מזג אוויר נאה עוטף את העיר היפהפייה פראג. טויוטה משיקה כאן את הדור התשיעי של קאמרי שהוצג בסוף 2023 – וזאת תגיע לישראל ממש אוטוטו.  
 

הדרך עד כאן

ב-1979 הושקה 'סליקה קאמרי', שהייתה קטנה למדי, וב-1982 נחנכה קאמרי – משפחתית גדולה, קטגוריה D – אז בסימול V10. דגם זה זכה לעוד ארבעה דורות בסימול עוקב, ו-V50 הוצגה ב-1998 וכיהנה עד 2003. 

ב-1991 הצטרפה XV10 – קאמרי עם גוף רחב (177 ס"מ) שציינה את ההבדל בינה לבין הקודמות לה שהיה להן גוף צר (169 ס"מ). הסידור הזה של שני מידות מרכב נמשך עד 2003, ומאז קאמרי מוצעת רק בגוף הרחב. קאמרי עשתה (ועושה) קריירה מרשימה בארה"ב, ועם השנים כיוונה אליה ואל טעם השוק שלה. אז באמת שאין צורך במשהו קטן כאשר יש גדול. 

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה

בהקשר זה הציגה טויוטה במהלך השנים משפחתיות גדולות אחרות הפונות לשווקים אחרים ברחבי העולם – קארינה (1984-2001), אוונסיס שכיוונה לאירופה (1997-2018) – אבל קאמרי נשארה, ובהחלט היא מצליחה מאד. מאז 1982 נמכרו ממנה 21 מיליון יחידות, ובארה"ב היא מכונית הנוסעים הנמכרת ביותר – מקום שמיני אחר שלושת הטנדרים הענקיים ועוד ארבעה דגמי פנאי. מ-2005 מדובר שם ב-7 מיליון יחידות, 290,000 מכוניות ב-2023, השנה שבסופה הוכרז הדור החדש. 

עם הפסקת הייצור של אוונסיס, קאמרי מוצעת גם באירופה, ומצליחה שם למדי, למרות ההטיה לדגמי פנאי ביבשת. 

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה
 

הדגם מכאן

הדור התשיעי (XV80) אינו שונה עקרונית מזה שזה קדם לו וכיהן מאז 2017 – אותה רצפה (TNGA-K), אותו בסיס גלגלים (282.5 ס"מ), אותם ממדים (רק האורך גדל ורק ב-3.5 ס"מ ל-491 ס"מ).

הדגם מוצע במספר מקומות עם מנועי בנזין אטמוספריים 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר ו-2.5 ליטר – אך בעיקר עם אותם מנועים ומערך היברידי צמוד. מנוע 3.5 ליטר V6 כבר לא, הנעה כפולה במספר מקומות עדיין כן.  

מנוע הבנזין הגדול יותר משופר במעט מקודמו; המערך ההיברידי, כעת בדור 5, חדש לגמרי. בהמשך שרשרת ההנעה תיבה מסוג מפצל-כוח הקרובה בפעולתה לתיבה רציפה. 

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה

בגרסה הרלוונטית לישראל ובה נהגנו המנוע בנפח 2.5 ליטר והוא מייצר 186 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-22.5 קג"מ ב-3400 סל"ד עד 5200 סל"ד – שיא מומנט נרחב ולא-אופייני למנוע שאינו טורבו, ותודה למנוע החשמלי (בדור הקודם: 178 כ"ס); פרט לשינוי הקטן בהספק, השאר זהה. 

השינוי הגדול הוא במנוע החשמלי: זה מנפק 136 כ"ס ו-21.2 קג"מ (118 כ"ס ו-20.6 קג"מ בדגם הפורש). ההספק הכולל בקאמרי החדשה 230 כ"ס או 227 כ"ס ברמת האבזור הגבוהה יותר (218 כ"ס קודם לכן).

פערי התאוצה גדולים יותר, כעת מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות, 1.3 שניות קצר יותר; המהירות המרבית, 180 קמ"ש, ללא שינוי. צריכת הדלק שופרה ל-20.4 ק"מ/ל' (18.5 ק"מ/ל' לפני כן). 

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה

אותה מערכת היברידית בדור החדש כוללת גם סוללת ליתיום יון חדשה (מחליפה ניקל-מתכת), עם יכולת פריקת אנרגיה יעילה יותר.  

הקווים העיקריים של העיצוב קרובים למדי, אבל ובעיקר הסבכה גדולה בהרבה מעניקה לרכב הופעה בוטה משמעותית, עושה את קודמתה למופת של צניעות.  

סביבת הנהג אחרת, ובהשוואה לקודמתה שהפגינה עיצוב מורכב ועתיר קווים, החדשה דווקא פשוטה יותר. עם זאת, היא כוללת מרכיבים עדכניים נדרשים, בעיקר צג "12.3 הגדול משמעותית מקודמו ("9), גם לוח מחוונים מוקרן באותו גודל. 

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה
 

המפגש שם

ואחר כל הדברים האלה אנו פוגשים ברכב שנראה אתלטי יותר, ואנשי טויוטה אומרים לנו כי זו הייתה המטרה שלהם. אני אוהב את יחידות התאורה הקדמיות. קווי המרכב נמשכים מהחזית לאורך מכסה המנוע, באופן מעודן לאורך צדי הרכב ועד לאחור, מהפינה של חלונות הצד לכיוון השמשה האחורית. אלה יוצרים הופעה דינמית אך אלגנטית במידה.  

עיצוב סביבת הנהג שמרני למדי – והקונסולה המרכזית פשוטה בהרבה מזו הקודמת שהצטיינה בקווים מעוגלים. בקאמרי בה אני נוהג רמת האבזור היא 'פרמיום', ואקדים את המאוחר ואציין כי זו לא תגיע אלינו; המשמעות? לא נפגוש במראה האמצעית המוקרנת, בווילונות הצד, בווילון האחורי החשמלי, בתצוגה העילית, במשטח המגע מאחור השולט על זווית המושבים, בקרת האקלים ומערכת השמע בחלק זה של הרכב.  

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה

המערכת מאפשרת צימוד אלחוטי לאפל קארפליי ובעתיד כנראה גם לאנדרואיד אוטו. הנדסת האנוש טובה ביחס למכוניות מודרניות עכשוויות. איכות החומרים, כצפוי, טובה יותר בחלק העליון, טובה משמעותית פחות בזה התחתון. בקרת האקלים נפרדת ואני אוהב את זה, עם זאת, פתחי המיזוג במרכז מעט נמוכים. יש כאן המון כפתורים, ורק על גלגל ההגה יש 19 כפתורים. ספרתי. בורר ההילוכים קונבנציונלי, לא שקוע ולא מנסה להמציא את עצמו מחדש ואין גג שמש. הקונסולה המרכזית הרחבה, היא על הגבול בכל הנוגע לפגיעה במרווח ברך שמאל של הנוסע.

רשימת האבזור נאה וזו כוללת מושבים קדמיים בתפעול חשמלי עם אוורור וחימום ואלה מרופדים בעור תעשייתי. חבל שהתצוגה העילית לא שכן היא ממש טובה, כוללת גם התרעה על רכב שמתקרב מאחור.

אני אוהב את תנוחת הנהיגה הספורטיבית, שעוטפת את הגוף ועוטפת אותו נכון. המרפקים באותו גובה, ההגה ממוקם בול, הראות החוצה מעולה עם רווח בין מראות הצד לקורות הקדמיות ועם קו חלונות ממש נמוך. יש המון מכוניות ספורטיביות שהייתי שמח אם היה בהן השילוב הזה. 

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה

מפתח הדלתות מאחור סביר, בסיס המושבים האחוריים ארוך יחסית, יש המון מקום לראש ולברכיים ומעט פחות לכפות הרגליים. הנוסע האמצעי יגלה תעלת הינע גבוהה. משענת היד במרכז, זו שאפשר לפתוח כאשר אין נוסע אמצעי, נוחה, בחלקה הקדמי צמד מחזיקי כוסות והיא בנויה כך שלא תפריע למרפק. אותו משטח מגע שלא יגיע לארץ הקודש, מאפשר לשלוט חשמלית בזווית המסעד, לחמם את המושב, לשלוט במערכת השמע, בטמפרטורה, בווילון האחורי, כי השמש לפעמים ממש מציקה. יש גם וילונות צד, אבל תפעולם ידני. 

תא המטען גדול למדי (קטן מקודמו ב-30 ליטרים, עדיין מספק עם 492 ליטרים). יש בו פתחים למגלשיים או לקרשים ללג בעומר, תלוי במדינה. יש ווי תלייה וגם ווי עיגון – וחשוב מאוד: ניתן לקבל את המכונית עם גלגל חלופי בגודל מלא.

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה
 

על בידוד רעשים וצריכת דלק

בשלב מסוים, נכנסנו לכפרים ולעיירות ציוריות שנחלים חוצים אותם – התוואי הזה נראה נהדר, אבל מתווה דינמי הוא לא. בכל אופן התאוצה לינארית, הביצועים טובים ובשיוט המנוע פועל באופן נינוח ונעים.

הנהיגה לא הייתה מאתגרת, כ-160 קילומטרים על כבישים מהירים (חלקם נגמאו במהירות של 100-130 קמ"ש) ומעט מעל 40 קילומטרים בכבישים רגועים עוד יותר. בכל מקרה, כאן בהשקה, מחשב הדרך הראה על נתון צריכה של 19.2 ק"מ/ל', וזה מרשים למדי. 

בידוד הרעשים סביר על גבול הסביר-מינוס. שומעים צמיגים – אבל לעיתים זה סביר ולעיתים לא, מאוד תלוי באיכות הסלילה. בידוד רעש המנוע טוב בשיוט, אך כאשר צריך להאיץ והמנוע האטמוספרי עולה כנדרש ממנו לסל"ד גבוה, הוא נשמע וחודש לתא הנוסעים, קצת יותר ממה שציפינו לו. מנגד, בידוד רעשי הרוח מוצלח גם במהירויות גבוהות. 

ניתן לשייט רק בחשמל – בפועל רק בפקקים ובתנועה עירונית ממש איטית; המהירות המרבית היא עשרה קמ"ש.

טויוטה קאמרי – מבחן דרכים (השקה עולמית, דור תשיעי)
צילום: טויוטה
 

אז מה אצלנו

ההשקה שנערכה לטויוטה קאמרי החדשה ממש לפני מספר ימים מקדימה רק בקצת את יבוא הדגם החדש לישראל, והודעה על כך – כולל מפרט אבזור ומחירים – מפורסמת בצמוד. המחירים הם 210,000 שקלים לקאמרי ברמת האבזור 'LE' ו-226,000 שקלים ב-'XLE'. 

טויוטה קאמרי היא משפחתית גדולה הממשיכה את מסורת הדורות הקודמים, מביאה עמה מרחב ראוי, שימושיות טובה, איכות מכובדת, ביצועים נאים – והקלף החזק באמת שלה הוא יחידת כוח יעילה וחסכונית. מאוד חסכונית.