זהו דגם חשמלי שלישי של וולוו והוא מצטרף לדגמי הפנאי הקומפקטיים XC40 במהדורתו החשמלית ול-C40 החשמלי בלבד. עם זאת, בניגוד להם מבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית, SEA1, שפותחה במסגרת ג'ילי ואותה הוא חולק עם פולסטאר 3 הגדול אף הוא שנחשף שבוע קודם.
בוולוו מציינים כי דגם זה מסמן את תחילתו של "עידן חדש" עבורה בדרך להפוך למותג כל-חשמלי עד 2030, והוא חיוני עבורה כדי להיות מותג שכל הייצור שלו ניטראלי-אקלימית ב-2040. כדי להגשים חזון זה בוולוו מתכננים להציג בשנים הקרובות לפחות מכונית חשמלית חדשה אחת בכל שנה.
וולוו EX90 מבחוץ ומבפנים
עם ה-EX90 וולוו, כך בהודעתה, חוזרת למקורות הסקנדינביים שלה, ולכך יהיה ביטוי בולט בעיצובו החיצוני של הדגם ובזה הפנימי. המופע הכללי ממשיך את הקו המוכר של דגמי וולוו מהשנים האחרונות, כולל יחידות תאורה עם חתימת לד בצורת 'פטישו של תור'. בחזית סבכה אטומה לשיפור היעילות האווירודינמית, לחישוקים עיצוב בהתאם וידיות הפתיחה שקועות בתוך הדלתות, גם זה לשדרוג היעילות הזאת. כל אלה מאפשרים מקדם גרר נאה לרכב מגודל שכזה, וזה עומד על 0.29.
בכלל, ל-EX90 קווים פשוטים היוצרים מופע נקי ונעים לעין והעיצוב בכללותו עדכני.
הממדים החיצוניים נדיבים; בסיס הגלגלים זהה לזה של XC90 ואורכו 298.5 ס"מ, אך הדגם החדש ארוך ממנו ב-9 ס"מ ל-504 ס"מ ורחב ב-4 ס"מ ל-196 ס"מ. מנגד, הוא נמוך ב-3 ס"מ ל-175 – טוב ליעילות האווירודינמית וגם לפרופורציות ששופרו עם הגדלת אורך הרכב ורוחבו.
כאמור, ל-EX90 שבעה מקומות ישיבה. נפח תא המטען כאשר כל המושבים בשימוש הוא 310 ליטרים ועם קיפול השורה השלישית 655 ליטרים. בנוסף, לרכב גם תא מטען קטן מלפנים, בנפח 34-37 ליטרים. משקלו של EX90 המגודל עומד על 2,818 ק"ג, 464 ק"ג יותר מ-XC90 בגרסתו ההיברידית-נטענת.
סביבת הנהג בעלת מופע נקי ומינימליסטי במיוחד, ופרט לגלגלת-שליטה על עוצמת מערכת השמע וידית הילוכים, כמעט ואין פקדים פיזיים מכל סוג שהוא. מול הנהג לוח מחוונים מוקרן במבנה מלבני, על ההגה משטחי מגע לפקדים השונים ובמרכז מסך מולטימדיה אנכי גדול במיוחד, 14.5 אינץ', דרכו יתופעלו מרבית מערכות הרכב השונות.
בטיחות מעל הראש
עם ה-EX90 וולוו מציגה לראשונה את הדור החדש של מערך הבטיחות האקטיבי המתקדם שלה.
מערך זה נסמך על חיישן לייזר חדש המותקן על בחלקו הקדמי של גג הרכב. בוולוו מנמקים את הבחירה במיקום הלא שגרתי בכך שהגבהת מערך החיישנים מאפשרת ל-EX90 לזהות מכשולים באופן טוב יותר ולמרחק גדול יותר – עד 250 מטרים להולכי רכב, ואפילו זיהוי של עצם קטן כמו צמיג על הכביש במרחק של כ-120 מטרים. מערך החיישנים אוסף מידע המעובד על-ידי הרכב באמצעות מערך שבבים חדש של NVIDIA, בינה מלאכותית מתקדמת, ויכולת המערכות ניתנת לשדרוג באמצעות עדכונים מהאוויר (OTA).
בסביבת הנהג מוטמעות שתי מצלמות ומערך חיישני אינפרה-אדום ולייזר שמטרתם לנטר את הנהג ואת הנוסעים ברכב. המערכת עוקבת אחר רמת הערנות והריכוז של הנהג ותפעל בהתאם; כך למשל אם הנהג מרוכז בנהיגה היא תוותר על התרעות מסוימות, ואילו כאשר דעתו מוסחת היא תגביר את רמת הכוננות שלה עצמה, לעתים גם מבלי לדווח על כך לנהג, ומעבר לרמה מסוימת תשלב התרעות ופעולות נדרשות. חיישני הלייזר ינטרו ויודיעו על שכחת ילדים או בעלי חיים ברכב.
מנועים, סוללות, טווח
בשלב זה מוצע הדגם החדש בשתי גרסאות – בכל אחת שני מנועים והנעה כפולה. לגרסה הרגילה תפוקה מרבית של 408 כ"ס ו-78.4 קג"מ המאיצים את ה-EX90 המגודל ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות. גרסת 'ביצועים' מציעה כבר 517 כ"ס ו-92.7 קג"מ המספיקים ל-4.9 שניות ל-100 קמ"ש. המהירות המרבית מוגבלת ל-180 קמ"ש, לפי המדיניות עליה הצהירה וולוו לפני שנתיים.
ל-EX90 סוללת 111 קוט"ש ברוטו (107 קוט"ש נטו) המיוצרת על-ידי CATL, וזו מעניקה טווח עד 600 ק"מ לפי הגרסה. לסוללות הספק טעינה מרבי של 250 ק"ו, וזה מאפשר טעינה מ-10% ועד 80% ב-30 דקות או תוספת של 180 ק"מ בכ-10 דקות טעינה.
בוולוו מציינים כי לרכב אפשרות לטעינת צרכני אנרגיה חיצוניים ולרשת החשמל (V2G): החל ממכשירים קטנים, דרך טעינת כלי רכב חשמליים, ועד לחיבור לרשת החשמל הביתית.