יצרני הרכב (וגם ספקי החלפים) מנסים לשלב כל הזמן רעיונות חדשים במוצרים שלהם, לרוב תחת כותרות של "שיפור היעילות"/ "הפחתת צריכת הדלק"/ "פליטת מזהמים" ועוד. לפעמים מדובר בפטנטים מוצלחים, לפעמים לא. הפעם נספר לכם על אותה רצועת תזמון שטבולה בשמן.
 
בקצרה. מדובר בפטנט ידוע שנועד לשלב בין עלות ייצור נמוכה (רצועת תזמון, במקום שרשרת) ובין הגברת הנצילות של המערכת והפחתת הרעש שלה, באמצעות השימון. הפטנט הזה המלווה את תעשיית הרכב כבר מעל עשור ובמהלכו - עוד בשנים הראשונות שלו.
 
הפטנט הזה מזוהה עם מספר יצרנים, ביניהם – אופל, פיג'ו, סיטרואן, פורד, הונדה וטויוטה. לגבי שלושת המותגים הראשונים, כבר נאמר כי במהלך השנה הקרובה ייכנס לשימוש מנוע 1.2 ליטר חדש עם שרשרת תזמון, במקום אותה רצועה הטבולה בשמן (המצויה במנוע ה-1.2 ליטר, בדגמי המותגים השונים). יצוין כי המנוע הזה, עם אותה רצועה טבולה בשמן, זלג אפילו לטויוטה בחסות שיתוף הפעולה שלה עם סטלנטיס בתחום המסחריות הקטנות - ולכן אפשר למצוא את המנוע הזה גם בטויוטה פרו אייס סיטי. לזכותם של אנשי יבואנית סיטרואן ואופל ייאמר כי הם העמידו לרשות לקוחותיהם אחריות יצרן מורחבת מהרגיל, הצמודה לחלק מהדגמים: 4 שנים/120,000 ק"מ בחלק מדגמי אופל, 5 שנים/120,000 ק"מ בחלק מדגמי סיטרואן.
 
הרצועה הטבולה קיימת גם בדגמי פורד המסחריים - טרנזיט, טרנזיט קאסטום, ריינג'ר (מסוף 2023) - עם מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר מסדרת 'אקו בלו', המוצעים בישראל מ-2017-2018 ועד היום. ראוי להדגיש כי רצועה טבולה בשמן הופיעה אצל פורד במקור עוד ב-2012 במנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר שהוצג ב-2012, אך מנוע זה מעולם לא הוצע בישראל (לפחות לא בייבוא סדיר); לישראל הגיע מנוע 1.0 ליטר רק לאחר שהוצג בגרסה מחודשת (2019) כאשר במקום תמסורת הרצועה הטבולה הותקנה שרשרת תזמון. המנוע הזה שירת בישראל לראשונה את פוקוס סדאן מ-2020 וממשיך עד היום (פומה, פוקוס האצ'בק).
 
יצרנית נוספת - ומפתיעה - שאימצה את הפטנט והוציאה אותו לשוק בהפרש של כמה שנים (2017) זוהי הונדה, שהתקינה את הרצועה הטבולה במנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר ששירת בארץ את סיוויק האצ'בק בין 2017 ל-2021.
 

עצם העניין

עיקר הבעיה בפטנט הוא עצם השילוב בין רצועה - שהתרכובת שלה כוללת גם גומי - ובין שמן, שמטבעו תוקף גומי. נכון, מדי פעם מודיעים לנו היצרנים על זה שמצאו תרכובות חדשות שמשלבות טוב יותר בין השניים. ועדיין, כבר שמענו על מקרים שבחלקם הרצועה התפוררה וחלקיה התפזרו ברחבי המנוע, דבר שעלול לגרום לסתימת מעברי שימון וכמו גם על שיני רצועה שנשחקו וגרמו להרס המנוע (בשל פגיעה בתזמון בין גלי הזיזים לגל הארכובה, ליצירת מפגש שסתום-בוכנה). ואז אנחנו מגיעים אל מרווחי ההחלפה שקבעו היצרנים: כל 6 שנים/100,000 ק"מ בפיג'ו-סיטרואן (כיום, בעבר היו גם מרווחים של 150,000 ו-180,000 ק"מ), כל 6 שנים/90,000 ק"מ בהונדה. בפורד, לעומת זאת, מבקשים בדיקה בלבד, כל 240,000 ק"מ או 10 שנים. 
 
אחת הבעיות הנלוות היא המורכבות שבהחלפת הרצועה. אמנם לכאורה הביצוע לא שונה בהרבה ביחס להחלפה של רצועת תזמון 'שגרתית', אבל בפועל העבודה רבה יותר - ויקרה הרבה יותר מהממוצע - בשל הצורך לבצע ניקוי מקיף למנוע. בנוסף, יש צורך באיטום איכותי של מכסה מערכת התזמון - פעולה נוספת שצריכה להתבצע בדיוק. בנוסף, מעטים הם בעלי המקצוע שיודעים ומעוניינים לבצע את העבודה הזאת שכן המורכבות שלה מחייבת השקעה של היקף שעות עבודה גדול יחסית - ולא תמיד משתלם להשקיע בזה עובד, אפילו תמורת תעריף יקר יחסית.

המתמחים

אחת האפשרויות המועדפות היא לטפל במרכזי שירות מתמחים - כאלו שמתעסקים בעיקר עם מותג ספציפי ומכירים את הרגישויות של מרבית דגמי המותג, משתמשים בכלי העבודה הייחודיים של היצרן. לא כל מי שכותב שהוא 'מומחה' הוא אכן כזה ונדרשת סקירת שוק לפני כן. מרכזי שירות כאלו יכולים להעניק שירות ברמת מקצועיות דומה לזאת של מרכזי השירות המורשים, תמורת הרבה פחות כסף - הודות לפטור מהצורך בעמידה בתקני האיכות של היצרן, שחלקם הגדול עוסק בנראות ובחוויות לקוח.
 
לפורד, למשל יש כמה מרכזי שירות מומחים - בדרך כלל כאלו שהיו מורשים ובחרו לוותר על הזיכיון; הם יעשו את מרבית עבודות התחזוקה, אם כי את רצועת התזמון הטבולה יידעו לעשות רק המוסכים שיצאו מהרשת והיו רשאים במקור לטפל בכלי הרכב המסחריים של פורד - וכאלו כבר ממש אין הרבה (אם בכלל).
 
תגובת דוד לובינסקי: "יצרניות הרכב פיג'ו, סיטרואן ואופל מודעות לעניין, כבר הודיעו על פתרון קיים לכלי רכב שהופיעו להם תקלות בעבר והציעו פתרון לצד הרחבת אחריות משמעותית לכלי הרכב המדוברים. לובינסקי פועלת בהתאם להנחיות היצרן ובמידה וישנם לקוחות אשר חוו בעיה דומה שטרם הגיעו למרכזי השירות המורשים של לובינסקי, נשמח להעניק להם שירות". 
 
 
טרם התקבלו תגובות יבואנית פורד 'דלק מוטורס' ויבואנית הונדה חברת 'מאיר'.