חברת קיה העולמית הכריזה על תת-המותג החשמלי 'EV' ב-2020, כאשר תעשיית הרכב רק החלה לנוע בקנה מידה גדול לעבר סוג ההנעה הזה. מאז הציגה קיה מספר דגמים במסגרת כזאת, והכריזה על הרחבת ההיצע שלה במהלך העשור. 

כעת, במחצית העשור, היא מארגנת את 'EV Day' – 'יום הרכב החשמלי', גם 'היום של 'EV',  אותו תת-מותג חשמלי – והדגמים החדשים שעל הפרק מפגינים כי קיה מכוונת הרחק בתחום זה. להכרזות שלה על הכיוון ועל שלושת הדגמים החדשים יש משמעות מודגשת כעת, כאשר נרשמת האטה בביקוש לרכב החשמלי, בעיקר באירופה, אבל גם בחלקים נוספים אחרים בעולם. 

טעימה ראשונה: הדגמים החדשים של קיה
צילום: אלי שאולי
אנשי קיה משוכנעים כי התכנית העסקית שלהם ביחס לרכב החשמלי בנויה גם למצב הזה, ובכל מקרה מציינים כי עד 2030 ימכרו כמיליון כלי רכב חשמליים שיצטרפו ליותר משלושה מיליון מכוניות עם מנוע בעירה.

המשפחה גדלה 

בנוסף ומעבר להתייחסות לכלל ההיצע החשמלי ותוכניותיה של קיה בהקשר זה, ביום הזה מעמידה קיה על הבמה ארבעה דגמים חדשים.

אחד מהם הוא EV3 – רכב פנאי קטן (B-SUV) יחסית שהוצג אשתקד, שיווקו באירופה החל רק לפני זמן קצר, נהגנו בו מעט להתרשמות קצרה; דגם שני הוא EV5, רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) שהוצג בסין ויושק בקרוב בגרסה אירופאית; עיקר הזרקורים מופנים ל-EV4 – משפחתית חדשה (קטגוריה C) המוצעת בגרסאות סדאן והאצ'בק - גם עליה תוכלו לקרוא כאן. מכונית התצוגה EV2, תהיה לדגם בייצור תוך שנה, אף היא במבנה של רכב פנאי קטן; PV5, רכב מסחרי חדש (מסחרית בינונית), ראשון בסדרת דגמים כזאת – גם עם רצפה חדשה, גם עם מערך היקפי ייעודי.

טעימה ראשונה: הדגמים החדשים של קיה
צילום: אלי שאולי

דגמי הנוסעים החדשים מבוססים על הרצפה החשמלית-ייעודית של יונדאי-קיה, E-GMP, אך בגרסה פחות מתקדמת; מתח המערכת הוא 400 וולט, הספק הטעינה המהירה הוא 150 קילוואט וההנעה קדמית; בדגמים המוכרים מדובר ב-800 וולט, עד 350 קילוואט וההנעה אחורית. 

לפני ההתחלה 

בארוחת הערב, נשיא קיה העולמית, הו סנג סונג היושב לידי במגדל הרכבל הישן בנמל ברצלונה, מבהיר כי הרכב המלהיב אותו יותר מכל הוא דווקא PV5. הוא מציין את ניצול החלל ומהאופן בו הפלטפורמה משמשת בסיס להרבה אופציות שבעבר הותקנו על-ידי ספקי משנה.

בבוקר נסעו מברצלונה לטרגונה; מלחמות שוורים אסורות בקטלוניה קצת יותר מעשור ומה שהיה פעם אצטדיון ייעודי היה לאתר לאירועים כמו הצגת הדגמים של קיה. מרשים עד כמה המבנה הגדול משתלב היטב בין בנייני מרכז העיר.

******

פיקניק בפארק.EV2 


עיצוב. בעוד שאת EV4 כבר פגשנו כמכונית תצוגה ב-2024 ותמונות שלה הוצגו לפני ההשקה, דגם הפנאי הקטן EV2 הוא להלכה רכב תצוגה, מאוד מושך למראה, קרוב מאוד לייצור.

"זה הרכב הקטן בסדרה", אומר חביב, "אבל הוא יהיה הכי צעיר ועם הכי הרבה אופי. פיקניק בעיר זה הרעיון. אתם מכירים אותנו", הוא מוסיף, "אנחנו עובדים קשה כדי לבנות מכוניות תצוגה שיתאימו לכביש, כך שהדבר האמיתי יהיה דומה". 

נתונים. הממדים של EV2 קרובים/זהים למקובל בקטגוריה לה הוא שייך. בסיס הגלגלים 256.5 ס"מ, האורך 406 ס"מ במכונית התצוגה, הרוחב 180 ס"מ והגובה 157.5 ס"מ. בארבע הפינות חישוקי "20  המעניקים לרכב מראה קרבי. 

טעימה ראשונה: הדגמים החדשים של קיה
צילום: אלי שאולי

בשלב זה אין הרבה מידע מעבר לנ"ל ומעבר לכך שהפלטפורמה היא אותה E-GMP במהדורתה הזולה-החדשה. בכל אופן, בגרסה הזולה של הדגם תהיה סוללת LFP (ליתיום-פוספט-ברזל) לטווח 300 ק"מ וביקרה יותר סוללת NCM (ליתיום-ניקל-מנגן) גדולה יותר לטווח שהוא מעבר ל-400 ק"מ. 

התרשמות. הדלת האחורית של רכב הפנאי האורבני נפתחת לאחור כדי לאפשר פתח גדול. קיפול מושבים אחוריים לאחור (כמו בהונדה ג'אז, למשל) מאפשר טווח תנועה ארוך מאוד של המושבים הקדמיים לאחור, עד כדי כך שניתן לשבת על הרצפה מלפנים ולהיעזר בכריות המושב המתפרקות. כל המבנה הזה מוצע בגוונים מאוד בולטים, גם בסביבת הנהג. 

חביב מציין כי, "קיבלנו השראה מפיקניק – איך ליהנות מהרכב בזמן שהוא עומד, למשל בזמן הטעינה. לא כל הדברים האלה יהיו ברכב הסדרתי כמובן אבל הפריטים שיהיו ישקפו כיוון כזה". 

העובד המודרני. PV5   

עיצוב. לפי ההתלהבות שהפגינו אנשי קיה, לא רק הנשיא, ולפי מספר הגרסאות של PV5 שהגיעו לטרגונה, ברור שעבורם המסחרית החדשה היא כוכבת של ממש. ראשית, קיה חוזרת לתחום המסחרי באירופה לאחרי היעדרות של שנים, ועושה זאת עם דגם חשמלי עדכני ומתקדם. 

לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של
הדגם החדש מבוסס על גרסה לשימוש מסחרי של הרצפה המוכרת, כאן בסימול 'E-MGP-S'. הרכב הוא גם דגם עצמאי ראשון של חטיבה חדשה בקיה, PBV (ר"ת Purpose Built Vehicle; רכב בנוי לייעוד) – שני במסגרתה אחרי נירו פלוס. 

טעימה ראשונה: הדגמים החדשים של קיה
צילום: אלי שאולי

הרכב המסחרי נראה ממש מצוין, ובעיצוב העתידני בולטת תאורת הלד הגבוהה הממשיכה את הקורות הקדמיות. "מיקמנו את התאורה גבוה", אומר חביב, "כדי לצמצם פגיעה בתאונות. עם זאת, אם היינו ממקמים את מלוא התאורה שם מבנה כזה היה מייקר את הייצור, אז הפנסים הראשיים שקועים בחלק הפנימי של הפגוש; זה גם מגן עליהם, גם מעניק לחזית מראה מיוחד". 

נתונים. עיקר כוחו של PV5 הוא בכך שהוא מאפשר להיות בסיס לשינויים, להסבות ולהתקנות. זהו הרכב הקטן בסדרה בשלב זה, וכרגע הוא מוצע עם מנוע אחד המייצר 164 כ"ס ו-25.5 קג"מ; כמקובל בברנז'ה, הדגם מוצע במספר ממדי מרכב, כאן בשתי רמות אורך ובשתי רמות גובה. על האנרגיה שלוש סוללות: 43.3 קוט"ש, LFP, רק בגרסת המטען הבסיסית; סוללות 51.5 ו-71.2 קוט"ש מסוג NCM ביתר הגרסאות. 

ויהיו עוד דגמים וגרסאות שונות בסדרה – PV7 ו-PV9 הגדולים יותר המובטחים כבר עכשיו; טנדר/שלדה עם תא-נהג יחיד ב-PV5, תא-נהג כפול בגדולים יותר; גרסה להולכת נוסעים עם שבעה מקומות ועוד. 

בסיס הגלגלים הוא 299.5 ס"מ, לגרסת הוואן שהתייצבה כאן אורך של 469.5 ס"מ. גובהה 190 ס"מ ורוחבה 189.5 ס"מ. 

אני שואל: "מה עם דגם קטן יותר, כזה שיתחרה בסיטרואן ברלינגו?"; סנגייד קים, סגן נשיא לאסטרטגיה ולניהול הפרויקט, עונה: "למרות חלל הפנים הגדול בפנים, הרכב אינו כה גדול מבחוץ, כך שהוא יכול להתחרות גם בברלינגו. אנחנו יכולים לעמוד בכל האתגרים שמעמיד בפנינו ברלינגו עם מנוע בעירה, מכיוון שבפועל הם עוברים לרוב כ-200 ק"מ ביום. הלקוחות שלנו רצו משהו קצת יותר גדול". 

טעימה ראשונה: הדגמים החדשים של קיה
צילום: יצרן

התרשמות. PV5 נראה מאוד פשוט מבפנים, עם הרבה פלסטיק קשיח, וכך גם מערך הלחצנים, המחוונים והצג שאינם בולטים במיוחד, אבל סביבת הנהג מאוד שימושית והמרחב מרשים. 

קיה מכוונת גם מעבר לייצור דגם מסחרי חשמלי בלבד, תציע ללקוח התקנות והסבות ייעודיות לפי דרישה שיבוצעו על-ידה במפעל שהקימה. מהלך זה יחסוך ללקוח זמן, בעיקר כסף, ימנע החלפת חלקים במקרים מסוימים, יבטיח התאמה מרבית של מה שנדרש ברכב, יאפשר גם פתרונות ייעודיים. כך למשל הציגו אנשי קיה גרסה ייעודית לרכב עם כיסא גלגלים המצויד ברמפה המופעלת ידנית, וזו לכן גם זולה יותר.  

"הרעיון היה לרכז הכל מלפנים ולהשאיר את החלק האחורי פנוי להובלות, לשינוים ולבקשות של הלקוחות", אומר סונג הנשיא. מתוך מה שנאמר עולה כי בעתיד תהיה גם סוללה גדולה יותר עבור מי שטווח של 400 ק"מ אינו מספק. 

******

חושבים ברצינות. EV1

מה עם EV1? "אנחנו חושבים על זה ברצינות", עונה לי סנגון צ'ו, סגן נשיא קיה לפיתוח עסקי  גלובלי, "מכיוון שאנחנו רוצים להציע משהו נגיש עוד יותר. אבל צריך לקחת בחשבון שעיקר המרכיבים הם בטכנולוגיות יקרות, אז אנחנו בודקים". האם הפלטפורמה הזו יכולה להיות מספיק זולה או שצריך אחרת? "זו שאלה טובה, ואנחנו בודקים את הפלטפורמות והטכנולוגיות שלנו ומנסים להשתמש בהן. אם לא אולי נצטרך בסיס אחר ואולי עם שותף שונה".  

טעימה ראשונה: הדגמים החדשים של קיה
צילום: אלי שאולי

כוכבת היום. קיה

הכוכבת האמיתית ביום הזה היא קיה שהפגינה מחויבות להתפתחות ההיצע החשמלי שלה, דבקה בתכניות ומצליחה לחדש בתחומים שונים. אנחנו לא מרבים להיפגש באנשי המפתח של המותג, והאירוע בטרגונה העניק הזדמנות לדבר עם האנשים האחראים על דרכו לעתיד. אלה מסתכלים קדימה עם הרבה ביטחון, אינם נבהלים מאיומים שונים וממשיכים במלוא הקיטור (בעצם, צ"ל במתח גבוה) בתכניות, מציגים דגמים חשמליים חדשים, גם מגיעים לתחומים פחות שגרתיים.

ייתכן שהדגמים שהוצגו בטרגונה קרובים מדי בכל הקשור למחירים; EV4 תהיה יקרה במעט מ-EV3, ואילו EV2 העתידי לא יהיה זול בהרבה. הדגמים החדשים האלה מאוד מעניינים, בעיקר מעשירים את הקטגוריות הזולות יותר, יוצרים קו מוצרים מלא בצד העממי יותר של ההיצע, מציעים נגישות רבה יותר לרכישה.

טעימה ראשונה: הדגמים החדשים של קיה
צילום: אלי שאולי

לישראל יגיעו מאמצע השנה ועד סופה EV3, לאחר מכן EV4, ולבסוף PV5 – והם עשויים לעשות למתחרים חיים קשים מאוד גם בהיבט המחיר; ואם כך יהיה, התחרות תגבר והצרכן יצא נשכר.