במידה וגדלתם בישראל בעשור האחרון למילניום הקודם, אתם כנראה זוכרים שלא היו הרבה מכוניות ספורט אקזוטיות, אך גרסאות ספורטיביות היו גם היו. והן היו מהנות. הסיבות רבות, כשהחשובות שבהן מגיעות בדמות משקל נמוך יחסית, הגה הידראולי שמעביר משוב לאצבעות האוחזות בו, או צמיגים במידות צנועות. וגם החוסר בבקרת אחיזה, שאפשר להיות חוליגן יותר מהרצוי.

כיום, כ-30 שנה אחרי, ניתן לייבא לישראל מכוניות מאותן שנים אך מחירן של אלו יקר יחסית עקב עלויות שילוח ומיסים שמכפילות, ולעיתים גם משלשות ומרבעות את מחירן הסופי בארץ, ביחס למחירן בחו"ל. לכן, במידה והגעתם למשבר גיל הארבעים והחלטתם להגשים חלום בדמות מכונית ספורטיבית מהשנים שהבלורית שלכם היתה מלאה, יהיה משתלם יותר לחפש אותה בסבלנות באתרים המקומיים.

עבור כל מכונית שבחרנו ציינו מה מייחד אותה ולמה לדעתנו היא ראויה להיכנס לרשימה. כמו כן, הוספנו מידע טכני בסיסי בנוגע לאותה מכונית. מה לגבי המחיר? מכיוון שהמכוניות האלו הפכו לנדירות יחסית ומצבן משתנה בהתאם ליחס אליהן זכו במהלך השנים, אין להן מחיר מחירון וטווח המחירים של העסקאות בפועל רחב במיוחד. כמה רחב? כל מספר בין 30 אלף שקלים ל-80 אלף שקלים יכול לפגוע, תלוי כמובן במצבה של המכונית הספציפית. שיפוץ המטבח יכול לחכות, לא?

הספורטיביות מהניינטיז שאתם חייבים לקנות
צילום: Mazda
 

פיג'ו 106 ראלי

לא ניתן להרכיב רשימה של מכוניות ספורטיביות עממיות מבלי שהיא תכלול צרפתיה חמה. לא מעט צרפתיות חמות נעו על כבישי ישראל בשנות ה-90, אך אחת המועדפות עלינו היא הפיג'ו 106 על שלל גרסאותיה הספורטיביות. שילוב של משקל נמוך, היגוי אלוהי ועיצוב נאה שמו מבחינתנו את ה-106 הקטנה בראש הרשימה של אותן צרפתיות חמות. אם משקל נמוך הוא המפתח, אז גרסת הראלי, נטולת האבזור, השוקלת פחות מ-900 ק"ג היא הקלה מכולן. אותה 106 ראלי הציגה התנהגות מושלמת. עם הספק של כ-100 כוחות סוס בלבד, ה-106 אינה זריזה במיוחד, אך היא מספקת הרבה חיוכים בכל עיקול, כל עוד מדובר על מהירויות הגיוניות, כי בכל זאת.

פיג'ו 106 ראלי קדימה
צילום: Peugeot
 

נתונים

שנים שיובאה לישראל:  1994 - 1998
מנוע: 1.3 ל' / 1.6 ל'
הספק: 100 כ"ס / 103 כ"ס
מומנט: 11.2 קג"מ / 13.5 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 9.7 שניות / 9.1 שניות
מהירות מרבית: 190 קמ"ש / 196 קמ"ש
גרסה מועדפת: גרסת הראלי, נטולת האבזור והמשקל המיותר
 
 
פיג'ו 106 ראלי אחורה
צילום: Peugeot
 

פיאט קופה

אם יש משהו שאנשי ארץ המגף טובים בו הוא עיצוב, במיוחד אם סדנת פינינפארינה לוקחת חלק בכך. הפיאט קופה, מכונית 2+2, סובבה לא מעט מבטים בשנות ה-90, וזכתה לכינוי "בייבי פרארי" על ידי מספר מגזינים בעולם. גם עיצוב הפנים היה נאה במיוחד, בזכות מושבי העור היוקרתיים ופס קישוט בצבע הרכב שנמתח לאורכו של הדשבורד והדלתות. למרות שההנעה בפיאט קופה היא קדמית, הביצועים נחשבים למהנים יחסית בזכות דיפרנציאל מוגבל החלקה ומנוע טורבו שמשך את הקופה הנאה בזריזות קדימה. פרארי להמונים.

פיאט קופה אחורה
צילום: Fiat
 

נתונים

שנים שיובאה לישראל: 1996 - 1998
מנוע: 2.0 ל' טורבו ארבעה צילינדרים / 2.0 ל' טורבו חמישה צילינדרים
הספק: 190 כ"ס / 220 כ"ס
מומנט: 29.6 קג"מ / 31.6 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 7.5 שניות / 6.3 שניות
מהירות מרבית: 225 קמ"ש / 250 קמ"ש
גרסה מועדפת: גרסת החמישה צילינדרים

פיאט קופה קדימה
צילום: Fiat

 

פולקסווגן גולף VR6

מנוע בנפח 2.8 ליטר בתצורת V6 המותקן במשפחתית קומפקטית היה נשמע בגדר מדע דמיוני בניינטיז, ולצערנו ישמע כך גם בעתיד, אם כאן זה מגיע בעקבות תקנות זיהום האוויר והמהפכה החשמלית. המנוע של ה-VR6 הציג זווית צילינדרים חדה במיוחד של 15 מעלות בלבד, מה שאפשר ראש מנוע בודד וצליל ייחודי. התנהגות הכביש לא היתה טובה ביחס לרכבים אחרים ברשימה שלנו, בין היתר עקב ההנעה הקדמית והמשקל הגבוה-יחסית שהונח על זוג הגלגלים הקדמי, אך עם נתון תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7.8 שניות, זה לא באמת עניין אף אחד, משום שבשנים 1993-1994, מי שנהג ב-VR6 הגיע תמיד ראשון לרמזור הבא. מה קרה בשנת 1995?  דלגו לרכב הבא.

פולקסווגן גולף VR6 קדימה
צילום: Volkswagen
 

נתונים

שנים שיובאה לישראל: 1993 - 1997
מנוע: 2.8 ליטר, V6
הספק: 174 כ"ס
מומנט: 24 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית/אוטומטית
0-100 קמ"ש: 7.8 שניות
מהירות מרבית: 224 קמ"ש
גרסה מועדפת: ידנית

פולקסווגן גולף VR6
צילום: Volkswagen
 

סובארו אימפרזה GT טורבו

האימפרזה GT טורבו לקחה את כל הטוב שיש לעולם הראלי להציע והביאה אותו לכביש הציבורי. כל מי שרצה להרגיש כמו קולין מקריי, היה יכול לרכוש לעצמו רפליקת ראלי עם ספויילר מוגזם מאחור וכונס אוויר מלפנים. ביצועים שעד כה הגיעו רק ברכבי על, הוצעו בשנת 1995 במחיר נגיש יחסית ובמעטפת של רכב משפחתי עם יכולות פרקטיות. מה בתפריט? מנוע בוקסר בנפח 2.0 ליטר, מגדש טורבו, ו-218 כוחות סוס שיורדים אל ארבעת הגלגלים. בזכות הורדת הכוח היעילה, רפליקת הראלי האיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות בלבד, מה שהעניק לה את התואר הנחשק "מלכת הרמזורים" על חשבון אותה VR6, כשלזכותה גם יכולת עדיפה ומרשימה בהרבה מהאחרונה. נקודת בונוס הגיעה בדמות צליל ייחודי שהגיע ממנוע הבוקסר.

סובארו אימפרזה GT אחורה
צילום: Subaru
 

נתונים

שנים שיובאה לישראל: 1995, 1997-2000
מנוע: 2 ל' טורבו, בוקסר
הספק: 218-211 כ"ס
מומנט: 29.6 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 6.1-6.6 שניות
מהירות מרבית: 231 קמ"ש
גרסה מועדפת: הגרסה הלא "מאובזרת" שאינה כוללת זוג כריות אוויר, גג שמש ו-ABS. היא שוקלת כ-70 ק"ג פחות, וברכבים האלו, פחות זה יותר.

סובארו אימפרזה GT קדימה
צילום: Subaru

 

מאזדה MX-5 (דור ראשון)

המתכון הקלאסי להנאה מנהיגה הוא פשוט - הנעה אחורית, גג נפתח, זוג מושבים ותיבת הילוכים ידנית. נכון שהבריטים פיתחו את המתכון הזה לפני מאזדה, אך מאזדה הוסיפה לו מרכיב חשוב: אמינות. בדור הראשון של ה-MX-5 שכונה גם 'מיאטה', שכן מנוע שסיפק 130 כוחות סוס בלבד, כך שה-MX-5 לא תחרוך שום אספלט, אך חלוקת המשקל המושלמת שלה, סיפקה התנהגות כביש מאוזנת במיוחד. טיפ - לא לשכוח כובע לקרחת וקרם הגנה.

מאזדה MX-5 מיאטה דור ראשון מאחור
צילום: Mazda

נתונים

שנים שיובאה לישראל: 1995, 1997, 1998
מנוע:  1.8 ל', 4 צילינדרים בטור
הספק: 130 כ"ס
מומנט: 15.5 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 8.7 שניות
מהירות מרבית: 197 קמ"ש
גרסה מועדפת: לארץ יובאה בייבוא סדיר רק הגרסה הידנית, וטוב שכך.

מאזדה MX-5 מיאטה דור ראשון
צילום: Mazda