מאזדה 3 2013 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
מאזדה 3 החדשה, דור שלישי לקומפקטית הפופולארית (והמשפחתית הנמכרת בישראל עד לפני כמה שנים), הוצגה ב-2013 באירוע השקה ייחודי – מסע חוצה יבשות מיפן לגרמניה – שנועד ללמד על עמידות המכונית, כמו גם חשיבותה הרבה ליצרנית היפנית. לישראל היא הגיעה בנובמבר 2013, גם בגרסאות סדאן וגם האצ'בק.
כדי להציג את המהפך אותו עברה המכונית – וגם את הכיוון אליו צועדת החברה – העניקה מאזדה את השם "סקאי-אקטיב" לפלטפורמה, מנועים ולכל המכלולים שמתחת למעטפת. זהו למעשה שם שיווקי שבעיקר מתייחס למאמצי מאזדה להפחתת משקל באמצעות פלטפורמה חדשה קלה משמעותית, ולהנעה באמצעות מנועים חסכוניים בדלק כולל מנועים היברידיים, אף שאלה מעולם לא הוצעו בישראל.
בכל אחת מגרסאות המרכב, סדאן והאצ'בק, נמצא אפשרות בחירה בין שני מנועים: 1.5 ל' (120 כ"ס) ו-2.0 ל' (165 כ"ס). בשני המקרים עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית.
הממדים שונים מבעבר. אורכה של גרסת הסדאן עומד על 458.5 ס"מ – 12 ס"מ יותר מההאצ'בק, וללא שינוי בהשוואה לדור היוצא של ה-3 סדאן. בסיס הגלגלים עם 270 ס"מ (ארוך ב-6 ס"מ מזה של הדור הקודם). הגובה (145 ס"מ) הצטמצם ב-2 ס"מ ביחס לסדאן הפורשת והרוחב (179.5 ס"מ) גדל ב-4 ס"מ. נפח תא המטען בסדאן עומד על 419 ליטר – נמוך במעט מזה של הסדאן היוצאת.
גרסת ההאצ'בק התקצרה ב-5 ס"מ בהשוואה לגרסת 5 הדלתות היוצאת עם 446.5 ס"מ. גם בה בסיס הגלגלים צמח ב-6 ס"מ (וזהה לסדאן) וגם היא רחבה ונמוכה במעט מקודמתה (עם מידות זהות לסדאן). נפח תא המטען ממוצע לקטגוריית המשפחתיות האצ'בק עם 350 ליטר.
האבזור שופע וכבר ברמת גימור 'אקטיב' הבסיסית חריג לקבוצה. זו כוללת התנעה באמצעות לחצן, מערך עצור-והתנע, אפשרות להחלפת הילוכים מההגה, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, ואת מערך ה-'MZD קונקט'. מערך זה מורכב ממסך מולטימדיה ("7) בולט, חוגת שליטה (בסגנון ב.מ.וו) ששולטת על השמע (יש גם אפשרות שליטה מההגה), המצלמה האחורית והבלוטות'. המערך גם יודע לקרוא הודעות טקסט, דואר אלקטרוני ועוד, כשגולת הכותרת היא השפה העברית בה הוא מתקשר. יש גם שליטה קולית אבל היא באנגלית.
מנוע ה-1.5 ל' מוצע בנוסף ברמת גימור 'קומפורט' שמוסיפה מערכת ניווט של אייגו (iGO), חישוקי 18 אינץ' קלים (לעומת "16 ברזל), ותצוגה עילית של המהירות (וגם של הפניה הקרובה בניווט).
גם מנוע ה-2.0 ל' מוצע בשתי רמות גימור 'אקטיב' הבסיסית ורמת 'ספיריט', שמוסיפה גג נפתח, פנסי קסנון עוקבי פניה, תאורת לד חיצונית, מפתח חכם ועוד.
גם היצע מערכות הבטיחות נרחב ובכל רמות האבזור נמצא מערכת בלימה אוטונומית (מ-30 קמ"ש (לא פריט נפוץ בסגמנט). ברמת גימור 'ספירט' נוספת גם מערכת התרעת סטייה מנתיב.
-
עיצוב ונוכחות
מאזדה 3 2013 מאמצת את שפת 'קודו' (Kodo) שכבר מאפיינת את ה-6 – אחותה הגדולה. זהו קו בעל נוכחות דינאמית וספורטיבית, שנראה מצוין גם בסדאן וגם בהאצ'בק.
-
תא נוסעים ומטען
פה ושם יש חלקי פלסטיק נוקשים מהרצוי, אבל ברור שמאזדה צעדה קדימה באיכות ובאבזור. המראה הכללי גם מאוד מיוחד (כמו לוח מחוונים עם מד סל"ד גדול במרכז), כשאת מרב תשומת הלב גונב צג מגע גדול מעל פני השטח כפי שנראה אצל יצרני היוקרה הגרמניים.
תנוחת הנהיגה נמוכה, ולא חסר מקום. מאחור מרווח הראש טוב, אך זה של הרגליים בינוני. תא המטען ממוצע אך מפתחו צר.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ל' (120 כ"ס) מציע ביצועים סבירים. בזכות תיבת ההילוכים היעלה הוא זריז ביציאה מהמקום כשרק בעליות ותחת עומס מורגש חיסרון בכוח. צריכת הדלק ממוצעת.
מנוע ה-2.0 ל' (165 כ"ס) נמרץ בהרבה, ובזכות הנפח הגדול והמומנט העדיף, גם מתנהל בצורה נינוחה יותר במצבי הביניים. צריכת הדלק דומה למנוע ה-1.5 ל'.
 
-
נוחות והתנהגות
ה-3 היא עדיין אחת המשפחתיות הדינמיות מסוגה, למרות שהיא "בוגרת" יותר מהדורות הקודמים. נוחות הנסיעה מרשימה – גם עם חישוקי "18, אך רעשי הכביש פוגמים באיכות הכללית.
-
תמורה למחיר
מאזדה 3 2013 עושה צעד גדול עם מכונית בעלת קלפים חזקים כבר באולם התצוגה. המראה המגודל, רשימת האבזור ובייחוד מערך המולטימדיה יעניקו לרבים תחושה שהם מקבלים "פיסת פרמיום" במחיר עממי.
-
סיכום
האבזור, המראה, התחושה, האופי וההנאה שבו את לבנו. היא גם מהיחידות בסגמנט עם מערכת בלימה אוטונומית.