בחודש אוקטובר 2023 – שתחילתו בשבוע חול המועד ועיקרו במלחמה בעזה ובגיוס מילואים ענק – נמסרו 11,777 מכוניות במשקל עד 3.5 טון, כך לפי הנתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב.
נתון זה נמוך ב-6342 יחידות וב־35% מזה של החודש הקודם – והוא גם נמוך ב-5243 יחידות ו־31% מזה של אוקטובר 2022.

בעשרת החודשים הראשונים של 2023 נמסרו בישראל 252,383 מכוניות – עלייה של 17,681 יחידות ו־7.5% ביחס לתקופה זו אשתקד.

למרות שנתון מסירות זה שני רק לשנת השיא 2021 – אז 269,156 מכוניות; 16,768 מכוניות ו־6.6% יותר – הוא מבטא נסיגה בהיקף הפעילות של שוק הרכב כפי שמצא ביטוי עד סוף ספטמבר.
אז הפער ביחס לשנה הקודמת עמד על 10.3% והיה רחוק רק 4% מאותה שנת שיא. בתשעת החודשים הראשונים נמכרו בממוצע 26,730 מכוניות בחודש – פי 2.3 יותר מאשר באוקטובר החולף.
יצוין כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי.

טויוטה קורולה קרוס
צילום: יצרן

מותגים
יונדאי ירדה במעט, אך חצתה (בקצת) את רף ה-40,000 מסירות, והיא בפער גדול מאוד מעל קיה השנייה, עם ירידה גדולה יותר ולאחר שעברה את רף ה-30,000 יחידות. טויוטה מסרה מכוניות יותר מכולן באוקטובר, עדיין בביצועים טובים פחות ביחס ל-2022. מותג BYD משמר את המקום הרביעי החדש לו, מתקרב ל-15,000 יחידות. סקודה משפרת ביצועים ובמקום החמישי לאחר שעקפה את מאזדה שממשיכה במגמת ירידה מזה מספר חודשים, כעת כמעט ברבע.

מסירות ינואר-אוקטובר 2023, עשרת המותגים המובילים:

מסירות רכב 2023
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה
בין היצרניות במקומות 11-15, ג'ילי עקפה את סיטרואן עם גידול מרשים משלה וירידה של המותג הצרפתי. טסלה משמרת מקום אך ללא מסירות, סיאט מכרה יותר אך ההפרש קטן, MG משפרת ביצועים.

BYD דולפין
צילום: BYD

מותגים ורכבי חשמל
איגוד יבואני הרכב מפרסם מתחילת 2023 גם את נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל כפי שאלה נרשמים על-ידי אגף הרישוי ולפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין; היברידי־נטען/דיזל; היברידי רגיל. להלן נתונים אלה כאשר אלה של הבנזין והדיזל בהיברידי־נטען יחד*.
כאן יצוין כי נתח השוק של רכב חשמלי גדל בהתמדה מתחילת השנה מ-14.6% בתחילתה ועד ל-17.4% לאחר 10 חודשים. בתקופה זו גדל גם נתח השוק של כל סוגי הרכב המחושמל, מ-31% ועד ל-39.6% כעת.  

מסירות רכב מחושמל ינואר-אוקטובר 2023:

מסירות רכב 2023
צילום: מערכת אוטו

מסירות רכב חשמלי, עשרת המותגים המובילים ינואר-אוקטובר 2023:

מסירות רכב 2023
צילום: מערכת אוטו
 
ארצות ייצור
ביחס לארצות הייצור, אין שינויים במגמות כפי שמצאו ביטוי מתחילת השנה; נתח השוק של דרום קוריאה ירד משמעותית ואילו זה של סין גדל מאוד, כעת קרוב מאוד לראשונה ובפער של פחות מ-3%; שאר שווקי היצוא המובילים משמרים את נתח השוק שלהם, לאחר שירדו אך בשיעורים נמוכים. 

ואלה הנתונים של חמש ארצות הייצוא הגדולות לישראל.

קוריאה, עדיין ראשונה, עם 50,101 מכוניות ו־19.9% לאחר שבשנה שעברה לאחר 10 חודשים הייתה עם 24%; ירידה של כ-25%. סין, שנייה, עם 43,361 מכוניות ומאוד קרובה בנתח השוק, עם 17.2% השנה, לאחר שב־2022 הייתה עם 6.2% – עלייה של קרוב ל-280%(!). יפן במקום השלישי עם 32,232 יחידות ו־12.8% משוק הרכב (14.6% ב-2022). תורכיה הרביעית ייצאה לכאן 21,869 מכוניות שהן 8.7% מסך המסירות עד כה (9.3% ב-2022), ואילו מצ'כיה הגיעו לישראל 21,891 מכוניות שהן 8.6% (9.3% ב-2022).

ארבעת מקורות היצוא הבאים אחראים לנתונים חמש-ספרתיים: ספרד, 15,305 מכוניות; צרפת, 13,893 מכוניות; תאילנד, 12,029 מכוניות; גרמניה, 12,712 מכוניות. מהמקום העשירי מדובר ב-7000 מכוניות ומטה.   

מרצדס חשמלי
צילום: תומר פדר

מותגי יוקרה
בין מותגי היוקרה וכמו בשנה שעברה, מרצדס ראשונה (ובמקום ה־18 הכללי), וזה חודש חמישי שהיא רושמת ירידה ביחס אליה. אודי שנייה (שלישית ב־2022) עם גידול ביחס לשנה שעברה. ב.מ.וו שבמקום השלישי, עם ירידה גדולה ביחס ל-2022, קופרה משמרת את מקומה אך הירידה גדולה ומשמעותית, גם ביחס לחודש שעבר. ביצועי וולוו טובים מאלה שבשנה שעברה.

מסירות מותגי יוקרה ינואר-אוקטובר 2023, חמשת המותגים המובילים:

מסירות 2023
צילום: מערכת אוטו

עוד ביוקרה

מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-אוקטובר 2023 (בסוגריים: נתוני ינואר-אוקטובר 2022): לקסוס – 1349 יחידות (11493 יח'); ג'יפ – 1102 יחידות (2244 יח'); ג'נסיס – 797 יחידות (616 יח'); קאדילק – 522 יחידות (583 יח'); לנד רובר – 457 יחידות (557 יח').

מסירות לקסוס
צילום: לקסוס