מתחרות בולטות - טויוטה אוריס סטיישן, יונדאי סונטה הייבריד, קיה סיד דיזל, סקודה אוקטביה דיזל, רנו פלואנס דיזל
.jpg)
עיצוב ונראות
החל מהדור השני מאופיינת הפריוס בעיצוב מובחן ויחודי, בעיקר בפרופיל. הקו הזורם, בלי כיפופים חדים, מהחרטום ועד הזנב משרת צרכים אירודינמיים, אבל גם תורם לזיהוי מיידי של הפריוס. הדור הרביעי שומר על הפרופיל המשפחתי (אם כי הצטרף בדל זנב בולט), אבל עם פנים וזנב בעלי עיצוב אגרסיבי בהרבה. הקווים חדים יותר, הפנסים ענקיים, והתוצאה הכללית בולטת יותר, אם כי לא ממש מעודנת או אלגנטית. אף אחד לא יטעה בזיהוי ויתבלבל בינה לבין אחד הדורות הקודמים...
פנים הרכב
גם תא הנוסעים עבר שינוי משמעותי לעומת הדור הקודם. המראה הרבה פחות טכנולוגי-עתידני (למרות שנוספה תצוגה עילית). אין את תחושת ה"חללית" שהרשימה ילדים בדורות הקודמים, אבל יש חומרים עדיפים, קווים מעוגלים ורכים יותר וגוונים נעימים יותר. העיצוב שומר על חלק מהמאפיינים המוכרים, כגון החלוקה לשני מפלסי מסכים, לוח מחוונים מרכזי ושפע תצוגות על ניהול הכח, חסכון באנרגיה וכן הלאה (כולל ציון לנהג על נהיגה חסכונית), אבל לא על כולם - הקונסולה המרכזית הבולטת, נעלמה, למשל. התוצאה הסופית שונה מאוד - ועדיפה לעניות דעתי, למרות שלא ממש אהבתי את הפלסטיק בגוון "לבן-פסנתר" בו נעשה שימוש נרחב.
.jpg)
נוחות נסיעה
למרות הצהרות טויוטה על כך שהפריוס החדשה "מחוברת יותר לנהג", השיפור העיקרי הוא דווקא בניתוק של הנהג מפגעי הכביש. הרכב שקיבלנו ביום הראשון הציג יכולת ספיגה מרשימה הן בעיר והן מחוץ לעיר, יחד עם ריסון טוב של המרכב, ורק טיפה יותר מדי זווית גלגול. באופן מוזר, האוטו שקיבלנו ביום השני (עם מפרט מתלים/גלגלים זהה) סינן קצת פחות ביעילות - אם כי עדיין ברמה טובה - שיבושים עירוניים. זו אחת הטויוטות הנוחות ביותר בהן נתקלתי. נקווה כי המכוניות העתידיות של החברה שיתבססו על ארכיטקטורת ה-TNGA יצליחו להציג גם כן כיול מתלים מוצלח שכזה.
.jpg)
התנהגות ובטיחות
למרות ההצהרות האמורות על שיפור ההנאה מנהיגה, הפריוס היא עדיין לא מכונית לנהג. תגובת הדוושה לא ישירה מספיק, התשדורות מהשלדה עמומות וההגה אלסטי. היכולת הדינאמית עצמה גבוהה, אפילו מאוד, וההתנהגות מאוזנת, עם נטיה קלה לתת היגוי תחת לחץ כבד - אבל זו פשוט לא מכונית שנוהגים מהר בסיבובים בשביל הכיף.
הפריוס החדשה עדיין לא עברה מבחני ריסוק אירופאים, אך היא מציעה שפע מערכות בטיחות מתקדמות - בלימה אוטונומית בעיר, התרעת התנגשות, שמירת נתיב ועוד. אך כרגע מערכות אלו לא זמינות בארץ - לדברי היבואן, טויוטה עדיין לא סיימה לבדוק את התאמת המערכות המתקדמות לכבישים הישראלים, ולכן לא מאשרת את שיווק המערכות בארץ. התהליך אמור לארוך עוד מספר חודשים.
מנוע וביצועים
.jpg)
סיכום
הדור הרביעי של טויוטה פריוס טוב מהדור הקודם, ובפער לא קטן - תא הנוסעים איכותי יותר, המתלים סופגים יותר, צריכת הדלק נמוכה יותר ונראה שגם המרחב לנוסעים שופר, וכל זה במחיר ש"יהיה קרוב מאוד לשל הדור היוצא (148,500 שקלים)" כהצהרת היבואן. אך מצד שני, המצב בשוק המקומי היום שונה מאוד מהמצב ב-2009, עת הושק הדור השלישי - יונדאי מציעה את הסונטה, משפחתית גדולה היברידית, ב-160,000 שקלים, קיה תציע בקרוב את האופטימה המקבילה ואת הנירו - רכב היברידי חדש לחלוטין, שלפחות ברמת דף הנתונים מתחרה ישירות בפריוס של טויוטה. וכמובן - גם המכוניות ה"רגילות" התקדמו מאוד בגזרת צריכת הדלק, מצמצמות את היתרון העיקרי של הפריוס.
.jpg)