דברי הימים
רייזר לבית פולאריס נחשף בפברואר 2007 והיה לצל"צ הספורטיבי הראשון. ייחודו היה בשילוב המבנה השימושי של כלי העבודה בסגנון המיול והריינג'ר עם מנוע חזק כמו בטרקטורוני ספורט. למרות שהוצג בזמן משבר כלכלי ובמחיר לא מבוטל, הרייזר, זכה להצלחה מידית במכירות, עם נתון מכירות מצטבר של 3500 כלים.
צל"צ, יד שנייה
אחד המכשולים העיקריים שעומדים בפני הצל"צ הוא תג המחיר שלו. ה–800S, למשל, עלה כחדש 109,000 שקלים - הרבה מאוד כסף לכלי עם שימושיות מוגבלת, מהנה ככל שיהיה.
כלים מהשנתון הראשון שהגיע ארצה, 2009, עולים לפי מחירון לוי יצחק כ–40,000 שקלים, כ–35% ממחירו של כלי חדש.
לפני שלוקחים את הכלי לבדיקה מקצועית במוסך, חשוב לבחון את המועמד היטב באופן ויזואלי. תחילה יש לבחון את נקודות הריתוך של חלקי כלוב ההתהפכות - אם המתכת חלודה או שהצבע סדוק - סימן שהקשת נפגעה, עדות לתאונות. אותו כלוב התהפכות מחובר למרכב באמצעות ברגים, דבר המקל על החלפתו במקרה הצורך, אך מחירו לא זול; בכלים שעברו התעללות - קפיצות רבות, מקרי התהפכות מרובים - עשויים להיווצר חופשים באותן נקודות הברגה. ניתן לזהות את החופשים הן בבדיקת אותן נקודות חיבור והן בזמן נסיעה על כביש, בעיקר לאחר נסיעת שטח; רעידות יורגשו היטב בכלי.
ואם כבר במנוע עסקינן, שימו לב לאביזרים ההיקפיים של המנוע - משאבת מים, מתנע ומכסה ראש מנוע. הדגש הוא על בדיקת הברגים של כל אחד מהחלקים האלו - אם הברגים נפתחו או הוחלפו, יש להעמיק בבדיקת היסטוריית הטיפולים - אך שלא כמו בבדיקת השלדה, כאן אין צורך לשלול לחלוטין את המועמד.
הקפדה יתירה
לאחר נסיעה בבוץ יש להקפיד על ניקוי יסודי של המקרן (רדיאטור) לצד שטיפת מכלולי ההיגוי (בדגש על המסבים) והבלמים. בקיץ, ניקוי יזום של מסנני האוויר יתרום גם הוא להארכת חיי המנוע ומכלוליו.
ענייו נוסף החייב בהתייחסות הוא רצועת הוריאטור (תיבת ההילוכים, שהיא למעשה תיבה רציפה - ממש כמו בקורולה של השכן). בשימוש סביר ואחראי הרצועה תאריך חיים; מומלץ להאיץ במתינות (ולהימנע ממכות–גז), להימנע משיוט במהירות גבוהה וקבועה ולהשתמש ביחס ההעברה הנמוך (Low) בעת נסיעה בשטח טכני. את השילוב ל–Low יש לבצע בזמן עמידה מוחלטת והעברה למצב 4X4 (המשלב את הגלגלים הקדמיים באמצעות מצמד ויסקוזי).
ניתן לבדוק במוסך את מצב הרצועה, אולם אפשר לבצע הערכה ראשונית באמצעות שילוב התיבה למצב נסיעה (High) ולאחר מכן להתחיל תנועה בצורה הדרגתית. תנועה לא לינארית - קרטועים, רעידות או קפיצות קטנות - עשויה להעיד על רצועה שנמצאת בסוף חייה.
בדיקה יסודית
הטיפולים, כמקובל בכלים כאלה, נעשים במרווחים של שעות–מנוע - וברייזר מדובר במרווח של 100 שעות. עניין שעות המנוע מקבל משמעות נוספת גם בעת תמחור הכלי המבוקש. בממוצע, צובר הרייזר כ–70 שעות בשנה. אולם, כל עוד הכלי תקין ובעל היסטוריה מסודרת, הרי שאין מניעה לבחור גם בכלי שמספר השעות שעבר גבוה יותר.
דרושה: חשיבה קרה בעניין מרגש
הרייזר הוא מהכלים החשובים ביותר שהגיעו לשוק השטח, בחו"ל כמו גם בארץ. מדובר ברכב פנאי מענג בעל יכולות שטח גבוהות ביותר, המשלב ביצועים מעולים לצד מבנה בטיחותי.
במחירו כמשומש מרחיב הרייזר את מעגל הרוכשים שלו, אבל לקראת הקנייה יש להקפיד מאוד על בדיקה מעמיקה של הכלי המדובר. צריך לזכור כי כלי זה מגיע בעסקת חבילה עם עלויות אחזקה גבוהות הנובעות מאופי השימוש בו. לכן, נדרשת חשיבה רציונאלית ומעמיקה לפני שקונים את אחת ממכונות ההנאה הכי מרגשות שיש.
עלויות נלוות
בנוסף לעלויות האחזקה, יש גם עלות ביטוח - כ–3200 עד 3800 שקלים לשנה לביטוח חובה וצד ג'. רב חברות הביטוח, מלבד הישירות, יבטחו את הכלי. אולם אין אפשרות לבטח אותו בביטוח מקיף. מכיוון שמדובר בכלי נחשק על ידי גנבים, יש לקחת בחשבון השקעה במנעולים ו/או בניית מחסן ייעודי.
טיפול קטן (שמן ומסנן שמן): 590 ש"ח (944 ש"ח עם פילטר אוויר).
טיפול גדול (שמן, מסנן שמן, מסנן אוויר, מצתים, שמן ממסרות קדמי ואחורי ובדיקת מכלולי וריאטור) - 1534 ש"ח.
טיפול והחלפת חלקי וריאטור נקבעים בהתאם לבלאי ולצורך.
**מחירי הטיפולים כוללים חלפים, עבודה ומע"מ. מחירי הטיפולים הינם ממוצע הטיפולים ברשת ואינם קבועים בין הסוכנים - כל סוכן מתמחר בצורה שונה.