
זהו רכב הפנאי הקומפקטי הראשון של לקסוס, כאשר הבסיס הוא הראב 4 של טויוטה. בלקסוס ממהרים להדגיש כי למעט הפלטפורמה הבסיסית – מה שאומר בסיס גלגלים, רוחב ופרטים "שקופים" כגון מיקום מיכל הדלק – 90% מהרכיבים חדשים לחלוטין.
ה-NX מוצע בשתי גרסאות: האחת, 300h היברידית; השנייה, 200t, עם מנוע 2.0 ל' מוגדש – הראשון מסוגו בלקסוס. שני המנועים מוצעים עם הנעה קדמית, כאשר הנעה כפולה היא אופציה, כחלק מחבילת האבזור הבכירה.

בחינה מדוקדקת
פתיחת הדלת בגרסה המבחן המאובזרת מפגישה אותנו עם מושבי עור נאים מאוד בשילוב צבעים של לבן ושחור. הם נראים פשוט מצוין, אבל מעלים חשש לגבי עמידותם ללכלוך. אגב, גם הריפוד דמוי-עור ברמת האבזור הבסיסית נאה, וקל לטעות בו ולחשוב שמדובר בדבר האמיתי.

הגג הפנורמי בעל כיסוי אטום לחלוטין, וזה טוב; במושב האחורי הישיבה גבוהה, וזה נחמד; בגלל גג השמש, מרווח הראש מוגבל; אנשים גבוהים עשויים לחכך את ראשם – וזה פחות נחמד. מחסור קל נוסף נרשם בגזרת המרווח לכפות הרגליים, אבל המרווח לברכיים טוב. יש לציין לטובה אפשרויות כוונון למשענת ואת פתחי המיזוג לאחור בין המושבים הקדמיים. פחות לטובה יצוינו המושב האמצעי שהוא כמקובל קטן יותר, ופתחי המיזוג פוגעים במרווח לברכיים.
תא המטען נפתח ונסגר חשמלית, אבל הווילון שמכסה את התא נמוך יחסית, ופוגע מעט בשימושיות ובנפח.
עד כאן, המשותף לשתי הגרסאות – ועכשיו לדברים החשובים בהן הן נבדלות.
ההצעה ההיברידית: 300h

הניסיון מלמד כי מכוניות היברידיות בדרך כלל אוהבות נהיגה רגועה – וזה גם המצב ב-NX. בנהיגה כזו הן במיטבן – שקטות מאוד בזכות היכולת לנוע בכוח החשמל בלבד במהירות נמוכה. סעו כך, וה-NX יהיה שותף נעים ושקט למדי, וגם צריכת הדלק, במיוחד בפקקים, תהיה מעולה. אנחנו רשמנו בפקק ממרכז ת"א להרצליה יותר מ-15 ק"מ/ל'(!). הכוח מספק בהחלט, ובמצב ספורט (יש גם רגיל וחיסכון) תקבלו גם תגובת דוושה טובה יותר.
ההיברידי לא פונה לנהגים שמחפשים ביצועים, ואלו כנראה ממילא לא יתמקדו בגרסה זו. אם מישהו בכל זאת יתעקש לנהוג בה מהר, כמו שעשינו בחלק מהמבחן, הוא יגלה את המחיר בתחנת הדלק, עם צריכת דלק גרועה של 6.7 ק"מ/ל'. עוד לפני זה הוא יגלה גם כי המנוע לא אוהב לעבוד בעומס. מחאתו הווקאלית חודרת דרך בידוד הרעשים הטוב בדרך כלל, ואינה נעימה לאוזן. בקטע שיוט רגוע במיוחד קיבלנו צריכת דלק של 14 ק"מ/ל', ואף טובה יותר.
ההצעה המוגדשת: 200t
בגרסה זו משרת מנוע 2.0 ל' טורבו, המספק 238 כ"ס ו-35.7 קג"מ מ-1650 ועד 4000 סל"ד, ומשודך לתיבה אוטומטית שיש לה 6 הילוכים. הכוח במקרה שלנו עובר לארבעת הגלגלים, אבל כאמור מוצעת גם גרסה עם הנעה קדמית.

המנוע הזה פשוט טוב, עם פעולה חלקה, זמינות כוח מכובדת, חיבה לסל"ד גבוה וצליל נחמד. התיבה משתפת פעולה עם החלפות הילוכים חלקות ותגובה זריזה למדי במצב ספורט (וגם כאן יש גם רגיל וחיסכון). בניגוד להיברידית, נראה שהטורבו נהנה כשלוחצים אותו, ומאיץ בשמחה כשהוא מתבקש. החוליה החלשה במערכת ההנעה היא ההנעה הכפולה, שלא מורידה את הכוח ביעילות לכביש; לוחמת המומנט הבולטת אף גרמה לנו לבדוק שוב אם לא קיבלנו בטעות גרסת הנעה קדמית בלבד.
כצפוי, צריכת הדלק בטורבו פחות טובה מאשר בהיברידי, כאשר בנהיגה מהירה היא רשמה 6.0 ק"מ/ל' (6.7 בהיבריד), ו-12 ק"מ/ל' בשיוט נינוח במיוחד. נציין שהמבחן נערך בתנאי מזג אוויר קשים, שלא תרמו לצריכת הדלק.
צמד רעים
למרות הדמיון החיצוני, הנהיגה בצמד ה-NX-ים מעט שונה בלא מעט תחומים. הסיבות מגוונות: צמיגים שונים, חלוקת משקל שונה (בשל המנוע הנוסף מאחור בהיברידי) והבדלים נוספים נראים גם במבט אל גחון הרכב.

בשטח המצב דומה. ההיברידי מעט נעים יותר בזכות היתרון בשיבושים הקטנים, הטורבו עדיף במהירות גבוהה יותר – ושניהם היו בסדר על שבילים כבושים ואפשרו טיול נעים בקצב זריז. על שבילים משובשים יותר – על שטח טכני אין מה לדבר – הנסיעה לא נוחה, וצריך להאט את הקצב.
בכל הקשור להנאה מנהיגה, הטורבו מכה את ההיבריד מגדש על חשמל. זה מתחיל עם ביצועים טובים יותר לצד צליל נעים יותר במאמץ, ממשיך לתפעול ידני נוח מההגה – תכונה החסרה דווקא בהיברידי, שצריך סל"ד גבוה כדי להביא את כוחו – לפעולת מתלים ברורה יותר, ומסתיים בבלמים טובים יותר, גם אם לא מרשימים בפני עצמם.

לקסוס NX כבר זוכה להצלחה נאה בישראל וגם בעולם, ובצדק. בלקסוס השכילו לייצר רכב עם עיצוב בעל נוכחות מרשימה ולהוסיף על כך רמות אבזור גבוהות. דגם זה מוצע עם שני מנועים שונים לגמרי המאפשרים פנייה ללקוחות אחרים – ושניהם יהיו מרוצים מהבחירה שלהם.
ההיברידי פונה למי שמחפש צריכת דלק נמוכה (בעיקר בפקקים) עם תדמית ירוקה, ויתאים במיוחד למי שנוהג רגוע. הטורבו יהיה הבחירה של מי שהגיע מהמתחרים ומחפש ביצועים טובים ומנוע "חי" – והוא בהחלט ימצא את מבוקשו כאן. לכך יהיה, כמובן, מחיר בדמות צריכת דלק פחות טובה.
