סקודה סקאלה 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
סקודה סקאלה עשתה היסטוריה כאשר אירוע החשיפה העולמי שלה נערך בישראל.
סקלאה היא משפחתית קטנה בתצורת האצ'בק המבוססת על הרצפה שמשרתת את דגמי הסופרמיני של קונצרן פולקסווגן (MQB בגרסת A0). בהתאם, ממדיה מציבים אותה בדיוק באמצע הדרך שבין הסופרמיני של היצרנית (פאביה) למשפחתית הקומפקטית (אוקטביה).
בעולם, ובעבר גם בישראל, מוצעת סקאלה עם מגוון מנועי בנזין ודיזל. לעומת זאת, כיום בישראל מוצעת רק גרסה אחת: מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.0 ל' (3 ציל') המוכר של היצרנית אשר משודך לתיבה רובוטית דו-מצמדית עם שבעה יחסי העברה.
בשנת 2024 נחתה בישראל הסקאלה לאחר מתיחת פנים שעברה. במסגרת העדכון זכתה סקאלה לרענון קל לעיצוב החיצוני, סביבת נהג מחודשת הכוללת לוח פקדים חדש למערך המיזוג, עדכון קל למנוע שהספקו עלה מ-110 כ"ס ל-115 כ"ס כעת ועוד.
-
עיצוב ונוכחות
הסקאלה מעוצבת באופן עדכני, ממשיכה את ליטוש המופע האלגנטי של דגמי סקודה. קווים מעט מחודדים יותר, סבכה מעט קלה יותר וצבירי פנסים בעיצוב מקורי ועכשווי.
-
תא נוסעים ומטען
הנדסת האנוש פשוטה וטובה, וכך גם מערך המולטימדיה – על תפעולו ואיכותו. עיצוב סביבת הנהג נאה, ואיכות הפלסטיק גבוהה. הראות ללוח המחוונים מצוינת והלוח עצמו ברור וקריא מאוד.
אבזור המותרות כולל חלונות כהים ומערכת מולטימדיה עם מסך "8" בעברית מלאה. כן יוצעו אפשרות לשיקוף טלפונים – מירורלינק, קארפליי ואנדרואיד אוטו - וארבעה שקעי USB (שניים מאחור לטעינה בלבד).
המרחב מאחור טוב, מרווחי הראש והברכיים מצוינים, אך אלה של כפות הרגליים בינוניים. בסיס המושב תומך היטב בירכיים והמסעד טוב מאוד. בפועל, אין מקום באמצע לאדם מבוגר.
תא המטען גדול ומספק מאוד, יעיל ושימושי, בתא עצמו ווים בצדדים, נקודות עיגון ברצפה, תאורה, שקע 12 וולט. קיפול המושבים נעשה דרך הדלתות והוא קל מאוד לביצוע.
-
מנוע וביצועים
בגרסה 1.0 ל' (110 כ"ס) מאיצה הסקאלה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 10.3 שניות. הביצועים מספקים כל צורך רגיל בעיר, בכביש מישורי וגם במעלה הררי. עקיפה תחת עומס, כמו בכביש עם נתיב אחד לכל כיוון, אינה מיידית ויש לתכננה מראש.
בגרסת ה-1.5 ל' (150 כ"ס) הביצועים כבר טובים ממש, קל להאיץ ויש יתרות כוח לעקיפות. עם זאת, פעולת יחידת הכוח הזו מעט גסה.
בשני המקרים תיבת ההילוכים לא מהירה במיוחד, אך לרוב היא פועלת באופן נאות.
-
נוחות והתנהגות
בכל הקשור לאיכות הנסיעה הכוללת הסקאלה מציעה חוויה בינונית. המושב סביר וישנם רעשי כביש בולטים כבר במהירות שיוט נמוכה. במקרים מסוימים יופיעו גם רעשים מכיוון הבולמים.
לסקאלה בולמים שכיולם רך. אלה מטפלים היטב בכל השיבושים "השטוחים" – תיקוני אספלט, טלאים בכביש, חריצים, שינויי גובה לא גדולים – הן בעיר והן מחוצה לה, מצטיינים ממש במהירויות עירוניות נמוכות, 30-20 קמ"ש. מנגד, הבולמים אינם מצליחים במקרים רבים להתגבר על שיבושים עמוקים יותר – שברים, בורות, שקעים גדולים.
היכולת הדינמית סבירה. סקאלה מסתדרת היטב בפניות אך ההגה קל מדי, ובעיקר אינו מעניק תחושה כל שהיא עם הפניית הרכב. מערכת הבלימה מעולה, כולל עוצמה מרשימה.
-
תמורה למחיר
במחיר שמוצעת הסקאלה מקבלים מכונית שבסיסה סופרמיני, אבל ממדיה וחלל הפנים שלה כשל משפחתית, אבזורה ממש אינו עשיר, והמנוע הצמוד לה צנוע אך מספק בביצועיו. ביחס לדגמי סופרמיני, סקאלה מציעה מעל ומעבר; ביחס למשפחתיות היקרות ממנה ב-15% היא מרשימה פחות.
-
גרסאות ורמות גימור
סקודה סקאלה 2024 מוצעת בישראל בגרסה אחת – 1.0 ל', 115 כ"ס – וברמת גימור אחת.
רשימת האבזור כוללת כסטנדרט: חישוקים קלין בקוטר 16 אינץ', תאורת לד, צג מולטימדיה בגודל 8.25 אינץ', קישורית לאפל ואנדרואיד, בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג מאחור, מפתח חכם ועוד.
-
בטיחות
סקודה סקאלה נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2019 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבי בטיחות עם 97% בהגנה על מבוגרים ו-87% בהגנה על ילדים.
בין מערכות הבטיחות האקטיביות נמצא בלימה אוטונומית, כולל זיהוי הולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב הנסיעה עם תיקון הגה, בקרת שיוט אדפטיבית ו-7 כריות אוויר כסטנדרט.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה ושני המנועים השיגו נתון צריכה דומה במבחן הדרכים: 12.5 ק"מ לליטר. בשיוט ניתן לרשום ללא קושי 16 ק"מ לליטר ויותר.
-
סיכום
סקאלה ראויה מאוד לעיונו של מי שמקבל רכב מהעבודה, וגם מי שרוצה לקנות מכונית בממדים של משפחתית אך תקציבו מוגבל לצד היקר של דגמי סופרמיני (וכאן יש לזכור כי האחריות היא ל-24 חודשים).