איך אתם מסכמים את 2024 עד כה?  

"שוק הרכב שומר על יציבות יחסית עם ירידה של כ־10% בלבד במכירות וזאת למרות שאנחנו בזמן מלחמה. זו שנה מרתקת. מה שקורה בתחום הרכב הוא ממש כמו מחזור חיים. מאוד מורכב ועם הרבה תמורות. 

"נכנסה לארץ כמות מטורפת של מותגים, כ־20 בשנתיים האחרונות, ויש למעלה מ־300 דגמים. בתחומי הליבה יש כרגע כ־120 דגמים פעילים ויש המון אפשרויות על המדף לצרכן. הרכב החשמלי נכנס באופן שהפתיע רבים וגם בתחום זה עדיין לא ברור מה יקרה בשנה הבאה. 

"זו שנה של התחדשות אבל היא לא מעידה בהכרח על ההמשך. יש המון מסרים שגם הצרכן צריך לספוג וזה יוצר בלבול. זו שנה שבסופה, או בתחילת 2025, האבק ישקע והשוק ייראה אחרת, ואולי חלק מהמותגים גם לא יישארו". 

על הקו עם: עדי דומב
צילום: רונן טופלברג

למה אתה מתכוון? 

"סך המכירות לא גדל, מספר המותגים כמעט והכפיל את עצמו ונדרשת השקעה בהחדרת מותג חדש ושימורו, ועל כן ההערכה היא שלא כולם יצליחו לשרוד. חלק מהעלויות נובע מהסכמים שנחתמו בעבר עם היצרנים עוד לפני המלחמה. והיצרנים מטבע הדברים רוצים אולמות תצוגה ותשתית מהיום הראשון. 

"זה מעניין מכיוון שהמגמה כעת היא הרחבת רשת אולמות התצוגה. בעבר דובר על צמצום מספר האולמות ומעבר למכירת און ליין. אבל הציפיה של המותגים החדשים היא שלכל מותג יהיה אולם ואפילו שבעה. כל מותג שהגיע פתח אולם וזה שינה את הדינמיקה. 

"בנוסף, חלק גדול מהמלאי בארץ במחצית הראשונה של 2024 היה חשמלי שהגיע לפני עליית המס. ביולי אוגוסט החלה ירידה במכירות הכלים החשמליים ועכשיו ניצבת השאלה לאן יעלה המיסוי. היום אנחנו ב־35% מס ואיננו יודעים לאיזה שיעור הוא יעלה ב־2025, וזה יכול לעלות אפילו עד ל־83%. יש צורך בקבלת החלטות על־ידי המדינה כדי שזה לא יקרה".

על הקו עם: עדי דומב
צילום: יצרן

עד כמה הושפעתם ויכולתם להרוויח מעצירת היבוא מתורכיה? 

"קיה לא מייצרת בתורכיה אז לא הושפענו ישירות, ובסוף אנחנו מוגבלים במלאי אז אי אפשר לומר שמימשנו הזדמנות כי אנחנו לא עומדים בביקושים. 

"יכול להיות שאם היה לי במלאי פיקנטו הייתי יכול להרוויח. אני מתאר לעצמי שביונדאי ימצאו לכך פתרון כי באופן כללי הדבר הזה רע עבור השוק, מכיוון שזה מראה שניתן לנתק ערוץ אספקה. זה לא אמור להיות חלק מהמשחק ויכול ליצור צידוק למהלכים שונים בעתיד".

על הקו עם: עדי דומב
צילום: קיה

לאיזה גודל שוק אתם מתכוננים ב־2024 וב־2025? 

"אנחנו מעריכים שמדובר בירידה של כ־10% במכירות להיקף של 240,000 יחידות אם המצב יישאר דומה. לרוב אחרי שנה חלשה השוק עושה פיצוי, אבל לא בטוח שזה יקרה ב־2025. גם אם גאופוליטית הכל יסתדר ישנו הנושא הכלכלי שיכול להעיב. אז אנחנו לא מצפים ש־2025 תהיה שונה מאוד מ־2024, וזה המסר שאנו מעבירים ליצרנים. 

בראייה הכללית התמהיל ישתנה. מכירות הרכב החשמלי יתכווצו קצת בניגוד לפתיחת 2024, גם כי המיסוי עלה ויעלה וגם כי המוצרים יתייקרו. אנחנו סבורים שהמכירות ייטו יותר לטובת דגמים מסורתיים ולכיוון ההיברידי. אצלנו אנחנו רואים שינויים מבורכים. במהלך השנה שמנו רגל חזקה עם סרס, ו־5 הוא בצמרת המכירות של דגמי הפרמיום החשמליים".

על הקו עם: עדי דומב
צילום: רונן טופלברג

התחלתם בשיווק ה־EV9. האם רף ה־400,000 שקלים אינו אתגר לקיה?

"האתגר כאן גדול והגענו אליו בעיניים פקוחות. כאשר נחשפנו לרכב לפני שנתיים היה ברור שזו ספינת דגל והדרך הטובה של קיה להציג את הסיפור שלה. אנחנו לא בונים על כמויות וכך גם היצרן, למעט בשוק האמריקני. זה רכב שמסמן לאן היצרן שואף, הוא זכה בפרסים בין־לאומיים, ממחיש איפה הקונצרן נמצא ומה היכולות שלו. 

"בארץ התמחור גבוה, אין מתחרה ישיר אבל לפעמים התחרות טובה כי היא מייצרת ענין. אבל זה רכב שיש לו ערך גם בהשפעה על המיתוג, ואנו עובדים עימו בצורה שונה, ממש כמו עם מותגי פרמיום. אנחנו מביאים לפי הביקוש ותופרים לפי רצון הלקוח, ועד כה אפילו לא עשינו מהלך שיווקי כי לא הגיעו מספיק כלים".

על הקו עם: עדי דומב
צילום: עזרא רפאל

בספורטאז' צומצם מבחר הגרסאות. האם זה פוגע? 

"ספורטאז' הוא רכב הפנאי הנמכר ביותר מאז 1995 ובפער ענק, והיום זה רכב הפנאי עם מנוע בעירה הנמכר ביותר. גרסת ה־2.0 ליטר הייתה חשובה אבל נדע לפצות עם גרסת ה־1.6 ליטר. אנחנו לומדים להתאים את המוצר ולא נאבד נתח שוק, וחשוב שתהיה פריסה נכונה של תמחור ואבזור. היו לנו בעיות אספקה בעבר אבל אלה נפתרו. 

"יש כאן סוגיה שעדיין לא פתרנו, והיא הגרסה ההיברידית שתיוצר בעתיד בקוריאה ולא בסלובקיה. מקוריאה ניתן יהיה להביא את הגרסה ההיברידית הארוכה. היא מעניינת אותנו, אבל היא צריכה להגיע בתמחור נכון".

על הקו עם: עדי דומב
צילום: אלי שאולי

הסינים מדברים על היברידי נטען. אתם דווקא הורדתם הילוך בתחום...

"היה לנו הדגם הנמכר בישראל בגרסה כזאת, נירו, עד שהוא התייקר; ההתייקרות הייתה הן במיסוי והן במחיר המוצר, כי גם קיה עושה את ההתאמות שלה. כל השוק עובר התאמה מהמרוץ לחשמל למהלכים שאינם רק חשמליים ואנחנו מודעים לכך. לקיה תכנית לתשעה דגמים היברידיים עד 2026, והמטרה היא להביא את המוצרים הנכונים. בשנה הבאה יש לתחום ההיברידי פוטנציאל גידול מ־20% ל־25%. ההיצע ההיברידי מאוד נכון לשוק המקומי וקיה שמה דגש בתחום זה". 

מה קורה בצד הדגמים בתקינה צפון־אמריקאית?  

"תקינה של ארה"ב/קנדה מאפשרת פתרונות שלא תמיד נמצאים באירופאית. כבר היום אנחנו בתקינה כזו עם סלטוס ובעתיד נביא את סורנטו ואת קרניבל בתקינה כזאת. אנחנו גם עושים מאמץ להביא את K4, המקבילה לאלנטרה וגם את טלורייד. בעתיד שליש ממבחר הדגמים שלנו יהיה בתקינה של ארה"ב/קנדה".

על הקו עם: עדי דומב
צילום: קיה

מה עוד בתכניות קיה, והאם צפוי רכב חשמלי קטן כמו ביונדאי?

"רכב הפנאי EV3 הוא הדגם החשמלי הקטן ביותר שקיה יצרה עד כה, בממדים של סלטוס ויגיע בקרוב; בעתיד מתוכננים דגמים חשמליים קטנים אף יותר. EV5 כבר נמצא בסין אבל עוד לא בשוק העולמי ואנחנו רואים שהצגת EV4 נדחתה במעט.

"פיקנטו מחודש יגיע בסוף ספטמבר, בנובמבר נראה לאחר מתיחת פנים את סורנטו ואת קרניבל שיגיע בתצורת שמונה מושבים מכיוון שיש לכך ביקוש; המפרט ישתנה בגלל שינויי תקינה. גם ב־KGM קורים דברים משמעותיים: לא מזמן השקנו רקסטון עם הנעה אחורית, ובקרוב יגיע טורס – רכב פנאי קומפקטי עם פוטנציאל גדול".

על הקו עם: עדי דומב
צילום: אוהד אלגוב