיוחד בהגנה על מבוגרים (96%) ועל ילדים (86%).
כל גרסאות הדגם מגיעות עם מערך בטיחותי מקיף (בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ועוד) אותו ניתן לשדרג ליכולות אוטונומיות משופרות בתוספת תשלום.
-
טווח נסיעה
לגרסה שנבחנה, 'לונג ריינג', טווח רשמי מוצהר של 629 ק"מ.
ממוצע צריכת החשמל במבחן עמד על 5.2 ק"מ/קוט"ש, לטווח כולל של 390 ק"מ.
-
מה חדש בטסלה מודל 3 2024
בינואר 2024 מחירי טסלה מודל 3 עלו לאור עדכון המס על רכב חשמלי. מחירי הדגם עלו בכ-12,000-16,000 שקלים, עלייה של 5-8% בהתאם לגרסה.
-
סיכום
טסלה מודל 3 משלבת טווח יעיל, ביצועים אדירים ויכולת דינמית מעולה. אולם המחיר שעלה והמתחרות המצוינות שהגיעו הופכים אותה לפחות משתלמת מבעבר.