אחרי התפטרותו של מנכ"ל וולוו ג'ים רואן (אם כי ישנם דיווחים שנדרש להתפטר על ידי הדירקטוריון), החברה השוודית צריכה לפצח מספר סוגיות לא פתורות: התמודדת עם ירידה במכירות רכבים חשמליים, לחצים רגולטוריים ומכסים גבוהים. חזרתו של המנכ"ל לשעבר הוקן סמואלסון, עליה דיווחנו לאחרונה, נועדה להוביל תוכנית בת שלושה שלבים: האצת החשמול והחדרת רכבים היברידים נטענים, שיתוף פעולה עמוק יותר עם ג'ילי ושליטה בהוצאות. 

חזרתו של הוקן סמואלסון לתפקיד המנכ"ל, לאחר פרישתו ב־2022, עשויה להניב לא מעט תמורות נוכח הצלחותיו הקודמות והמוניטין שלו בקרב וולוו ובכלל תעשיית הרכב. סמואלסון, בן 74, יכהן כמנכ"ל זמני לתקופה של שנתיים, במטרה להוביל את החברה בתקופה של אתגרים משמעותיים ומול ירידה חדה ברווחים שהייתה נוכחת על פני הקנדציה של ג'ים רואן. 

בחודש מרץ האחרון, מכירות וולוו באירופה קטנו ב-10% ומכירות הרכבים החשמליים התכווצו בשיעור חד של 26%, וכיום מהווים כחמישית מכלל המסירות של המותג. 

צילום: וולוו, יצרן

אי לכך, האתגר המרכזי שעומד בפני סמואלסון הוא המשך המעבר לרכבים חשמליים, למרות האטה בביקוש. תחת הנהגתו הקודמת, וולוו התחייבה להפוך ליצרנית רכבים חשמליים בלבד עד 2030. כעת, עם בלימה מורגשת במכירות רכבים חשמליים, סמואלסון מתכנן להמשיך בקו זה, אך גם לשלב - בצורה נרחבת יותר - רכבי פלאג־אין היברידיים כדי להבטיח גמישות והתאמה.
לעדכונים בזמן אמת בעולם הרכב
ערוץ הווטסאפ של

כחלק מהמאמצים לשפר את הרווחיות, סמואלסון מתכוון להעמיק את שיתוף הפעולה עם ג'ילי. החברה מתכננת לאחד את פעילות המנועים המסורתיים והחשמליים עם ג'ילי, במטרה ליצור חיסכון בעלויות ולנצל את היתרונות של שיתוף הפעולה. 

השלב השלישי בתוכניתו של סמואלסון הוא קיצוץ בהוצאות. החברה מתכננת לבחון את כל תחומי הפעילות שלה, במטרה לזהות אזורים שבהם ניתן לחסוך בעלויות ולשפר את היעילות התפעולית. לגבי היבטים אלו, לא ברור עדיין מהם הצעדים שינקטו. 

צילום: יצרן

מה בקנה בינתיים?

וולוו הציגה ב-2025 את ה-ES90, מכונית סדאן חשמלית המיועדת לשוק הפרימיום. הדגם, שמבוסס על פלטפורמה חדשה מסוג SPA2, מגיע בשלוש תצורות: בסיסית עם 330 כוחות סוס וטווח של כ-620 ק"מ, בינונית עם 450 כוחות סוס וטווח של כ-680 ק"מ, וגרסת קצה עם 670 כוחות סוס. תא הנוסעים מצויד במסך מרכזי בגודל 15", מערכת סאונד מתקדמת וממשק מבוסס אנדרואיד. השיווק בישראל צפוי להתחיל ברבעון האחרון של השנה.

בנוסף, וולוו עדכנה את ליין רכבי הפנאי שלה. ה-EX30 הורחב עם גרסת קרוס קאנטרי שהחלה להימכר בתחילת 2025 באירופה; ה-EX90, רכב פנאי חשמלי גדול לשבעה נוסעים, הגיע לישראל לקראת תחילת מכירות. ה-XC40 וה-C40 קיבלו שדרוגים קלים בתוכנה לשיפור טווח הנסיעה, ואילו ה-XC60 וה-XC90 ממשיכים עם מנועים היברידיים-נטענים במסגרת מתיחות פנים ממוקדות.