לפני עשר שנים פגשתי את ניצן רז, אז עורך המגזין, במסדרון, ופניו קורנות. הוא בדיוק חזר מנהיגה ב–C55 AMG - והוא פשוט חסר מילים. מה שאמר שהיו לו רק אלף, בערך, לתאר לי כמה היא חזקה ומהירה. כן, לפני עשור 367 כ"ס היו המון כוח, וה–AMG ההיא האיצה כמו שמעט מאוד מכוניות מבחן האיצו.
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין
יש הרבה דמיון בין האוטו ההוא ל–C450 העכשווית. שתיהן גרסאות ביצועים של ה–C קלאס, לשתיהן אותו הספק ושתיהן AMG. זאת אומרת, בערך. כי בעוד ה–C55 AMG ההיא הייתה שיא הפירמידה של ה–C קלאס, הרי שמעמדה של ה–450 קצת פחות ברור. ראשית כל, יש לה אחות חזקה יותר, ה–C63. שנית, בשם שלה יש שלוש ספרות, כמו במרצדסים הרגילות, ובניגוד לשתי הספרות המקובלות בגרסאות ה–AMG. וכדי להוסיף לבלבול, ה–C קופה עם אותו מנוע ממש נקראת C43 AMG.
גם התגים משדרים שבמרצדס לא לגמרי החליטו אם זו AMG או לא. יש אומנם תגי AMG על הכנפיים הקדמיות, אבל רק שם. אין כיתוב AMG מאחור, אין כיתוב על ספי הדלתות או על הקליפרים, והמנוע לא כולל את הלוחית המקובלת עם חתימה של בונה המנוע. אפילו הצמיגים הם לא ממש AMG - מישלין פרמסי 3 הוא צמיג נחמד מאוד, אבל לא משהו ששמים על מכונית ספורטיבית. בטח לא במידות שנעל רכב המבחן - 225/45–18 מלפנים, 245/40–18 מאחור. יש משפחתיות עם פחות מחצי מההספק עם מידות צמיגים קרובות לאלו.
אז מי את, C450 AMG? מכונת נהיגה או גרסת חצאיות מנופחת, שמתהדרת בנוצות לא לה? אחרי מבחן ארוך במיוחד, הגענו לתשובה מפתיעה.
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין
ענייני דיומא
ה–450 מקבלת אותך עם תא נוסעים מרצדסי קלאסי - אחרי שמישהו טרח לסמן הרבה V ברשימת האבזור. החומרים, העיצוב, איכות ההרכבה, כולם אומרים מרצדס מאובזרת ועשירה - אבל מרצדס, לא AMG. אין כאן סממני ספורט כגון מושבים עמוקים עשויים קרבון, דיפונים מאותו חומר או תפרים אדומים בולטים. אם לא תספרו, נוסעים מזדמנים לא ינחשו שהם יושבים ברכב ספורטיבי. וזה לאו דווקא רע, כי מרצדס בהחלט יודעת לייצר תאי נוסעים איכותיים ונוחים. ובין המושב המופעל חשמלית והנוח (והמחומם, אבל לא ממוזג), גג השמש, המפתח החכם, מסכי המגע ושאר אבזור הנוחות, החיים נראים לא רעים בכלל. יש די מקום מלפנים ומאחור, ובאופן כללי, זה אוטו שיהיה נעים מאוד לנסוע בו לעבודה יום יום בלי למשוך יותר מדי תשומת לב.
לא רק בגלל תא הנוסעים, אלא גם בגלל המתלים והמנוע. זה האחרון שקט בהרבה ממה שהתרגלנו לקבל מ–AMG. בנסיעה רגועה הוא חתלתול שקט, ואפילו ברגעי פול–גז הוא לא מתקרב לתרועות הכבירות שיודע לייצר אחיו הגדול, זה שמותקן ב–C63. אפילו הפצפוצים האופייניים בעזיבת מצערת נשמעים יותר כמו בורג שהשתחרר ומטייל באגזוז, מאשר כמו חבית נפצים שעולה באש.
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין
וישנם, כאמור, גם המתלים. אלו מאפשרים בחירה בין מספר מצבים, מ'נוחות' ועד ‘ספורט'. אלא שהמנעד בין מצבי הבורר השונים מעט מאכזב. האוטו יכול להיות נוח יותר במצב ‘נוחות', במקום להציע נוחות בינונית (וגם בידוד הרעשים פחות טוב מהרצוי ברכב יוקרה), ומצד שני, כמו שאגלה בהמשך, לא הייתי מתנגד שמצב ‘ספורט' יהיה קצת יותר מהודק. אבל עוד נגיע לזה.
אם תנהגו בצורה עדינה, אפילו תקבלו צריכת דלק סבירה מה–450 הזו. אנחנו ראינו 11 ק"מ לליטר על מחשב הרכב בקטע שכלל את הפקקים של אזור התעשייה בהרצלייה וכביש בין עירוני עמוס.
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין
ענייני דפנייה
בעצם, לפני הפנייה, קצת קו ישר. 367 סוסים - המושגים מ-V6 כפול-מגדשים בנפח 3.0 ליטר, יחד עם 53 קג"מ - הם עדר מכובד, אבל כזה שכבר לא גורם לקריאות התפעלות היום. לא במשפחתית גדולה, בכל אופן. עברו חלפו הימים בהם העיניים של רז נצצו שבוע בגלל אותה C55 עם 4.9 שניות מעמידה למאה? נחמד בהחלט, אבל לא משהו לרוץ לספר לחבר'ה. לא בעידן בו לחלק מהמתחרות (ואפילו למרצדס עצמה) יש משפחתית גדולה עם 510 כ"ס. אבל לחיצה בריאה על הגז כשהכביש לפני מתפנה סוף סוף, מזכירה לי עד כמה נסחפנו במירוץ הסוסים הזה. כמה הגזמנו. כי בעצם, 367 סוסים על 1.7 טון זה המון. וגם 4.9 שניות למאה הוא נתון שהיה מכבד מכונית–על בשנות נערותי.
ובמילים אחרות, כשלוחצים על הדוושה מכל הלב, דברים מסביב מתחילים לזוז מהר - אחורה. אין כאן את האלימות הפיזית של האצה באחת מגרסאות השרירים הבכירות. אבל אלא אם עברתם אל ה–450 מאופנוע ספורט, כנראה שלא תרגישו שחסר לכם משהו. וזה לא רק הכמה, אלא גם האיך - השהיית הטורבו קצרה, הכוח נבנה בהדרגתיות והמנוע שש לטפס בסל"ד. התוצאה הכללית מזכירה מנוע אטמוספרי טוב - וזו מחמאה גדולה למנוע טורבו.
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין
אגב, את הסוסים מתווכים אל הכביש תיבת ה–7G–טרוניק המוכרת (עם ממיר מומנט, לא מצמד כמו ב–C63) והנעה כפולה. הנעה כפולה שמכוילת להעדפה ברורה של הציר האחורי, כפי שאפשר לגלות בכל האצה חזקה בפניה חדה, שגוררת מיד החלקת זנב.
ופניות, חדות או ארוכות, איטיות או מהירות, הן המקום בו המכונית הזו מתחילה לגרום לי להרהר. אני חושב שכבר כתבתי זאת בעבר מעל דפים אלו - יכולת הפנייה של גרסאות הספורט המודרניות מרשימה כל כך, רמת האחיזה גבוהה כל כך, שהן הופכות נהיגה מהירה לעניין כמעט משעמם. "כוון–וסע" פשוט, שכל בר–בי–רב יכול לבצע, בלי להזדקק להבנה מעמיקה ושליטה מיומנת ברזי הנהיגה. ומנגד, מי שרוצה לקחת את המכוניות הללו למגבלות מגלה, גם אם הצליח להתגבר על מחסומי האלקטרוניקה, שהמגבלות רחוקות כל כך, שהגעה אליהן דורשת נהיגה בקצב מופרך, כזה שלא סביר להוציא אל הפועל בכביש הציבורי, כאשר פער המהירות ביחס למכוניות שסביבך מגיע לפעמים לפער תלת–ספרתי.
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין
זה לא המצב ב–C450 הזו. הצמיגים הצנועים, בחתך ובייעוד, מגיעים אל קצה יכולתם תחת עומסים שפויים יחסית. המתלים הרכים אמנם מאטים במקצת את תגובת החרטום להפניית ההגה, אבל הופכים את העברות המשקל לאפקטיביות יותר. ויחד עם שלדה מכוילת נכון, הנהיגה במרצדס C450 מחזירה לנהג את חדוות המשחק, את ההשפעה הישירה על ההתנהגות של הרכב.
בכבישים עם פניות חדות, למשל מעלה גלבוע, אפשר לבחור סגנון, להתאמן, ללמוד את השפעת הפעולות השונות. נהג עגול, עם בלימה לפני הפניה וקו חוץ–פנים–חוץ קלאסי, ותקבל התנהגות מאוזנת, עם משיכה אדירה ביציאה מהפניה בזכות ההנעה הכפולה. זרוק אותה לתוך הפנייה בשילוב של בלימה והפניה חדה של ההגה וקבל היגוי–יתר מהנה וקל לשליטה. עשה טעות - כנס מהר מדי, בלום בתזמון לא נכון או חזור לגז מוקדם מדי, והתוצאות יהיו ברורות, אם כי מרוסנות היטב - תת–היגוי, יציאה מהקו או סתם ניעור גו לא מרוצה. כך או כך, ה–450 תבהיר לך שטעית - אבל מבלי לנשוך ממש.
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין
בכבישים עם פניות מהירות יותר הוצאת זנב היא עניין שדורש קצת יותר אומץ, אבל עדיין ניתן לביצוע בקלות - ובאישור בקרת היציבות. וכאן גם מתחילה להפריע קצת רכות המתלים. יש לה אומנם חלק חשוב בנכונות של השלדה לשחק, אבל בכל זאת מצאתי את עצמי מייחל לקצת יותר ריסון, קצת פחות זוויות גלגול, בכבישים כמו סדום–ערד. עוד "קליק" אחד בבולמים במצב ‘ספורט' היה מסדר את העניינים, ולא היה מפריע בשאר הזמן. היא לא מהירה כאן כמו חלק מהמתחרות, אבל בניגוד אליהן, אתה יכול להרגיש שהיא מתאמצת, נותנת כל מה שיש לה. ובאין שעון עצר בסביבה או גביע בסוף העלייה, אני מוצא את זה מתגמל יותר.
גם שאר רכיבי הנהיגה שיתפו פעולה היטב, בכבישים מהירים או איטיים. הבלמים - רק הקדמיים מחוררים, בניגוד ל–C63 - הפגינו יכולת מעולה ועמידות למופת. כן ירבו. ההגה מפתיע לטובה כשהוא מצרף למשקל ודיוק טובים גם קצת תשדורות תחת עומס.
תשובות
מרצדס C450, בין אם היא AMG או לא AMG, היא מכונית מהנה מאוד לנהיגה והגיונית מאוד ביום יום. היא לא מהממת אותך בהאצות ותאוצות צד כמו אחותה החזקה, היכולת שלה לא מוחלטת באותה מידה, אבל היא מציעה טונות של יכולת ואופי בצורה נגישה גם לבני תמותה - ככל ש-525,000 שקלים הם עניין נגיש לבני תמותה. היא מאפשרת לשחק, מתגמלת על ביצוע נכון, רוטנת על ביצוע רשלני. היא שמה שוב אותך, הנהג, במרכז הבמה, במקום להיות הפגנת יכולות של מחלקת הפיתוח של היצרן. לטעמי, ה"פחות" שלה הוא בסופו של יום "יותר". ואפילו תחסכו 180,000 שקלים לעומת C63...
מרצדס C450 - מבחן דרכים
צילום: אילן קליין