נציבות האיחוד האירופי קבעה את מכס היבוא של טסלות מתוצרת סין על תשעה אחוזים. הנציבות כבר הטילה מסי יבוא גבוהים יותר עבור מכוניות חשמליות סיניות ב-5 ביולי, אך טרם נקבה במדיניות ברורה לגבי הדגמים של היצרן האמריקני. גם החובות שהוטלו על היצרנים הסיניים הותאמו מעט לאחר גלי הביקורת מצד שגרירי החברות באירופה שביקשו לעשות שינויים אחרונים לפני התיקוף.  

טסלה ביקשה מהאיחוד האירופי לפטור את המכוניות החשמליות שלה שיובאו מסין ממכס יבוא גבוה יותר. החברה האמריקנית טענה, בצדק שהיא מרוויחה פחות מסבסוד המדינה בהשוואה לעמיתיה הסיניים. לטסלה יש כאמור מפעל בשנחאי, בו מבוצע מעל מחצית הייצור העולמי של החברה.

כזכור, הנציבות פתחה בחקירה נגד מכוניות חשמליות המיובאות מסין בספטמבר בשל הצפה גדולה של מותגים, וקבעה שיש סובסידיות ממשלתיות לא הוגנות שמהן מרוויחות חברות סיניות לאומיות. מס ה"ענישה" החדש למשל לרכב של BYD עומד כעת על 17 אחוזים, בהשוואה למס הקודם של 17.4 אחוזים. 

עבור Geely, ישלמו היצרנים תוספת של 19.3 אחוזים, בעוד בתחילת הדיונים עמד שיעור המס על 19.9 אחוזים. עבור מכוניות מבית SAIC הופחת המס מ-37.6 אחוזים ל-36.3 אחוזים. העובדה שהתעריפים הופחתו הם תוצאה של נתונים מדויקים יותר.

עבור יצרנים אחרים, האיחוד האירופי גובה כעת 21.3 אחוזים. לחברות שאינן משתפות פעולה עם מדיניות המיסוי החדשה ומסרבות לדון עם הנציבות, השיעור עומד על 36.3 אחוזים, לעומת שיעור קודם של 37.6 אחוזים. ליצרני הרכב יש עד 30 באוגוסט להגיב על התעריפים החדשים. ההיטלים מתווספים על גבי 10 אחוזי מסי היבוא שכבר נגבו על מכוניות חשמליות מסין.

הנציגים באירופה ובסין עדיין מנהלים מגעים על הפחתת הסובסידיות של ממשלת סין. אם סין לא תהיה מוכנה לעשות זאת, מכסי היבוא יהיו בתוקף למשך חמש שנים. הנציבות האירופית תפרסם את הממצאים הסופיים של החקירה עד ה-30 באוקטובר 2024.

סין כבר פנתה לארגון הסחר העולמי נגד העלאת תעריפי היבוא של האיחוד האירופי על מכוניות פלאג-אין ולפחות כרגע, נראה שאין כוונה למסות גם רכבים היברידיים עם יכולת טעינה. באיגוד יבואני הרכב בסין הגיבו בחומרה לתעריפים החדשים אמש (ג') לפנות ערב, ואומרים כי חומת המכסים "מציבה בפני האופרציות וההשקעות הכלכליות של סין במדינות האיחוד סיכון וחוסר וודאות וכי הדבר יפגע בתעשיית הרכב הירוקה בצורה קשה".