המקור
לנד רובר הציגה באפריל 1948 דגם חדש (L316) – רכב שטח מבוסס שלדת סולם, סרן חי ומתלי עלים, ייחודי ככלי רכב בגלל מרכב כל-אלומיניום שחובר באמצעות טכנולוגיית מסמור, כמו במטוסים.
עם השנים, היה דגם זה, שנועד במקורו לעבודה חקלאית, לאחד מהדגמים היותר ידועים בפלנטה, לאחר שהתגייס לצבאות שונים, העניק שירותי תיור במסעות ספארי באפריקה, כיכב בסרטים רלוונטיים (וגם כאלה שלא), השתתף במסעות סביב לגלובוס – ולא פחות חשוב: היה בייצור רצוף עד 2016, לא פחות מ-68 שנים. וכן, כל הזמן עם אותו מרכב אלומיניום ואותה שיטת הרכבה. אלה, אגב, אחראים לרמת שרידות גבוהה ביותר של הדגם הזה.
בתקופה זאת, הוצע דיפנדר – שבמקור נקרא לפי סדרות (I, II, III) – בגרסה קצרה (90), בינונית (110) וארוכה (130), במרכבים סגורים, פתוחים, טנדרים; המספרים מציינים את אורך בסיס הגלגלים באינצ'ים. עם השנים, עבר הדגם שינויים חשובים כמו מעבר לקפיצי סליל, מנועי דיזל, וקיבל את השם דיפנדר ב-1983.
נקודת מפנה
דיפנדר – עם הנדסת אנוש בעייתית, מבנה שלא יכול היה לעמוד בדרישות בטיחות בכלל והגנה על הולכי רגל בפרט, בסיס מיושן במיוחד, ירידה בדרישה לסוג זה של רכבי שטח – היה חייב בשינוי משמעותי. הייצור של דיפנדר פסק בתחילת 2016, ולנד רובר התמקדה בדגם שנועד לרשת אותו.
ב-2011 הוצג קונספט DC100 בפרנקפורט, שנראה בגרסת חמש דלתות כמו דיסקברי מתקדם מאוד, ובגרסת שלוש הדלתות הפתוחה משהו המכוון בעיקר למופע אופנתי. שמונה שנים לאחר מכן ובאותו מקום, הציגה לנד רובר את הדגם החדש של דיפנדר.
דיפנדר חדש
אנשי לנד רובר שימרו בדגם החדש של דיפנדר (L663) מספר רמזים למרכיבי עיצוב בדגם המקורי, כמו פנסי חזית עגולים (במבנה מרובע), חישוקי ברזל לבנים בגרסאות אחדות, אלמנטים ניצבים בצידי הרכב, בסיס מרכב רחב וחלק עליון צר יותר, חלונות "אלפיניים" וגם צמיג חלופי המורכב מאחור, על הדלת.
עם זאת, הדגם החדש מעוצב באופן שהוא כמעט המשך לדיסקברי 4, וכך גם המבנה שלו; לדגם זה מבנה אחוד, והרצפה היא D7x, הגרסה היותר חזקה של הפלטפורמה הגדולה המשרתת את דגמי יגואר לנד רובר העכשוויים.
הדגם החדש, כקודמו, מוצע בשתי גרסאות אורך: 90, עם שלוש דלתות; 110, עם חמש דלתות, ובשלב זה תשווק הגרסה הגדולה יותר; שיווק 90 יחל בעוד שלושה חודשים.
לדיפנדר 110 בסיס גלגלים של 274.1 ס"מ, אורכו 502 ס"מ, רוחבו 201 ס"מ וגובהו 198 ס"מ. פנים הרכב הוא במבנה "5+2", כאשר שני המושבים הקטנים מוטמנים ברצפה מאחור ומיועדים לילדים קטנים; ניתן לקבל את הרכב גם ללא שני המושבים הנוספים. נפח ההטענה הוא 157 ליטרים בתפוסה מלאה, 1036 ליטר כאשר השורה השלישית אינה בשימוש, 1651 ליטר כאשר השורה השנייה מקופלת. משקל הרכב כ-2.25 טון.
מפרט ותפריט
המנועים בשירות הם מסדרת 'אינג'ניום', ולארץ מיובאים כיום שניים: טורבו-דיזל 2.0 ליטר 4 צילינדרים המייצר 200 כ"ס או 240 כ"ס ומומנט זהה של 43 קג"מ; טורבו-בנזין, 3.0 ליטר 6 צילינדרים – הכולל מערך היברידי מתון 48 וולט ומגדש-על מונע-חשמל – המייצר 400 כ"ס ו-55 קג"מ. לכל הגרסאות תיבה אוטומטית 8 הילוכים, והתאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש היא 10.3 שניות, 9.1 שניות ו-6.1 שניות בהתאמה.
למען הפרוטוקול נציין כי ההנעה כפולה.
לדגם החדש מתלי אוויר, אך לא ניתן לשנות את גובה המתלים בנפרד. לדיפנדר נעילות לדיפרנציאל המרכזי ולדיפרנציאל האחורי, ומערכת בקרת אחיזה השולטת על הזרמת הכוח בגלגלים הקדמיים לפי רמת האחיזה שם; מערכת טריין רספונס', המשנה את התנהלות הרכב לפי סוגי תוואי שונים; בקרת ירידה במדרון, מערכת 'בקרת שיגור' לנסיעה בחול; כמובן, גם יחס העברה קצר (Low).
למרכב "נתוני שטח" מכובדים ביותר. מרווח הגחון הוא 21.5 ס"מ בנסיעת כביש, ובמצב 'שטח' מרווח הגחון עולה אוטומטית ב-7.5 ס"מ ל-29 ס"מ. כאשר הרכב אינו יכול להתקדם בשטח, מרווח הגחון עולה אוטומטית ב-3.5 ס"מ, ומשם ניתן להגדילו ידנית בעוד 3.5 ס"מ, למרווח גחון של 36 ס"מ; ניתן להוריד את הרכב ב- 5 ס"מ בכניסה לחניונים. לדיפנדר זוויות מרכב מכובדות ביותר; במצב 'שטח' רגיל, זווית הגישה היא 30.1 מעלות, זווית הבטן 20.6 מעלות, זווית הנטישה היא 30.2 מעלות. במצב הקיצוני ביותר, זווית הגישה היא 38 מעלות, זווית הבטן 28 מעלות (31 מעלות בגרסה 90), וזווית הנטישה היא 40 מעלות. הרכב יכול לנוע בעומק עד 90 ס"מ.
בישראל, ישווק דיפנדר החדש כמעט בכל רמות הגימור עם צמיגי שטח של גודייר במידה 255/60-20 (ב-'S' עם 5 מושבים: 255/65-19). ניתן יהיה להזמין את הרכב עם חישוקי "19 או "18 (הופעה מרשימה פחות, נוחות ויכולת משופרות יותר).
אבזור, מערכות
דיפנדר החדש מוצע ברמות הגימור 'S' ו-'SE', ובשתיהן מערכת הדמיה לתוואי הנסיעה, כולל מכסה מנוע "שקוף".
ל-'S' תאורת לד יום, עמעום אוטומטי, חלונות כהים מאחור, ריפוד עור, כוונון חשמלי חלקי למושבים הקדמיים, בלם חנייה חשמלי, חיישני תאורה וגשם, בקרת אקלים דו-אזורית ופתח מאחור, לוח מחוונים "12.3, מולטימדיה מקורית עם צג "10, שקעי USB ו-12 וולט (הרבה).
ברמת הגימור 'SE', בנוסף, תאורת לד מלאה, מפתח חכם, תפעול חשמלי מלא למושבים הקדמיים, תפעול חשמלי לגלגל ההגה, בקרת אקלים ארבעה-אזורית, מראה מרכזית/צג מוקרן, מערכת שמע של מרידיאן.
במערכות הבטיחות, ל-'S' בלימת חירום אוטונומית, בקרת ערנות נהג, מערכת מצלמות היקפיות, חיישני חנייה 360 מעלות, מערכת שמירת נתיב, בלימה אוטונומית בחירום. ל-'SE', בנוסף, התרעה על רכב בשטח מת ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה בפני תנועה ביציאה מחניה, בקרה ליציאה בטוחה מהדלתות האחוריות, מערכת סיוע לפני התנגשות מאחור.
מחירים
מחיר דיפנדר 110 עם מנוע דיזל 2.0 ליטר המייצר 200 כ"ס, 5 מקומות וברמת הגימור 'S' 498,000 שקלים. מחיר גרסת הדיזל 2.0 ליטר בהספק 240 כ"ס עם 5 מושבים, ברמת הגימור 'SE', הוא 570,000 שקלים (585,000 שקלים ל-7 מושבים). מחיר גרסת הבנזין, 3.0 ליטר 400 כ"ס, 7 מקומות 'SE', הוא 668,000 שקלים.
דיפנדר 90, שהאספקה שלו תחל עוד 3 חודשים, יוצע עם מנוע דיזל 2.0 ליטר 200 כ"ס ברמת הגימור 'בייס' ב-425,000 שקלים, וב-'S' ב-468,000 שקלים. עם אותו מנוע בהספק 240 כ"ס וברמת הגימור 'SE', המחיר יהיה 545,000 שקלים. גרסת הבנזין 3.0 ליטר 400 כ"ס 'SE' תעלה 615,000 שקלים.
בחודשים הבאים יחל גם שיווקן של גרסאות טורבו-דיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים והיברידית-נטענת, ובהמשך צפויה השקתן של גרסאות נוספות, כולל טנדר.