טויוטה לנד קרוזר 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בנובמבר 2024 החל שיווקו של טויוטה לנד קרוזר 250 החדש. זהו הדור השישי של הדגם שתחילתו ב-1984 ומוכר גם בשם 'פראדו', אולם השם 'לנד קרוזר' ותיק בהרבה ומקורו עוד ב-1954.
לנד קרוזר החדש מוצע בעולם כקודמו בגרסה קצרה עם שלוש דלתות ובארוכה עם חמש דלתות ושבעה מקומות ישיבה, והיא זו המשווקת כאן.
לדגם החדש, המעוצב בקווי רטרו, שלדת סולם חדשה שהינה קלה וחזקה ב-30% מקודמתה. הממדים גדולים יותר: בסיס הגלגלים 285 ס"מ, האורך 493 ס"מ, הרוחב 198 ס"מ והגובה 193 ס"מ. נפח תא המטען 130 ליטרים (10 ל' יותר), אך עם קיפול השורה השלישית, הנפח הוא 556 ליטרים (84 ל' פחות). משקל הרכב 2320-2410 ק"ג.
מרווח הגחון של הדגם החדש הוא 22.1 ס"מ; זוויות הגישה, הבטן והנטישה הן: 31 מעלות, 25 מעלות ו-22 מעלות בהתאמה.
ל-250 כקודמו עצמות-עצה כפולות מלפנים, סרן חי מאחור, ולפי טויוטה הם בתכנון חדש לשיפור נוחות הנסיעה. בין החידושים גם הגה אלקטרו-הידראולי.
המנוע המשווק בישראל כקודמו: טורבו-דיזל 2.8 ליטר 4 צילינדרים, וזה מייצר 204 כ"ס ו-51 קג"מ, לתיבה האוטומטית כעת 8 הילוכים (6 היל' בעבר), לרכב הילוך כוח והנעה כפולה-קבועה. בעולם משווקת גם גרסת בנזין רגילה (163 כ"ס) וגם היברידית-נטענת (326 כ"ס).
-
עיצוב ונוכחות
עיצובו של לנד קרוזר החדש משלב בין עבר ועתיד. ניכר שמדובר בפרשנות מודרנית ולא במופע רטרו נאמן למקור - והתוצאה מרשימה ומושכת.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג שונה בתכלית בהשוואה לקודמתה – וכאן הכיוון הפוך: מהעבר לעתיד. את מקומו של לוח המחוונים האנלוגי ומערכת המולטימדיה הארכאית תפסו צמד צגים באיכות גבוהה.
לצד זאת, הקונסולה המרכזית רחבה וגבוהה בהשוואה לזו בדור הפורש, כך שנוצרת תחושה פחות אוורירית.
סביבת הנהג שופעת לחצנים פיזיים – ברורים למראה, נעימים למגע ובמיקום נכון. יש ידיות אחיזה צדיות המסייעות בעלייה לרכב; כך נראה פנים רכב שתוכנן עבור הנהג ומותאם גם לנהיגת שטח.
עם זאת, איכות החומרים וההרכבה ברמה בינונית.
תנוחת הנהיגה מוצלחת, והמושב נוח.
השורה השנייה מרווחת ביותר ונוחה – אפילו עבור הנוסע במרכז; הכניסה לשורה השלישית נוחה למדי, והמרחב שם סביר גם למבוגרים.
תא המטען צנוע כאשר כל המושבים בשימוש – גדול בהרבה כאשר המושבים בשורה השלישית מתקפלים לתוך הרצפה.
שפת ההטענה גבוהה למדי. דלת תא המטען נפתחת הפעם כלפי מעלה, כך שהנגישות עדיפה ביחס לזו שבדור הפורש.
-
מנוע וביצועים
המנוע בקרוזר 250 הוא, בבסיסו, אותו טורבו-דיזל 2.8 ליטר ששירת את הדור הקודם, וכך גם הנתונים: 204 כ"ס ו-51 קג"מ. עם זאת, יש מספר שינויים ותיבת ההילוכים חדשה לגמרי: כעת עם 8 הילוכים (6 בקודמת).
במציאות, הביצועים סבירים למרות ההספק והמשקל (2.4 טון), בזכות המומנט, ולאחר יציאה מעט איטית, הקרוזר צובר מהירות בקצב מכובד. לתיבת ההילוכים פעולה חלקה ומהירה. החיסרון העיקרי הוא רעשי מנוע ותמסורת נוכחים בתא הנוסעים, בפעולה הנשמעת מחוספסת.
-
נוחות והתנהגות
המתלים של לנד קרוזר החדש נוקשים מאשר בדגם הפורש, אבל עדיין רכים במידה. התוצאה: יכולת השיכוך במהירות נמוכה מוצלחת פחות ביחס לדור הקודם, אבל המרכב נתמך הרבה יותר טוב ומתגבר היטב על שינויי גובה בקרקע במהירות גבוהה.
בידוד הרעשים מפתיע ביעילותו ביחס למרכב המזוות והלא-מאוד-אווירודינמי הזה.
היכולת הדינמית של קרוזר מכובדת ביותר – בהינתן ממדיו בכלל וגובהו בפרט, והוא מאפשר לשמר קצב נאות בכביש מפותל. להיגוי משקל נכון ודיוק ראוי (ואפס תקשורתיות).
לאורך השנים קרוזר התאפיין תמיד בכושר עבירות גבוה יחסית אפילו ללא שיפורים. עם זאת, בכל דור ודור נרשמה דעיכה ביכולת ביחס לשטח טכני – וכך גם הדור החדש, שהרשים קצת פחות בהשוואה לקודמו, לפחות ברמת הגימור 'לימיטד סקיי' שנבחנה; זו אינה מצוידת במלוא מערכות העזר לשטח, רק נעילת דיפרנציאל אחורי, ללא ניתוק מוט מייצב קדמי.
לגחון תכנון משובח, עם מכלולים המוגנים היטב בין קורות השלדה. יש גם מערך צילום היקפי מאוד איכותי המסייע בתמרונים צפופים, כולל מצב שיקוף הגחון. מערכת ההנעה – עם מנוע דיזל עב-מומנט, יחס העברה קצר סביר – יעילה בתנאי זחילה. בקרת היציבות, במצב שטח, מגיבה מהר למצב של אובדן אחיזה.
בשטח, המגרעת הבולטת היא הממדים. מעבר לרכב שגדל, גם רוב זוויות המרכב פחות נדיבות מבעבר.
התוצאה היא כלי שפחות קל לתמרן בשטח, הן בהתייחס לקרקע, הן במעבר במקומות צפופים.
-
תמורה למחיר
מחירו הגבוה של הקרוזר החדש מרחיק אותו מהישג ידם של רבים מאוד. עם זאת, האלטרנטיבות היחידות כיום לרכב כביש-שטח דו-שימושי מוצעות על-ידי לנד רובר (דיפנדר, דיסקברי) במיוחד אם מבקשים גם שבעה מקומות – והלנד קרוזר זול וקשוח מהם.
מנגד, לג'יפ רנגלר ולפורד ברונקו אומנם יכולת עדיפה בשטח טכני, אך הם אינם מציעים את המרחב, השימושיות ואיכויות הנסיעה שמעניק לנד קרוזר לנוסעיו. כך שהתמורה, ביחס למתחרים, טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
טויוטה לנד קרוזר 250 מוצע בישראל ב-5 רמות אבזור.
בבסיס ההיצע רמת גימור 'סלקט' ולזו תאורת לד, חישוקי "18, מפתח חכם, צג מרכזי "9 ובקרת אקלים דו-אזורית.
ברמת 'לקשרי' מתווספים בקרת נסיעה במורד, מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג ואוורור לשני הקדמיים, צג "12.3, מערכת שמע משודרגת וריפוד דמוי-עור.
ב'לימיטיד סקאי' נוספים נעילת דיפרנציאל אחורי, בורר מצבי ניהוג בשטח, מערך ניקוי פנסים, גג זכוכית, תפעול חשמלי לכיוון ההגה, מחוונים מוקרנים וקונסולה אחורית עם קירור.
רמת 'סהרה סקאי' מוסיפה ניתוק מוט מייצב קדמי לנהיגה בשטח טכני – ובנוסף: חישוקי "20, גג זכוכית פנורמי, תצוגה עילית, מראה המציגה תמונת מצלמה מאחור, תפעול חשמלי לשני המושבים הקדמיים, אוורור במושבים האחוריים, מערכת שמע משודרגת עם 20 רמקולים וריפוד עור.
בפסגת ההיצע 'פירסט אדישן', ובמפרט חישוקי "18, ריפוד עור בגימור שונה ותא נוסעים מהודר יותר; ברמת אבזור זו המרכב מוצע בצבעי 'כחול דינמי' או 'חול מדבר', ולגג צבע אפור בהיר.
-
בטיחות
טויוטה לנד קרוזר החדש טרם נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
במפרט הבטיחות, בכל רמות האבזור, מערך TSS3 העדכני של טויוטה הכולל: מניעת תאונה בצומת, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עד בלימה מלאה ועוד.
ברמת גימור 'לקשרי' ומעלה מתווספים ניטור שטח מת, בלימה אוטונומית גם לאחור והתרעת פתיחת דלת מסוכנת.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק דומה למקובל בסוג כזה של רכב; בנהיגה רגועה יחסית אפשר לחלץ 9-10 ק"מ לליטר, ואילו בעומס – בין אם בכביש ובין אם בשטח – הצריכה יורדת לאזור 8-8.5 ק"מ לליטר.
-
מה חדש בטויוטה לנד קרוזר 2025
תחילת שיווק הדגם החדש בנובמבר 2024, אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025.
-
סיכום
טויוטה לנד קרוזר החדש אינו מצטיין בכל התחומים, אבל יתרונו הגדול טמון ביכולת המגוונת שלו – לשבעה נוסעים; בכביש בנוחות טובה מאוד; בשטח, גם בתוואי טכני – לשילוב מוצלח בין העולמות, גם בהינתן התחרות, המעטה מאוד.