לנד רובר דיפנדר 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2016 הופסק ייצורו של הדיפנדר המקורי לאחר שהגיע לסוף דרכו. קונספט לדור החדש הוצג ב-2011, אבל ייצור הדגם החל רק ב-2019. לישראל הגיע הדור החדש ביוני 2020 בסדרת 110 כשסדרת 90 מגיעה לישראל בפברואר 2021 ובאיחור של חמישה חודשים מהמועד המתוכנן. במקביל מוחלף ליין מנועי הדיזל גם בסדרת 110.
לנד רובר שימרה את הסימול 90 ו-110 אלא שזה כבר אינו מייצג את בסיס הגלגלים כפי שהיה בעבר. גרסת 90 (הקצרה) מוצעת בתצורת 3 הדלתות עם בסיס גלגלים של 258.7 ס"מ ואורך כללי של 458 ס"מ. לגרסת 110 בסיס גלגלים של 302.2 ס"מ ואורך כללי של 502 ס"מ.
שתי הגרסאות מבוססות על פלטפורמת D7 המשמשת את דגמי הפנאי בעלי המנוע האורכי מבית יגואר ולנד רובר, אבל לאחר שזו עבר הקשחה וכעת מכונה D7x. הדיפנדר הקצר מוצע אף הוא עם קפיצי אוויר, והגרסה עם קפיצים רגילים שהייתה אמורה להגיע אינה משווקת בשלב זה.
דיפנדר הוא דגם חדש, אבל לנד רובר מזדרזת לשנות את מנוע הדיזל גם בסדרת ה-90 וגם בסדרת ה-110. כעת נמצא מנוע טורבו דיזל בנפח 3.0 ליטר, 6 צילינדרים טורי ומערך היברידי מתון 48 וולט שמוצע בשתי רמות הספק: 200 ו-250 כ"ס. הוא מחליף מנוע טורבו דיזל 2.0 ליטר, 4 צילינדרים, 200 ו-240 כ"ס. אין שינוי במנוע וטורבו-בנזין, 3.0 ליטר 6 צילינדרים עם מערך היברידי מתון 48 וולט ומגדש-על מונע-חשמל – המייצר 400 כ"ס. לכל הגרסאות תיבה אוטומטית 8 הילוכים, הנעה כפולה ומערך 'טריין ריספונס', עם מצבי ניהוג מותאמים לתוואי שטח שונה.
יש שתי רמות גימור ואת פירוט תכולתן ניתן לראות בדף דגם של שנת 2020.
-
עיצוב ונוכחות
דיפנדר החדש מהווה, בפועל, את המשכו העיצובי של דיסקברי 4, שבדור החמישי שלו התעגל כדי רכב פנאי ממש (כולל קורה C באלכסון). ב-110 זה עובד מצוין, ב-90 מעט פחות.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג משלבת בין מופע מודרני ועכשווי המתאים לליין דגמי לנד רובר החדש, יחד עם אלמנטי רטרו ומחוות "שטח" כמו ברגים חשופים ומוטות רוחב. צג המולטימדיה מרהיב אך אינו נוח לתפעול.
תנוחת הנהיגה מצוינת – גבוהה ועם ראות טובה לפנים. מאחור המרחב גדול, לנוסעים בשורה השנייה בקרת אקלים מפוצלת ולאלה בשורה השלישית פתחי מיזוג עם שליטה בעוצמה. הכניסה לשורה השלישית לא נוחה, הישיבה נמוכה, והמרחב סביר.
תא המטען בסדרה 110 קטן כשכל המושבים בשימוש (160 ליטר). קיפול השורה השלישית יוצר רצפה שטוחה ונפח ענק (743 ליטר).
בגרסת 90 לא נוח להיכנס ולצאת מהמושב האחורי, אבל יש שם מספיק מקום. לעומת זאת אין שדה ראיה לאחור. בכלל. תא מטען אינו גדול, והוא עשוי מצוין.
 
-
מנוע וביצועים
השנה הצטרף מנוע דיזל חדש והוא זה שמופיע כאן. מנוע טורבו-דיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים עם מערך היברידי מתון של 48 וולט, מייצר 250 כ"ס. התיבה היא אוטומטית עם 8 הילוכים, וההנעה כפולה-קבועה. הביצועים מצוינים והמנוע שקט. צריכת הדלק במבחן עמדה על 8.6 ק"מ/ל'.
גרסת הבנזין מספקת 400 כ"ס וביצועים חזקים משמעותית ומורגשים ממש כשהסל"ד עולה. צריכת הדלק במבחן שכלל גם קטע ארוך בשטח, הייתה 5.7 ק"מ/ל'.
 
-
נוחות והתנהגות
מתלי האוויר מסדרים לדיפנדר נוחות נסיעה מעולה. בכל תוואי דרך ובכל מהירות. גם בגרסה הקצרה נוחות הנסיעה מעולה.
היכולת הדינמית טובה ממה שהרכב משדר. אבל הדיפנדר מעדיף נהיגה רגועה. זה מורגש ברכינת המרכב, במשקל קל של ההיגוי.
יכולת השטח כמובן מצוינת, הבקרות יעילות וניתן להגביה את המרכב עד ליצירת מרווח גחון של 36 ס"מ (21 ס"מ במצב הרגיל).
 
-
תמורה למחיר
לנד רובר דיפנדר הוא רכב שטח משובח ביותר. המחיר יקר, אבל כך כל דגמי לנד רובר. הוא גם מציע יכולת שטח כמעט ונדירה בתחום.
-
בטיחות
לנד רובר דיפנדר נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2020 וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם ציונים של 85% בהגנה על מבוגרים וילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל ו-79% במערכות בטיחות. רמת גימור 'SE' מוסיפה התרעה על רכב בשטח מת עם תיקון היגוי, התרעה על רכב חולף בפתיחת דלת, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור ועוד.
-
מה חדש בלנד רובר דיפנדר 2021
לראשונה מצטרפת גרסת 90 (הקצרה), שגם מגיעה עם מנועי דיזל חדשים. במקביל סדרת 110 מקבלת גם היא את אותם מנועי דיזל חדשים.
-
סיכום
רכב לרוצים לטייל הרחק ועמוק בשטח, אגב יכולת ואיכות נסיעה שרק הרכב הזה יכול להעניק.