נוע תנוע?
מיזם בטר-פלייס ממשיך להתקדם, יוצר את הקשרים הנחוצים בארץ, ופוגש במציאות הישראלית. מפגש ראשון עם החברה מאז נחתם ההסכם עם קבוצת רנואם עד כה עסק הפרויקט במכונית חשמלית מדגם אחד היום כבר מדברים לפחות על שניים. ''תראה'', אומר לי אגסי, ''אנחנו מדברים עם הישראלים. הם קודם כל מתעניינים במכונית משפחתית כמו המגאן סדאן, אחרי כן הם רוצים SUV. זה הרכב השני הכי מבוקש מבחינתם''. אז הם מדברים על לפחות שני כלים, ''אבל מבחינתנו נרצה את כל המבחר החשמלי שרנו-ניסאן ייצרו''. אגסי מבטיח שכל זה לא ימנע מהמיזם לעבוד עם יצרנים אחרים. ''אנחנו עוד צריכים לעבוד על זה. למצוא דרך בה הלקוח יקנה מוצר אחד ולא מכונית מכאן, חשמל משם ושירות מגוף נוסף. אנחנו רוצים שזה יהיה לו פשוט''. הם מבטיחים שלא יהיה מונפול של החברה על אספקת החשמל למכוניות, אבל לא ברור עדיין שזה לא מה שיקרה. אגב, לפי אנשי הפרויקט, יוצעו ללקוחות מספר חבילות תשלום על החשמל. אלה ירכשו מראש בדומה לדרך התשלום על מכשירים סלולאריים. ובכלל, אנשי המיזם אוהבים את ההשוואה להתפתחות המכשירים הסלולאריים.
משה קפלינסקי מנכ''ל הפרויקט, שמספר על אהדה מקומית גדולה לרעיון החשמלי בסקרים, מבטיח לנו טווח של 160 ק''מ עד 200 למרות שמנכ''ל רנו דיבר על טווח קטן יותר. ''אנחנו מכירים את השותפים שלנו לפיתוח המצברים וניזונים מאינפורמציה מהם'' הוא מסביר. לפי קפלינסקי ניסויים בעמודי הטעינה יחלו כבר בחודשים הקרובים, ובתחילת השנה הבאה יחל הניסוי בתחנת החלפת המצברים. מרכז שירות (שאמור גם לדעת להפנות את הנהג לתחנה הקרובה והזמינה ביותר) יהיה בניסוי בסוף השנה הבאה.
אחד הסימנים לכך שפרוייקט בטר פלייס מתערה יותר ויותר במציאות המקומית היא העובדה שקפלינסקי מספר על הליכה משותפת עם ציי הרכב וחברות מובילות בשוק (אלה כידוע אחראיות על רוב המכירות בתחום המשפחתי). כבר בקרוב הם מתכוונים לערוך עימן פעילויות שיכללו ימי עיון ונסיעות מבחן. כמו שסיפרנו בעבר הכוונה היא להתחיל למכור את המכוניות ב-2011.
אבל מול האופטימיות נותרו שאלות רבות, למעשה כמעט כל אלה שהעלינו כאשר יצא הפרויקט לדרך בתחילת השנה. וכדי לקבל תשובות אמיתיות נצטרך לחכות למימוש המעשי של הפרויקט בשנים הבאות.