ג'אקו J7 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
מזה עשרים שנים צ'רי היא יצואנית הרכב הגדולה של סין, ופעילה ברוב רחבי העולם. אלא שבאותן עשרים שנים צ'רי מנסה פעם אחר פעם גם להיכנס לאירופה ללא הצלחה.
כעת היא מנסה שוב ועושה זאת אחרת, עם שלושה מותגים חדשים שג'אקו הוא אחד מהם. המותג מתמקד ברכבי פנאי-שטח עם מפרט ייעודי ועיצוב רבוע-מסוקס, והסנונית הראשונה היא J7 – רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) שהוצג ב-2023.
ג'אקו J7 בנוי על פלטפורמת אותה הוא חולק בין השאר עם צ'רי טיגו 7 פרו, ממדיו זהים לו ודומים לאלה של קיה ספורטאז': בסיס הגלגלים 267 ס"מ, האורך 450 ס"מ, הרוחב 187 ס"מ והגובה 167 ס"מ.
ג'אקו J7 הושק בישראל ביולי 2024 עם מנוע הטורבו-בנזין 1.6 ליטר המוכר מדגמי צ'רי, אלא שבשל תקנות זיהום עדכניות, ההספק ב-J7 נמוך ב-39 כ"ס והביצועים חלשים יותר. כך שלגרסה זו 147 כ"ס ו-28.4 קג"מ, התיבה היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית או כפולה. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.8 שניות בהנעה קדמית, 12 שניות בכפולה והמהירות המרבית היא 180 קמ"ש בשתי הגרסאות.
בנובמבר 2024 הצטרפה גרסה היברידית-נטענת, המבוססת על מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר ו-2 מנועים חשמליים ליצירת תפוקה משולבת של 342 כ"ס ו-53 קג"מ. התיבה היא היברידית-ייעודית עם 3 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.5 שניות והמהירות המרבית 180 קמ"ש.
בגרסה זו סוללה של 18.3 קוט"ש לטווח נסיעה של 91 ק"מ בחשמל בלבד, ולזו אפשרות לטעינה מהירה של 40 קילוואט.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב החיצוני של ג'אקו J7 בולט למרחקים ומלא נוכחות. זה מתחיל בחזית עם חרטום אנכי הקורץ לדגמי ג'יפ – כאשר קו החלונות והכתפיים, פס התאורה האחורי עם הכיתוב במרכז וידיות הדלתות הנבלעות במרכב – זועקים כולם לנד רובר.
התוצאה אולי לא מקורית, אך בהחלט מושכת.
-
תא נוסעים ומטען
בתא הנוסעים בולטים 'מאפייני שטח' נוספים במבנה ובעיצוב – הכל ישר, פינתי ומזוות, אפילו גלגל ההגה ומחזיקי הכוסות רובעו. התוצאה מקסימה ולהשלמת תחושת "יוצאים לטיול", ישנם המון תאי אחסון, כולל תא מקורר בין המושבים.
שני המסכים הגדולים (מולטימדיה ולוח מחוונים) משלימים את הקו הזוויתי שעוד החל בחוץ. הם מתורגמים לעברית ומציגים המון מידע, אלא שחלק ממנו קטן מדי בחיווי ובאיות. תפעולם מהיר ורגישות מסך המולטימדיה למגע טובה ברוב המקרים.
המשפחה המטיילת בוודאי תשמח לשמוע כי ניתן לחבר שני מכשירי סלולר במקביל, גם לשיחות וגם לשמע – אולם עיצוב משטח הטעינה האלחוטי חשוף מדי לשמש, והמשטח עצמו עשוי להיות קטן למכשירי סלולר חדישים.
המושבים מאוד נוחים ותנוחת הנהיגה טובה. התצפית לפנים טובה, אבל לאחור פחות.
מאחור נמצא רצפה כמעט שטוחה לטובת נוסע חמישי ושפע של מקום לכולם לכל כיוון. המושב עצמו מעט נמוך והראות החוצה לילדים מוגבלת.
כיאה לרכב עם זיקה לטיולים, תא המטען גדול ושימושי ויש אפילו גלגל חליפי.
-
מנוע וביצועים
בנסיעה יום-יומית, למנוע המשרת את גרסת הבנזין יש מספיק כוח לכל משימה, אבל כאשר יוצאים מגבולות הכרך לטיול משפחתי, וכאשר צריך מחץ תחת עומס, התוצאה אנמית וחיסרון הכוח מורגש במיוחד בעלייה תלולה או בעקיפה.
פעולת תיבת ההילוכים חלקה ונעימה, ועל אף שלא תמיד תאפשר הורדת הילוך, היא מתפקדת מצוין.
הגרסה ההיברידית-נטענת טרם נבחנה.
-
נוחות והתנהגות
גרסת ההנעה הכפולה וגרסת ההנעה הקדמית מציעות אותו מערך מתלים, אלא שפעולת הבולמים עדיפה בגרסת ההנעה הכפולה.
הכיול הבסיסי מעט קשיח אבל בזכות ריסון מוצלח J7 מטפל היטב במרבית שיבושי הדרך. במהירות עירונית טלאי אספלט או פסי האטה, מורגשים יותר מהרצוי, אבל בסך הכל הנוחות טובה ומשתפרת ככל שעולה המהירות. מה שמעט מפריע לאיכות הנסיעה זה רעש הצמיגים שבולט עוד יותר לאור הבידוד הטוב של פעולת המנוע והבידוד המעולה של הרוח.
הקשיחות הבסיסית והריסון המוצלח מותירים את המרכב מאוזן יחסית במעבר בין פניות, ויחד עם היגוי מדויק מעניקים לרכב יכולת דינמית טובה. בעיר רדיוס הסיבוב מעט גדול.
בשבילים מתגלה ה-J7 כפול ההנעה כרכב טיולים נהדר, עם יכולת גבוהה מהמקובל ברכבי פנאי.
-
תמורה למחיר
מחיר גרסת ההנעה הקדמית מציב את הרכב במרכז הקטגוריה והמתחרים רבים. גרסת ההנעה הכפולה מביאה עמה ייחוד נדיר ביחס למקובל בקטגוריה עם הנעה לכל הגלגלים ויכולת שטח מרשימה.
כך שיחד עם אחריות מורחבת של 5 שנים או 150,000 ק"מ, מתקבלת תמורה טובה מאוד למחיר.
-
גרסאות ורמות גימור
ג'אקו J7 מוצע בשתי גרסאות ובחמש רמות גימור.
גרסת הבנזין מוצעת בשלוש רמות גימור. ברמת האבזור 'אקזקוטיב' הבסיסית תאורת לד, חישוקי "19, מפתח חכם, מצלמות היקפיות (כולל כזאת המצלמת מתחת לרכב, לתמרונים בשטח), מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, צג "13.2, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים מפוצלת, תאורת אווירה וריפוד דמוי-עור.
רמת האבזור 'טיטניום' כוללת גם גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, ואפשרות להזחת מושב הנוסע הקדמי על-ידי הנוסע מאחור.
במפרט הטכני ברמת האבזור 'אדוונצ'ר' הנעה כפולה, מצבי ניהוג לשטח, מערכת סינון אוויר מתקדמת – וברשימת האבזור גם אוורור למושבים הקדמיים, צג "14.8 ותצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת של סוני ועוד. גג שחור מוצע בתוספת תשלום.
הגרסה ההיברידית מוצעת ברמות גימור שונות; רמת הבסיס נקראת 'פרמיום' וכוללת תאורת לד, חישוקי "19, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, צג "14.8, מחוונים מוקרנים, ריפוד דמוי עור, בקרת אקלים מפוצלת ופתח מיזוג לאחור.
ברמת האבזור 'לקשרי' מתווסף גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת האחורית ואוורור למושבים הקדמיים.
-
בטיחות
ג'אקו J7 טרם נבחן במבחני ריסוק מערביים. אך מפרט הבטיחות בכל רמות האבזור כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. ברמת האבזור הבסיסית שבע כריות אוויר, בשתיים שמעל גם כרית לברכי הנהג.
בפועל, חלק מהמערכות עובדות מעולה כמו חיווי מניעת פתיחת דלת אחורית בעת עצירה – אבל רוב המערכות פחות: תיקון ההגה אגרסיבי מדי, שמירה על מרכז המסלול זקוק לכיול, ובאופן כללי יש המון התרעות המבלבלות את הנהג שלא מבין למה זכה לנזיפה.
-
צריכת דלק
בגרסת הבנזין צריכת הדלק במבחן נינוח הייתה סבירה ועמדה על 12 ק"מ/ל'. נסיעת שטח איטית וארוכה הורידה את הממוצע ל-10.1 ק"מ/ל'.
הגרסה ההיברידית-נטענת טרם נבחנה.
-
סיכום
רכב פנאי מפתיע ואטרקטיבי למשפחה המטיילת.