וולוו EX30 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
ביוני 2023 הציגה וולוו רכב פנאי חשמלי קטן חדש בשם EX30.
מדובר ברכב הזול ביותר בהיצע של היצרנית, ועם זאת הוא גם הרכב המהיר ביותר (או נכון יותר, המאיץ ביותר) שהחברה יצרה אי פעם, ויגיע למאה קמ"ש תוך 3.6 שניות בגרסה הבכירה.
הקרוסאובר החדש ימוצב מתחת ל-XC40 ויהיה הקטן בהיצע, עם נתון אורך של 423.3 ס"מ (קצר מה-XC40 ביותר מ-20 ס"מ) ובסיס גלגלים של 265 ס"מ (5 ס"מ פחות מה- XC40).
וולוו גאה מאוד בטביעת הרגל הפחמנית הנמוכה בתהליך הייצור, ולטענתה זהו הרכב בעל מחזור החיים האקולוגי ביותר שהיא ייצרה (בשקלול של הזיהום בתהליך הייצור ופליטת המזהמים לאורך 200 אלף ק"מ); רבע מכל חלקי האלומיניום ממוחזרים, 17% מחלקי הפלדה, ואחוז דומה של פלסטיק.
בגרסת הבסיס תקבלו מנוע אחורי יחיד המספק 272 כ"ס ו-35 קג"מ, המשודך להנעה אחורית ומאיץ למאה קמ"ש ב-5.7 שניות. כדי לשמור על מחיר אטרקטיבי, וולוו ציידה את גרסת הכניסה בסוללת ליתיום-ברזל פוספט (LFP) מוזלת וקטנה-יחסית של 54 קוט"ש, המעניקה טווח של 344 ק"מ. טעינה מהירה מוצעת בקצב של עד 134 קילוואט.
גרסת "טווח ארוך" מציעה את אותה יחידת כוח, אך מחליפה את סוללת ה-LFP ליחידת ניקל-מנגן-קובלט (NMC) של 69 קוט"ש המשפרת את הביצועים, הטווח וזמני הטעינה; התאוצה למאה קמ"ש מתקצצת ל-5.3 שניות וטווח הנסיעה צומח ל-480 ק"מ. קצב הטעינה המהירה עולה ל-153 קילוואט.
גרסת "ביצועים" מצוידת בשני מנועים, הנעה כפולה והספק משולב של 428 כ"ס ו-55.3 קג"מ. התאוצה למאה קמ"ש עומדת כאמור על 3.6 שניות בלבד. סוללת ה NMC זהה לזו של גרסת הטווח הארוך, אבל טווח הנסיעה יורד מעט ל-460 ק"מ.
רמת הגימור האמצעית, "פלוס"', תגיע עם חישוקי 18 אינץ' (19 אינץ' בגרסאות טווח ארוך וביצועים), צביעה דו גוונית, פנסי לד, בקרת שיוט אדפטיבית עם סיוע בהיגוי, מושבים וגלגל הגה מחוממים, מערכת סאונד של 'הרמן קרדון' ומסך מגע אנכי 12.3 אינץ' עם ממשקי אפל קארפליי, אנדרואיד אוטו וסייען גוגל.
גרסאות הטווח הארוך והביצועים זמינות גם ברמת גימור "אולטרה", שמוסיפה מצלמת 360 מעלות עם תצוגה תלת מימדית, חניה אוטומטית, חישוקי 20 אינץ', גג פנורמי, מושבים חשמליים ומטען של 22 קילוואט לטעינה ביתית מהירה יותר.
מסירות ראשונות בעולם מתוכננות לתחילת 2024, ובהמשך תוצג גרסת קרוס קאנטרי מכוונת שטח.
-
עיצוב ונוכחות
עיצובו של וולוו EX30 החדש מבריק, לא פחות. מחד מתכתב עם דגמי וולוו המוכרים, מאידך מצליח להיראות מודרני ולהביא פרשנות מודרנית למאפיינים המוכרים של דגמי החברה. אהבנו.
-
תא נוסעים ומטען
הכניסה פנימה נוחה והעיצוב המוצלח נמשך גם כאן – המופע נקי ומנימליסטי אך כולל גם אלמנטים שמושכים את העין. האיכות נאה, לרוב ורק חבל שאין כיסוי לגג השמש הפנורמי.
כמעט כל מערכות הרכב מתופעלות ממסך המולטימדיה המרכזי וחבל שכך שכן הוא אינו אינטואיטיבי להבנה.
המרחב מלפנים נאות, מאחור פחות – הנוסעים שם יסבלו ממרווחי רגליים בינוניים לכל היותר, הגג הנמוך פחות מתאים לגבוהים וגם הכניסה אינה נוחה במיוחד. לחובה נציין גם היעדר פתח מיזוג מאחור.
תא המטען עשוי היטב, בעל מבנה יעיל ונפח מספק.
-
מנוע וביצועים
לגרסת ההנעה הכפולה שנבחנה – 428 כ״ס – ביצועים פנומנלים בכל מצב ותוואי דרך. היכולת שלו להאיץ מעמידה ובתאוצות ביניים המדמות עקיפות לא הפסיקה להרשים.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בינונית למדי. EX30 מטפל היטב בשיבושים קטנים, אולם עם הגדולים הוא מתמודד הרבה פחות טוב ובכביש גלי הוא אינו מרוסן דיו למרות הכיול הנוקשה בבסיסו.
רעשי הרוח מטופלים היטב, רעשי הכביש נשמעים אך באופן סביר לסגמנט.
התנהגות הכביש טובה מאוד – לא רק שהיכולת גבוהה, ה-EX30 מפתיע גם עם התנהגות טובה ומהנה.
-
תמורה למחיר
התמורה למחיר בינונית למדי – על בסיס אותה הפלטפורמה מוצעים דגמים נוספים במחירים נוחים יותר.
-
גרסאות ורמות גימור
וולוו EX30 החדש מוצע בישראל בשתי גרסאות. הנעה אחורית, 272 כ"ס עם סוללת 51 קוט"ש או 69 קוט"ש וטווח של 344 ק"מ או 476 ק"מ בהתאמה. בראש ההיצע גרסת ההנעה הכפולה: 428 כ"ס, הסוללה הגדולה וטווח של 450 ק"מ.
רמת הגימור הבסיסית ('קור') כוללת: אורת לד, חישוקי "18, מפתח חכם צג "12.3 עם מערכת מולטימדיה ותקשורת של גוגל, בקרת אקלים חד-אזורית, מערכת קול המבוססת על מקרן קול בודד ועוד.
רמת 'פלוס' מוסיפה חישוקי "19, גג בצבע שחור, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, בקרת אקלים דו-אזורית, מערכת שמע משופרת, תאורת אווירה צבעונית.
רמת 'אולטרה' מוסיפה טעינה ביתית עד 22 ק"ו, גג זכוכית, מערך מצלמות היקפי, תפעול חשמלי חכם למושבים הקדמיים ועוד.
-
בטיחות
וולוו EX30 2024 החדש טרם נבדק ע"י יורו NCAP.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות עשיר במיוחד וכולל: בלימה אוטונומית גם בצומת, סיוע בהתחמקות למניעת תאונה, הגנה מפני התנגשות חזיתית, הגנה מפני ירידה מהכביש ובלימה אוטונומית לאחר תאונה, התרעות פגיעה מאחור וערנות, ניטור רכב בשטח מת ותנועה חוצה בצומת מלפנים ומאחור, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית כולל סיוע בפקק ועוד.
רמת 'פלוס' מוסיפה גם מעבר אוטונומי בין נתיבי נסיעה.
-
טווח נסיעה
טווח הנסיעה הממוצע במבחן הדרכים המאומץ של ׳אוטו׳ עמד על 320 ק״מ בין טעינות – צריכה של כ-4.6 ק״מ לקוט״ש.
-
סיכום
רכב פנאי מעוצב ומוצלח, אך מעט יקר.