חודש פברואר 2025 הסתיים עם מסירתם של 26,411 כלי רכב, כך נמסר על־ידי איגוד יבואני הרכב*. לאחר חודשיים, נמסרו בישראל 71,224 כלי רכב. נתון זה גבוה כמובן מזה של תחילת 2024 – אז חמישה חודשים בתוך המלחמה, 63,491 מכוניות בחודשיים הראשונים – נמוך מזה של החודשיים הראשונים של 2023, אז 76,328 מכוניות. עם זאת, מסירות פברואר לבדן הן באותו היקף כמו בפברואר 2024, אז 26,143 מכוניות. 

מגמות

כלל השוק. לאחר מסירות ינואר שהיו בהיקף גדול ביותר (46,613 מכוניות) בפברואר נרשמת ירידה גדולה יחסית של 43.3%. לפני שנתיים הירידה הייתה מתונה מעט יותר, 37.3%. חלק מכך קשור לעובדה שבדצמבר נמסר מספר גדול יחסית של מכוניות, בעיקר רכב חשמלי, זאת בנוסף להיקף הגדול הרגיל בינואר. 

צילום: מערכת אוטו

רכב מחושמל. היקף המסירות של רכב חשמלי נמצא זה החודש השני עם נתח שוק של כ-15%, הרבה פחות מאשר בתקופה זאת אשתקד, אז כ-24%. האם ההיקף החריג בסוף 2024 השפיע? האם האטרקטיביות פחתה בגלל המיסוי? האם העלייה במסירות רכב היברידי-נטען היא גם על חשבון הרכב החשמלי? המגמה בפועל תתבהר במהלך החודשים הקרובים. בכל אופן, נתח השוק של רכב מחושמל מכל הסוגים עלה, מתקרב למחצית השוק. 

צילום: מערכת אוטו

מקורות ייצור. רכב מסין מהווה רבע מכלל מקורות היצוא של מכוניות הנמכרות כאן, רושם גידול ביחס לשנה שעברה. עם זאת, ובניגוד למגמה אשתקד, מכוניות מתוצרת דרום קוריאה הגדילו את נתח השוק, עברו 20%. גם שאר מקורות היצוא העיקריים – יפן, צ'כיה, ספרד – רשמו גידול. ההסבר כאן: בתקופה זאת אשתקד נמסרו 5233 מכוניות שיוצרו בתורכיה, כעת 9 (ובמילים: תשע).

מותגים. מתוך עשרת המותגים המובילים, שלושה מסין, ועדיין ארבעת הראשונים ותיקים. פרט ליונדאי, שלושה מותגים מסרו מעבר לשיעור הגידול בשוק, ובאופן משמעותי ביותר. 

*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ואינם כוללים נתוני מסירות של יבוא מקביל, זעיר או אישי. 

*****

מותגים

יונדאי שחזרה למקום הראשון בינואר לאחר שטויוטה הדיחה אותה במשך חצי שנה, משמרת את מקומה, רושמת עלייה זעירה (בחודש הקודם עדיין עם ירידה), ואילו טויוטה עולה למקום השני עם שיפור ניכר ביחס ל-2024 על-חשבון קיה שירדה מקום וביחס לאשתקד. סקודה וסיאט עולות, הראשונה בהרבה, האחרונה בשיעור מרשים; צ'רי וג'אקו מתמקמות גבוה, הראשונה על חשבון מאזדה, השנייה עם כניסה מרשימה לשוק. BYD המאוד מצליחה בשנתיים הקודמות לאחר ירידה משמעותית – ועדיין מובילה ברכב החשמלי (אלא שזה כאמור ירד), מיצובישי עשירית, לאחר ירידה אבל עם נתונים טובים מאלה של MG, כעת במקום ה-11.  
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של
צילום: מערכת אוטו
 

מעבר לעשירייה

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-פברואר 2025 (בסוגריים: נתוני ינואר-פברואר 2024): MG – 2237 יחידות (1542 יח'); סובארו – 1667 יחידות (1120 יח'); אקספנג – 1592 יחידות (532 יח'); ניסאן – 1429 יחידות (722 יח'); סוזוקי – 1306 יחידות (2011 יח'). 

*****

רכב מחושמל, גם מותגים

נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל. בניגוד למגמה העקבית בחמש השנים האחרונות של עלייה בהיקף המסירות של רכב חשמלי, בחודשיים הראשונים נרשמה ירידה משמעותית של 36%, מ־24.1% ל־15.5%. מנגד, לאחר שנתיים של ירידה, מסתמנת עלייה במסירות של רכב היברידי-נטען, בעיקר בגלל ההיצע החדש בתחום המגיע מסין. נתח השוק של מכוניות בהנעה היברידית גדל באופן ניכר ובשיעור של כמעט 70%. כאן יצוין כי אקספנג רושמת גידול נכבד, גם במיקום, דונגפנג נכנסת לראשונה לעשירייה הראשונה ברכב חשמלי, טסלה מסרה בחודשיים 17 יחידות. 

צילום: מערכת אוטו
 

חמש ארצות הייצור המובילות – ינואר-פברואר 2025 (מול ינואר-פברואר 2024)

ב־2024 הייתה סין ליצואנית הגדולה בישראל, מקדימה את דרום קוריאה שהייתה במעמד זה יותר מעשור. נתח השוק של מכוניות מתוצרתה הגיע ל־23.4% בסופה – ומגמה הגידול העקבי ממשיכה גם עם תחילת 2025, עם יותר מרבע מכלל המסירות. דרום קוריאה רשמה עלייה לאחר זמן רב, וגם שאר המובילות שיפרו ביצועים. 

צילום: מערכת אוטו