למתבונן בהצד, אולי במיוחד לישראלי, מאזדה, על פניו מפגרת בתחום החשמלי, שכן היא השיקה עד עתה רכב חשמלי אחד - MX-30, ולא בהצלחה יתרה. אבל לבקיאים ברזולוציות, אין בכך סתירה לאמירות או לפעולות של המותג היפני בחיתולי המהפכה החשמלית; עוד ב-2020, נמסר כי בכוונתם ל"עקוב" אחרי השוק החשמלי ולא להמציא אותו, כדי שיוכלו לממש "גישה ריאלית של הצגת רכבים חשמליים המבוססת על ביקוש וצרכים בפועל של כל שוק". 

דווקא כעת, כאשר לא מעט יצרני רכב מבינים את הגבולות של הרכב החשמלי, את הרגולציות ואת הבעיתיות ברשת הטעינה - וחווים עצירה בביקושים, מאזדה יכולה לטפוח לעצמה על השכם על כך שנקטה בגישה שמרנית בכל מה שנוגע לרכב החשמלי, בהתאם לפרופורציות שלה וביחס ישיר לאמצעים שלה כיצרן רכב יחסית קטן בממדיו ביחס לענקים כמו טויוטה או פולקסווגן.

חלק מהדברים, נחשפו במהלך פרזטנציה שבה פרסמה את התוצאות הכספיות שלה; מאזדה סיפקה כמה תובנות לגבי המדיניות הטכנולוגית של החברה, כולל מבנה אסטרטגיית החשמול וכיצד מגוון המוצרים יבשיל מרעיון/מחקר לדגמים סדרתיים. אלא שבין שטף המלל ונתונים, ניתנה, אולי לראשונה, הבהרה מסודרת לגבי לוחות הזמנים: לפי החברה היפנית, 2030 תהיה שנת המעבר לרכב חשמלי.

מאזדה: העתיד החשמלי יחכה עוד חמש שנים
צילום: יצרן

לאחר שהחלה לשווק טכנולוגייה היברידית בסיועה של טויוטה (ב-CX-50), מתכננת מאזדה פיתוח של טכנולוגיה היברידית מקורית, פרי עיצוב עצמאי, שתעלה לראשונה לכביש בין 2025 ל-2027 החל מהדור החדש של ה-CX-5. בשנת 2027 תגיע גם פלטפורמה מודולרית ספציפית המוקדשת לרכב חשמלי שתוצמד לרכב פנאי בינוני ורכב סדאן שפותח על ידי המיזם המשותף עם צ'אנגן בסין, כמו מאזדה EZ-6. 

בשנת 2027 יוצג מנוע Skyactiv-Z. בכך בעצם מאותתים במאזדה כי אין בכוונתם לנטוש את מנוע הבעירה הפנימית. לפי המצגת, מדובר בדור חדש של מנועי 4 ו-6 צילינדרים עם הסיומת Z, הצפוי  להיות זמין בעוד שלוש שנים בתקן יורו-7. במקביל לכך, תמשיך לנסות לייעל את השימוש במנועים רוטורים, כולל השקת מכונית ספורט - ייתכן יורשת למאזדה מיאטה, אם כי במאזדה מסרבים לנקוב בתאריכים.