הפגישה הראשונה עם נשיא ומנכ"ל קיה העולמית, הו סנג סונג (Ho Sung Song), היא בארוחת הערב המקדימה את יום התצוגה החשמלי שלה, EV Day, אותו ערכה בספרד עבור עיתונאים מרחבי העולם. מיקום העיתונאים בארוחה הרי אינו מקרי, ואכן, סונג מכיר היטב את השוק הישראלי, את היבואן ומודע להצלחתו של המותג בארץ.

סונג מונה לתפקידו ב-2020, ועיקר המשימה שהונחה בפניו הייתה 'Plan s', הדגמים החשמליים של קיה (כמו תת המותג איוניק של יונדאי). כעת הוא נבחר לכהונה שלישית, גם מכיוון שהיקף המכירות של קיה חצה לראשונה את קו מאה מיליארד וון (Won; המטבע הדרום קוריאני) – שווה ערך ל־67.8 מיליארד דולר, גם בגלל הצלחתו הנמשכת בהטמעת דגמי 'תכנית S'.  

השיחה איתו מעניינת ורבת ערך מכיוון שסונג מדבר בפתיחות ואינו נצמד לאמירות של דף מסרים.

נושא ראשון הוא הפלישה הסינית. מבחינת קיה, אומר סונג, היא מורגשת ביחוד בדרום אמריקה. הוא מציין כי ממשלת סין מסייעת ליצרנים, ולכן הם יכולים להיות זולים. ככל שמדובר בקיה, המכירות שלה בסין ירדו בהרבה, היא אינה מנסה להילחם בכך אלא להפנות מה שהיא מייצרת שם ליצוא. 

ליצרנים שם עודף ייצור עצום: "הם יכולים לייצר כמעט כפול ממה שהם צריכים, ולכן הם פנו ליצוא. יש בסין כ-150 מותגים הנעזרים על-ידי הממשלה, אבל בסוף רק חלקם יישאר". 

למחרת, במפגשים הרשמיים ובשיחות אישיות, שמענו ממנו דברים נוספים רבים על כך ועל נושאים נוספים

על סין 

"סין מאתגרת בכל השווקים, בייחוד בדרום אמריקה וגם במזרח התיכון – הם גדלים גם במסגרת שמות מותג שונים, גורמים לנו לעשות שיעורי בית ועושים כאב ראש לכולם; ואכן, המכוניות שלנו יקרות ב-20-30% משלהם. הם גדלים, אבל גם אנחנו עדין גדלים, כך שייתכן כי יש כאלה שמאבדים נתח שוק, אבל אלה לא אנחנו. אנחנו לא יכולים כרגע להגיע למחיר שלהם – אבל אנחנו כן יכולים לשפר את המכונית. יש לנו היכולת לייצר מכוניות טובות יותר, עם איכות גבוהה יותר ושירות טוב יותר".

ראיון עם נשיא קיה:
צילום: אלי שאולי
 

על הקיפאון החשמלי

"אנחנו מאמינים בחשמל. זה ייקח זמן, לא יקרה בכל שוק באותה מהירות, אבל בסוף הטכנולוגיה תוזל ועלויות האחזקה יפתו את הלקוחות. בתחום תא-דלק מימני אנחנו ממשיכים להתקדם, אבל כאן התשתיות מאוד יקרות וצריך סיוע מהממשלות. פתרון זה ייושם תחילה ברכב כבד, ושם זה פתרון טוב יותר.

"כרגע קיים היסוס-מה בתחום החשמלי באירופה ובעולם, אבל ההנחה היא שהוא יגדל הדרגתית ואנחנו מאמינים שיש עדיין מה להרוויח שם. ככל שהחשמל יתקדם באירופה נגיע למבחר מלא עימו, והדבר יקרה בסביבות 2030". 

על PV5 

"אנחנו כבר שנים באירופה ותמיד חיפשנו הזדמנות לפעול בתחום הרכב המסחרי ביבשת. כעת היא הגיעה מכיוון שהנעה חשמלית מאפשרת פתרונות ראויים. בחנו את האפשרויות בתחום המסחריות, גם את תהליך ההסבה להתאמת הרכב ללקוח, ובשלב זה הוא מורכב מאוד; יצרנים מציגים רכב, ובמקרים רבים נותנים מענה ללקוח באמצעות ספקי משנה. יש כאן בזבוז חומרים וכסף, ואנחנו ראינו כאן הזדמנות עבורנו – לייצר את ההתאמות אצלנו. שיטת הייצור כיום למסחריות כאלה אינה גמישה מספיק, ולכן הקמנו מפעל חדש שיכול לייצר בהתאם לדרישות משתנות של לקוחות שונים, זו גישה חדשה. אחרי שנציג את דגמי PV7 ו-PV9 נפנה לדגם קטן מ-PV5, אבל זה ייקח זמן".
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של

ראיון עם נשיא קיה:
צילום: יצרן

על האפשרות לרכב חשמלי זול מ-EV2

"השקנו את EV3 במחיר של 35,000 אירו, והוא מאפשר לנו להגדיל את היקף החדירה לשוק החשמלי, והוא שחקן חשוב ללקוחות ראשונים. EV4 קצת יותר יקר, באזור 37,000 אירו, ואילו EV2 יוצע סביב ל-30,000 אירו.

"נכון שצריך דגם זול יותר – ואנחנו בודקים את האפשרויות האלה. אולי ב-EV Day הבא נראה לכם משהו חדש. ועדיין, כרגע אנחנו לא יכולים לייצר רכב חשמלי שמחירו כשל רכב בנזין, אולי בעוד 20 שנים. כרגע הפער גדול, וזה עומד על 10,000 אירו".

ראיון עם נשיא קיה:
צילום: אלי שאולי

על השימוש בפלטפורמת 400 וולט בדגמים החדשים 

"אנחנו צריכים להציע דברים שונים, ללקוחות שונים ובמחירים שונים. במכוניות כמו EV2, 3EV ו-4EV  העיקר הוא המחיר. מרכיב זה חשוב גם ב-PV5. הבחירה במתח מערכת כזה קשורה לעלויות שהחברה רוצה לצמצם".

על שמירת ערך של רכב חשמלי

"כדי שמכונית חשמלית תהיה תחרותית חשוב שהיא תשמור על ערכה ביד שנייה, ואנחנו מתייחסים לכך במהלך התכנון. למשל, מחירי התיקון לאחר תאונה הם עצומים ברכב שיש לו מבנה של CTB (ר"ת Cell-to-Body, תא-לגוף; הסוללות מהוות חלק מהרצפה, תורמות לקשיחות ולמשקל משופר; א.ש). אנחנו כיצרן דואגים גם לעלויות התחזוקה. 

"ייתכן ש'מסתגלים מהירים', אלה שקנו מכוניות חשמליות כבר לפני מספר שנים, נפגעים כרגע באירופה מחוסר ביקוש, אבל אם הביקוש לחשמל יעלה גם הם ירוויחו".  

על הבחירה להשיק את סדרת ה-EV דווקא בדגמים היקרים 

"ב-2021 החלטנו להשיק את הסדרה החשמלית והתלבטנו אם להתחיל בקטן או בגדול. בחרנו בגדול מכיוון ששינינו הכל ורצינו להדגיש את המהלך החדש. היום אנחנו מקבלים תגובות טובות מהשוק. 

"ישנם מותגים שמשנים אסטרטגיה חשמלית, אבל אנחנו דבקים במה שהחלטנו לפני מספר שנים, ויחד עם הדגמים החדשים נעמוד במשימה".

ראיון עם נשיא קיה:
צילום: קיה

על האתגר החשמלי לאור מה שקורה בעולם ובייחוד בארצות הברית  

"זה עולם שונה ממה שדמיינו, ואנחנו צריכים להתכונן לתסריטים שונים. עולם הרכב מאוד מורכב וקשה לצפות את העתיד עבורו לפני שיודעים מה קורה בדיוק בהווה מחוצה לו. המפעלים שלנו מאוד גמישים לשינויים, כולם מייצרים מספר דגמים, יכולים לייצר דגמים בהנעה חשמלית וגם עם מנועי בעירה פנימית ולפעול לפי המגמות המשתנות".