אופל גרנדלנד X 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ביוני 2021 הוצגה בחו״ל מתיחת פנים לגרנדלנד. בדומה למהלך שעשתה עם אחיו הקטן קרוסלנד, גם כאן מוותרת אופל על ה-X בסיומת, ושם הדגם יהיה אופל גרנדלנד בלבד.
במסגרת מתיחת הפנים החליטו בחברה לשנות את העיצוב החיצוני של גרנדלנד באופן מודגש, בעיקר מלפנים. החזית החדשה דומה בעיצובה לזו של מוקה החדש, והיא אגרסיבית מבעבר. ביחידות התאורה אופל משלבת לא פחות מ-168 יחידות לד קטנות (84 לכל צד) ליצירת תאורת לד-מטריקס עשירה (אופציה).
צדי הרכב ללא שינוי, אך מעבר לחישוקים קלים חדשים, לדגם המחודש אין מגינים מפלסטיק שחור כמו בעבר, וחלקים אלה צבועים בצבע המרכב, להופעה עדכנית יותר. מאחור השינוי מתון יותר: יחידות תאורה שעודכנו קלות, ובאופן שהפך נפוץ בתעשייה, שם הדגם פרוש לרוחב דלת תא המטען.
סביבת הנהג עברה שינוי גדול אף יותר, והחלקים המרכזיים בה עוצבו לגמרי מחדש. כך למשל מסך המוטלימדיה ולוח המחוונים הקודמים פינו את מקומם לטובת משטח אחד הפונה כלפי הנהג ובו משולבים שני מסכים – אחד ללוח המחוונים המוקרן (עד "12) ואחד למולטימדיה החדשה (עד "10).
מעבר לכך עוצבו מחדש פתחי המיזוג כך שיתאימו לסידור המסכים החדש. גם הקונסולה המרכזית עודכנה וכוללת כעת תא אחסון נסגר (פתוח לפני החידוש).
אופל גרנדלנד המחודש צפוי להגיע לישראל בתחילת שנת 2022.
-
עיצוב ונוכחות
יותר משלוש שנים עברו מאז הצגתו, ואופל גרנדלנד 2021 נראה גם היום נאה, גם אם מעט אנמי.
אופל הצליחה להלביש את הקווים שלה על הבסיס הצרפתי, לשמר את העיצוב המוכר ולהציע משהו שונה, והרכב נראה קליל ודינמי ביחס לז'אנר.
 
-
תא נוסעים ומטען
לאחר שפותחים את הדלת ומתיישבים, מגיעה האכזבה. אופל רצתה לשמר אווירה סולידית ומכובדת, אבל הצבע השחור במשטחי הפלסטיק, בדיפון ובריפוד העור מוגזם, ויוצר סביבת נהג ותא נוסעים כהים מדי. למרות שהאבזור נאה, פנים הרכב אינו נראה עשיר.
 
המולטימדיה, כרגיל בדגמים של מותגי PSA, סבוכה למדי. מעבר לכך, הנדסת האנוש שיצרו אנשי אופל טובה מזו שבדגם המקביל של פיג'ו.
תנוחת הנהיגה גבוהה ונכונה לרכב פנאי, שדה הראייה לפנים טוב, אך הראות לאחור אינה מבריקה.
מאחור המרחב טוב ולרשות הנוסעים פתחי מיזוג. תפעול דלת תא המטען חשמלי, נפחו צומצם בגרסה ההיברידית מ-514 ליטרים ל-390 ליטרים, אך מבנה שימושי מחפה על אובדן הנפח.
 
-
מנוע וביצועים
לגרנדלנד בגרסה ההיברידית תפוקה משולבת של 225 כ"ס ו-36.7 קג"מ, והתוצאה היא שבכל מצב, גם תחת עומס, הביצועים טובים וההתנהלות זריזה, והרכב אינו עושה חשבון אם נותר "מיץ" בסוללה וכמה תלולות העליות. זו חטיבת כוח מרשימה, ועבור רבים תייתר את הצורך בכפולת ההנעה החזקה יותר. בתנועה על חשמל בלבד הביצועים מספקים והטווח הרשמי הוא 61 ק"מ. בפועל, טווח הנסיעה החשמלי יעמוד על כ-40 ק״מ.
בתוואי המבחן, הייתה צריכת הדלק בשילוב ההנעה החשמלית 10.5 ק"מ/ל'. בשיוט נינוח ובהנעת בנזין בלבד, עמדה הצריכה על 12.5 ק"מ/ל'. נפח מיכל הדלק צומצם מ-53 ליטרים ל-43 ליטרים, ודבר זה עלול להפריע.
 
-
נוחות והתנהגות
כיול בולמי הזעזועים נוקשה מעט, ושיבושים קטנים ובינוניים בערים מורגשים מדי. במהירות גבוהה יותר, נוחות הנסיעה טובה יותר. תוספת של 412 ק"ג למשקל (בברסה ההיברידית) מביאה לתנועת מרכב המורגשת על גלי כביש. בידוד רעשי הכביש טוב אך שאון הרוח בולט.
היכולת הדינמית טובה בבסיסה, אך עודף הכוח יכול לייצר החלקת חרטום ביציאה מפנייה המועצמת בגלל תוספת המשקל. העברת הכוח לא תמיד הדרגתית, ולכן ביציאה נחושה מהמקום על משטחים עם אחיזה נמוכה עלולות להיווצר ויברציות מכיוון המתלים. פעולת ההגה טובה. הבלמים טובים משמעותית ועדיפים על המוכר בגרסאות היברידיות, אך עדיין לא אחידים בתגובתם.
 
-
תמורה למחיר
הבעיה העיקרית של אופל גרנדלנד 2021 ההיברידי-נטען היא במחיר. גרנדלנד בגרסה זו עולה 25% יותר מאשר גרסת הבנזין החלשה משמעותית (1.2 ל', 130 כ"ס) - ולמרות החיסכון הפוטנציאלי בעלויות הדלק, ייקח זמן רב כדי לסגור את פער המחיר הזה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה אינוביישן 1.2 ליטר טורבו עם כ-120 יחידות.
אחריה גרסת אינוביישן 1.5 ליטר דיזל עם כ-80 יחידות.
 
-
מה חדש באופל גרנדלנד X 2021
מתיחת פנים ביוני 2021, שצפויה להגיע לישראל בשנת המודל 2022.
-
סיכום
רכב פנאי מצוין, ומי שמאפייני השימוש שלו מתאימים למה שהגרסה ההיברידית נטענת מציעה (קרי, 40 ק״מ יומיים ללא שימוש בבנזין), יקבל רכב נעים ומצויד.