ברכיבות אלה הוכיח המנוע שכל הסופרלטיבים שהרעיפו עליו לאורך השנים (מדובר במנוע ה-WR450 הוותיק) נכונים לחלוטין; הוא מציע כוח שימושי כבר בסל"ד בינוני-נמוך, שהופך לכוח אדיר בסל"ד גבוה. המנוע הזה מוכן לעלות לסל"ד דמיוני בלי תלונות, ומייצר תאוצות סוחטות דמעות (של אושר, גם מהרוח). יש מעט מאוד מכוניות, כולל מכוניות על, שיכולות להתחרות עם תחושת התאוצה הסובייקטיבית שמעניק האופנוע הזה.
אני לא מדבר על התאוצה שנמדדת בשניות למאה קמ"ש או לרבע מייל, אלא על כיווץ המעיים בבטן כשהמצערת נמשכת/נלחצת (תלוי בכלי) עד הסוף. ה-EC450 נוהם, רועם, מותח את הידיים ומנפנף בגלגלו הקדמי אם רק ארשה לו (גם בשלישי!), גומר את ההילוכים במהירות ודורש ממני לתפעל את רגל שמאל בזריזות כדי לשמור על זרם הדחף בעוד הרוח מטלטלת אותי.
הפרא האציל
אבל אל תטעו בכלי הזה. לא מדובר באיזה פרא גס ובלתי נשלט. ההפך – הגזגז הפתיע אותי לטובה בקטעי הקישור על הכביש. ברור שזה לא גולדווינג, אבל עם סט צמיגי כביש או דו"ש נראה לי שהוא יהיה סביר לחלוטין ככלי תחבורה למרחקים קצרים עד בינוניים, עם פוטנציאל כיף פסיכי לחלוטין. רק צריך לזכור שאין לו אפילו סוויץ', משמע צריך לנעול אותו גם בעצירה של שנייה.
המנוע, כמו שסיפרנו לכם בעבר, עדיין ניזון מקרבורטור ולא ממערכת הזרקה, והמשמעות היא שההתנעה שלו דורשת קצת יותר מעורבות רוכב. בהתנעה הראשונה צריך בדרך כלל למשוך את הצ'וק הזעיר שמתחבא מתחת לקורת השלדה, ובהתנעות חמות יש למשוך מנוף קטן מעל המצמד. בכל מקרה, המצבר חזק מספיק כדי לספוג טעויות רוכב, ובמקרה הכי גרוע יש גם רגלית קיק.
מבחן האומץ
בסוף אזרתי אומץ ונכנסתי אל הסינגלים. את הסינגל הראשון סיימתי עם יד ימין מכווצת ותחושה מעורפלת שהיו כמה חלזונות שצחקו עלי בדרך. אבל האשם לא היה באופנוע, אלא בי. הפחד מהמנוע עדיין שיתק אותי. נשמתי עמוק, שחררתי את הידיים, נשמתי שוב וחזרתי אל הסינגל, כשאני משתדל לרכב משוחרר יותר.
לזכות הגזגז נציין גם כי הוא הפגין עמידות יפה להתחממות. גם בקטעים מאומצים במהירות איטית ובימים חמים לא רתח, בעבע, העלה אדים, "הכין תה", ובכלל לא הפגיש אותי עם אותן תופעות שבהן נתקלים לפעמים רוכבי ארבע פעימות בתנאים דומים.
גזגז ציטוט
בקיצור, האמרה של נשיא ארה"ב, פרנק ד. רוזוולט, תקפה גם לגזגז 450 בסינגלים: "הדבר היחיד שעלינו לפחד ממנו הוא הפחד עצמו". הוא אומנם מעט יותר מסורבל בשינויי כיוון מאופנועי 250, אבל לא ברמה שמונעת הנאה בסינגלים, ואת הדיבידנד מקבלים בשבילים הפתוחים; נכון, תאוצות בקו ישר זה טיפשי – אבל איזה כיף!