המעורבות הפוליטית של מנכ"ל טסלה אילון מאסק כתומך בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעוררת לא מעט מחלוקות. בגרמניה, אחד השווקים החשובים של טסלה סוערים המחנות, לאחר שהתבררו הקשרים של מאסק כתומך של ה-AfD - מפלגת הימין הקיצוני בגרמניה, ("אלטרנטיבה לגרמניה") המזוהה עם ארגונים ופעילים ניאו נאצים.

כעת, סקר חדש מלמד אילו השלכות תהיינה בכל הקשור במכוניות החשמליות של טסלה לאור אמירותיו הנשנות ודעותיו הגזעניות. מאסק אגב, הכחיש בתוקף שהוא אנטישמי, כמעט בכל הזדמנות, אך כדור השלג כבר התחיל להתגלגל מזמן.   

חוקרי שוק ב-Civey, בין חברות המידע, ניתוח וסקרים הגדולה מסוגה באירופה, סקרו כ-5,000 צרכנים באמצע ינואר כדי לבחון את השפעתו של מאסק על מעמד המותג. מתוך הנתונים, עלה כי עבור כמעט שני שלישים (65%), התנהגותו של מאסק מהווה אמתלה להימנע מרכישת טסלה בעתיד. מצד שני, כמעט אחד מכל חמישה (19%) מרגיש מעודד על יד כך לקנות מכונית חשמלית מהמותג האמריקאי. 16 האחוזים הנותרים, לא יכולים להחליט.

"כמעט אף חברה אחרת אינה כרוכה קשר הדוק למנכ"ל שלה כמו שטסלה קשורה לאלון מאסק - קשר שהוא גם ברכה וגם קללה", אומר מומחה הרכב Civey כריסטיאן רידל. "הקיטוב הזה מהווה סיכונים ניכרים עבור המותג, שכן הוא דוחף את המוצר - במקרה הזה את כלי הרכב - לרקע".

פילוח גילאים, מראה שצרכנים צעירים נוטים יותר "לברך" על התנהגותו של מאסק: אחד מכל ארבעה אנשים בין הגילאים 18 ו-29 מרגיש שפונים אליו. בין הגילאים 30 ל-39, הנתון הוא כמעט שליש (30%). ישנם הבדלים קלים בלבד בין המינים: כמעט אחת מכל חמש נשים (18%) ואחד מכל חמישה גברים (20%) מראים סימנים חיוביים לגבי ההתנהגות ולכן יש סיכוי גבוה יותר שירכשו טסלה.
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של

צילום: יצרן

בשנה שעברה, הרישויים החדשים של טסלה בגרמניה ירדו ביותר מ-40% לכ-37,600 מכוניות. הדבר נעוץ ככל הנראה בעיקר מקטיעת הטבות הרכישה, סובסידיות חלקיות עבור המכונית החשמלית בסוף 2023, אך עשוי גם לנבוע בחלקו ממעשיו של מאסק. במונחים של מכירות גלובליות, טסלה הצליחה להגן על תוארה כיצרנית המכוניות החשמליות הגדולה ביותר בעולם, רק לפני BYD. 

עוד לפי הסקר, דבריו של מאסק התקבלו היטב במיוחד בקרב מצביעי AfD. יותר מאחד מכל שניים (53%) מקבלים מכך חיזוק לרכוש טסלה חדשה. במקביל, מאסק ניהל לאחרונה שיחה מתוקשרת עם מנהיגת AfD, אליס ויידל, אבל הוא גם קיבל תגובה חיובית מאוד מתומכי מפלגת ברית זארה וַגְנְקְנֶכְט (BSW), אף הם בעלי מדיניות נוקשה נגד מהגרים ודעות אנטישמיות. 

מבט על הגיל מראה שצרכנים צעירים נוטים יותר "לברך" על התנהגותו של מנכ"ל טסלה: אחד מכל ארבעה אנשים בין הגילאים 18 ו-29 מרגיש שפונים אליו. בין הגילאים 30 ל-39, הנתון הוא כמעט שליש (30%). ישנם הבדלים קלים בלבד בין המינים: כמעט אחת מכל חמש נשים (18%) ואחד מכל חמישה גברים (20%) מראים סימנים חיוביים לגבי ההתנהגות ולכן יש סיכוי גבוה יותר לעודד אותם לקנות טסלה.