בתערוכת אמסטרדם ב-1984 הציגו אנשי מחלקת הספורט של
ב.מ.וו – הידועה מאז בכינויה M GmbH – מוטציה צנועה למראה אך מבהילה מתחת לשמלתה בשם M5; על בסיס ב.מ.וו 535i שגם כך לא חסר לה הרבה בתחום הביצועים, הוצגה מה שהפך מאוחר יותר ל"סלון-העל" הראשונה בעת החדשה. מנוע ה-6-ציל' של
ב.מ.וו M1 זצ"ל, על 286 סוסיו הושתל בחזית והמכונית שנבנתה בעבודת יד הפכה לאגדה כמעט בן לילה. בין 1985 ל-1988 נמכרו כמעט 2,200
ב.מ.וו M5 – די והותר להפוך לאקזוטיקה נחשקת ולאחת היצירות היותר מבוקשות אצל עיתונאי רכב חולי גז, מה שהאדיר והעצים את שמה – הן של המכונית והן של המדענים המטורפים בעלי המשקפיים העגולות והחלוקים הלבנים – מעל ומעבר לחשיבותה המסחרית/כלכלית. במידה רבה שותפה ה-M5 לבניית תדמיתה הספורטיבית ("מכונת הנהיגה המושלמת", כמאמר הסלוגן) של ב.מ.וו עד היום. הדור השני יוצר בין 1989 ל-1995, עדיין עם 6 צילינדרים עם הספק שהחל מ-1991 טיפס ל-340 כ"ס וביצועים בהתאם.
ואז, למשך כשנתיים, לא קרה הרבה ובב.מ.וו האמינו שגרסת ה-540i, על מנוע ה-V8 ו-286 כ"ס שלה בהחלט מספיקה, והקטע עם ה-M5 מיצה עצמו. אלה שבדיוק אז החליטו המתחרות להראות שגם להן יש גדול מאוד, וזה התחיל עם יגואר וה-XJR שלה (370 כ"ס, שלא נדע) ועיצבן במיוחד עם החבר'ה במרצדס שהתריסו עם גרסת סטירואידים לסדרה E בדמות ה-E55 ו-354 הסוסים שתקעה בחרטום.
ה-V8 מה-540i נלקח לחקירות קשות במרתפי המחלקה ויצא משם עם תוספת של כמעט ליטר להספק והמספר העגול "400" לצד נתון ההספק. Ja Wohl!
סרטון תדמית וותיק ומוכר של ה-M5 – אך בהחלט ממצה ומעביר את המסר...
למרות הבהילות בתכנון ובבנייה היתה זו ה-M5 המפורסמת והנודעת מכולן, שהן כמכונית והן מנועה קצרו שבחים מקיר לקיר. מנוע ה-V8 המופלא הצליח לאפשר מהירות מרבית (כאשר המגבלות האלקטרוניות הוסרו) של מעל ל-300 קמ"ש, נתון שגם כיום נשמע ממש לא רע לסדאן עם 4 דלתות.
מירוץ החימוש שעלה עוד ועוד דרגות אילץ את אנשי מחלקת הביצועים של ב.מ.וו לשתול ב-M5 הבאה (שיוצרה בין 2006 ועד היום) נשק לא קונבנציונאלי בדמות
ה-V10 בנפח 5.0 ליטר מפיתוח עצמי, שהודות ללא מעט השפעות ישירות ממנועי פורמולה 1 הצליח לייצר מנגינות מדהימות עם 507 סוסיו. היתה זו עוד קפיצת מדרגה אם לא סנסציה בסאגה המתמשכת שנקראה "
מלחמת הביצועים" דאז.
אז זהו, כנראה שגם ה-V10 עשה את שלו; בתערוכת פרנקפורט 2011 תושק M5 חדשה לגמרי, תוך נטישת תצורת ה-V10 וחזרה ל-V8. כבסיס תשמש
ב.מ.וו סדרה 5 החדשה במקום זו הקודמת ב-M5 הנוכחית. על-מנת לא להשמין יתר על המידה ייעשה שימוש נרחב ונדיב (אם כי יקר) באלומיניום קל משקל בשלדה ובסיבי פחמן בחלקי מרכב שונים. כיחידת כוח ישמש הכור הגרעיני המניע כיום את ה
ב.מ.וו X6 M ו-
X5 M, קרי: V8 כפול-מגדשים בנפח 4.4 ליטר, שיציע בסאלון הברוטאלית כנראה עוד יותר מה-555 סוסים הטמונים בו כיום, למעשה יהיה זה ככל הנראה המנוע הסדרתי החזק אי-פעם לשאת את הלוגו של היצרנית הבאווארית.
צילום: מנהל
בפעם האחרונה ש-V8 שירת ב-M5 היה בסדרה E39 שיוצרה בין 1998 ל-2003
המעבר מה-V10 ל-V8 החדש נובע הן משיקולי עלויות והן משיקולי ניקיון וצריכת דלק; זה אולי יישמע מגוחך (למה אולי? בטוח...) אבל גם זה שיקול תדמיתי חשוב, כפי שמסתבר וככלל אף יצרנית לא רוצה – וגם לא יכולה להרשות לעצמה, בעקבות החוקים החדשים באירופה הנוגעים לממוצע פליטת המזהמים המותר – ללכת אחורה בסעיפים אלו. שמועות גורסות כי ב-M5 הבאה יצטמק נתון פליטת ה-CO2 בלא פחות מ-20%.
ברור שבכל הקשור לביצועים – במקרה זה ביצועי התאוצה, המהירות המרבית תישאר מוגבלת ל-250 קמ"ש – תציע הב.מ.וו M5 החדשה שיפור ביחס לנוכחית. הכוח יועבר אל הגלגלים באמצעות גיר כפול-מצמדים.
למרות גישושים ובדיקות היתכנות בעבר, גם מה-M5 החדשה תיעדר גרסה היברידית; תוספת המשקל ההכרחית היא הסיבה.