כל מי שמטייל בשטח עם רכב 4x4 והוא בר מזל מספיק על מנת לא להיות מוטרד מזוטות קטנות כמו אנשים אחרים והעולם החיצון, לומד להכיר את החוויה הטוטאלית והמרוכזת, שמשאיר בו הטבע ברגע ההווה. זוהי חוויה מנטאלית עמוקה שהיא אישית ומעבר לסף המילים.
אתה מאיץ ובולם, מטפס על סלעים ומרחף בדיונות, מרוכז כולך בתוואי השטח עד שאתה כמעט מרגיש אותו, כאילו מיששת אותו בכפות ידיך. הרכב שלך ואתה הופכים ליחידה אחת מושלמת, שנשארת עירומה ובלי דאווין, מול ההוויה העצומה שאתם שרויים בה. אתה והטבע הרחב משתרע מסביבך. אם אתה או הרכב מפשלים, זה עלול לעלות לכם במחיר שלא תוכלו לעמוד בו.

ברגע שהבנת את הנקודה הזאת, כל הבעיות הטכניות מפסיקות להוות בעיה והופכות לסוג של אתגר וחלק מהחוויה הכוללת של הטיול. זו המהות האמיתית והלא כל כך נסתרת של טיולי שטח.
בכתבה הפעם ניסינו לא לרדת לרזולוציה של בוכנות וסל"דים, אלא לנסות ולחבר ויזואלית את התחושות המופשטות שמתעוררות בנו, העומק של המדבר, הכוח האדיר של מכונית שטח ענקית ותחושת החופש שבטיסה. החיבור בין השלושה הוא חוויה שגדולה בהרבה מסך כל חלקיה.
זה נשמע מעט יומרני ומופשט, אבל זהו גם אופיין של תחושות אותנטיות. בשביל להבין באמת, צריך לצאת עם מכונית שטח למדבר, לתת בגז ולחוות זאת בצורה ישירה. אין דרך אחרת.
יש אין ספור חוויות שקשורות למדבר, אבל הפעם החלטנו להמציא אחת במיוחד בשבילכם, הקוראים בבית, שלבטח יושבים עכשיו משועממים על האסלה.
כדי לתעד את הכתבה כראוי, יצאנו לערבה בצוות מלא שכלל שני צלמים ('סטילס' ווידאו) ושני כתבי שטח שאומנם מחבבים אבק, אבל רצוי אצל מישהו אחר. הרכב שנבחר למשימה היה השברולט סילבראדו החדש שאתם רואים בתמונות ואין כמוהו לבטא את תמצית החלום האמריקאי הישן. הסילבראדו הוא תוצר מובהק של הפילוסופיה האמריקאית שגורסת 'הכי גדול והכי חזק', שבהכרח גם חייב להיות הכי טוב. עם ממדים של משאית קטנה ומנוע דיזל שמייצר יותר מומנט מהיפופוטם עצבני שמגרש תנין על גדות הנילוס, הסילבראדו הוא הטנדר הגדול והחזק ביותר שאפשר לרכוש בישראל וזהו גם סוד קסמו.
אני חייב לציין, שלמרות שיש פה גם חוות דעת מסוימת לגבי השברולט הנ"ל, לא לכך כיוונו. אנחנו פשוט לא יכולים להימנע מכך, זו כנראה סוג של הפרעה נפשית אובססיבית, שהיא מאד נפוצה בין כתבי רכב.


דימה ששכב על שק השינה שלו ניסה למצוא בשמים הצלולים את חץ הצפון ותומר עבד בחריצות על המקלובה שנועדה לארוחת הערב. גן עדן אמיתי, במיוחד אם אתה חובב את התבלין הסודי של תומר...
כמתוכנן, לפני אור ראשון התעוררנו בקושי ותומר כמו מכור אמיתי, התחיל להכין מיד את מנת הקפאין המרוכז שלנו לבוקר. אחר כך נכנסנו כבר לסוג של שגרת בוקר: אני הנחתי את ארוחת הבוקר שלנו על הגחלים, הצלמים בדקו את ציוד הצילום ורוני ניגש לבדוק את מתפיל מי השתן שלו, שהתקין לא הרחק מאיתנו אתמול בלילה. קיוויתי רק שלא הוא זה שיכין את הסיבוב הבא של הקפה, אני את הנוזלים שלי מעדיף ממקור פחות ריחני.
אחרי שגמרנו לאכול, לשתות ולקפל את כל הציוד והעמסנו אותו על הטנדר, הפעלנו מזגן למרות השעה המוקדמת ושעטנו לכיוון צומת ציחור באיחור אופנתי של חצי שעה. לא נעים, אבל אלי כבר מחכה לנו שם.
את הטייס אלי מורן זכה צוות 'שטח' להכיר כבר לפני מספר שנים, במסגרת כתבה על טיול אולטרלייט מגניב שארגנו חבורת מטורפים לדבר מבין תושבי הערבה. אלי, טייס חיל האוויר לשעבר, הצליח אז להרשים ביכולות הטיסה שלו. היום הוא הסכים לסייע בעבורנו.

על פי אות מוסכם בקשר עם הטייס התחלתי בנסיעה, כשאני מחפש במראות את המטוס שאמור להגיח מהיכן-שהוא מכיוון מזרח.
לפתע, הישר מתוך גלגל השמש שעדיין עמדה נמוך מעל ההרים של ירדן, הופיע המטוס והחל להנמיך לעבר החלון האחורי של הטנדר. מעכתי את דוושת התאוצה עד הרצפה והתחלתי להאיץ כמו מטוס הרקולס על מסלול המראה קצר. במראות הרחבות יכולתי לראות את שובל האבק הסמיך שהשארתי מאחור ושנראה לי קצת כמו זנב של כוכב שביט.
ממש ישר לפנים, במרחק שהלך והתקצר במהירות, עמד תומר פדר הצלם וניסה להנציח באומץ את שני כלי הרכב – האווירי והקרקעי, כשרק מטרים ספורים מפרידים בין זה לזה. כנראה שיש צלמים שבשביל תמונה טובה, יהיו מוכנים להסתכן במפגש אינטימי מאד עם משאית דוהרת ומטוס קל.
האדרנלין מעיר אותי לחלוטין ואני מרגיש הכי חי שאפשר. אני יורד בכבדות על הדוושה ומאיץ בפראות על מנת להתקרב ככל שאני יכול למטוס, שעדיין ריחף לפני כמספר מטרים.
פתאום אני שם לב, שמבלי לחשוב על כך ובצורה בלתי רצונית, אני כבר זמן מה פולט שאגות של עונג פרימיטיבי, שבוקעות מכיוון הבטן התחתונה שלי. איזה כיף.
אני מביט הצידה מבעד לחלון וממרחק מטרים ספורים מזהה את דימה במטוס, מכוון לעברי את מצלמת הוידיאו וזאת כאשר הוא חצי תלוי באוויר על חגורות הבטיחות שלו. כבר הזכרתי שיש יסוד של מתאבד בכל צלם טוב?
מהר מכפי שחשבתי נגמר המישור והסתובבתי על מקומי, מחכה שוב למטוס שיגיח בחלון האחורי.

בשעות הבוקר המאוחרות החליטו הצלמים שיש להם מספיק חומר וחדלנו את הצילומים. חבל, כי מבחינתי יכולתי להמשיך כך באקסטזה עוד ועוד.
אבל את הקשר המיוחד הזה עם המדבר, אנחנו לוקחים עימנו גם הביתה, לקוביות הבטון שאנחנו חיים בהן בדרך כלל. הזיכרון מהחוויה האקסטאטית שחווינו, נותן פרספקטיבה מיוחדת בחיים הרגילים והוא זה שימשוך אותנו בחזרה, לבלות שוב בשטח...