קצת פרטים. דגם פנאי זה בגודל בינוני (D-SUV), הרשים עם בסיס גלגלים של 300 ס"מ, כמו של מכונית סלון מכובדת של טריו גרמניה, ועם רצפה שטוחה בתוך הרכב העניק לנוסעים מרחב מחיה מכובד ביותר למרות ממד אורך לא ענק (467 ס"מ) ויעיל בחניות. אבל עוד לפני שנכנסנו אליו מה ששבה את ליבנו היה העיצוב – כמו של האצ'בק מהאייטיז עם קווים חדים והופעה מזוותת אבל במבנה של רכב פנאי שגדל לממדים גדולים. לא רואים בהתחלה, אבל כאשר איוניק 5 נח ליד כלים אחרים בחניה, קולטים כמה הוא גדול.
איוניק 5 עודכן ב-2022, עבר מתיחת פנים ב-2024 שכללה נגיעות קוסמטיות אם כי קטנות למדי. אם תרצו לדעת אם אקזמפלר מסוים הוא לפני מתיחת הפנים או לאחריה, לכו לחלק האחורי; לאחר מתיחת הפנים יש שם מגב. חידושים גם בסביבת הנהג, גם הם לא בולטים לעין, וכוללים צגים ברזולוציה משודרגת, צימוד אלחוטי לנייד וקונסולה משודרגת וחכמה יותר בין הנהג לנוסע.
טענה אחת שהייתה לנו לפני מתיחת הפנים התייחסה לכיול מתלים לא משויף – וכעת פעולתם טובה יותר. תלונה משנית כיוונה לטווח שהיה בסדר, אבל בהינתן הרכב ומחירו רצינו יותר מאשר רק בסדר. ובהחלט חשוב ברכב כזה: במתיחת הפנים הוחלפה סוללת 77.4 קוט"ש שהתמקמה שם בעדכון הראשון (לפני כן, 72.6 קוט"ש) בכזאת עם 84 קוט"ש, והטווח המוצהר עלה בהתאמה מ-450-480 ק"מ ל-530-570 ק"מ. כאן הוא לא רק יותר מאשר בסדר, אלא כבר בין הטובים בסגמנט.
כניסה לעניינים. הרכב שקיבלנו צבוע בלבן מט, ואנחנו לא באמת יכולים להישאר אדישים אליו, ולפי התגובות גם לא הסובבים. דגם זה הגיע אלינו בגרסה מנוע יחיד/הנעה אחורית, 229 כ"ס ו-35.7 קג"מ, 7.5 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-185 קמ"ש. יצוין כי לגרסה הכניסה 170 כ"ס, גרסת ההנעה הכפולה אינה משווקת כעת – ובפסגה, וביותר ממובן אחד, גרסת N המרשימה, המשלבת ביצועים (609 כ"ס ו-75.5 קג"מ; 3.5 ש' ל-100 ו-265 קמ"ש) ויכולת דינמית לעילא עם הנאה מנהיגה. ממש כך.
רמת האבזור היא 'לימיטד', ומחיר הרכב 247,000 שקלים. כתבתי לא פעם שזהו אחד הכלים שאני הכי אוהב בסגמנט הזה, וכי תוספת המחיר ביחס למתחריו המאובזרים יותר המגיעים מסין, מעניקה את התמורה הנכונה מכיוון שאיוניק 5 הוא דגם מלוטש יותר, מעניק חווית נהיגה רגועה יותר, מכיוון שהנדסת האנוש טובה בהרבה, ואין בו מערכות בטיחות מציקות; אין עיסוי במושבים להרגיע את הגוף, אבל הוא פועל כך שאין צורך להרגיע את הנפש.
אני אוהב את סביבת הנהג הזאת, האווריריות באווירה והשילוב המעשי של הקונוסלה שבין הנהג לנוסע: יעילה וחכמה, מאפשרת להניח תחתיה פריטי ציוד, למקם את הנייד לטעינה, צמד מחזיקי כוסות ועוד מספר מתגים יעילים הממונים על פעולות יום-יומית – וכל אלה עושים חיים קלים יותר, גם מנעימים את הפגישה עם הרכב. לדעתי זו סביבת הנהג המוצלחת ביותר בסגמנט הזה.
ידיות הפתיחה לא עקביות בכל הנוגע לפתיחה בהתקרבות שלנו לאוטו, לפעמים מבקשות ליטוף כדי להיפתח. אני לא אוהב את בורר ההילוכים מאחורי גלגל ההגה, אם כי מובן למה הביצוע כזה ולמה שם. אני גם חושב שבמחיר שכזה צריך להיות גג פנורמי ומצלמות היקפיות.
המשך בדרכים
הספקנו להיות בו דרומית לערד ולבאר שבע מספר פעמים, גם ברמת הגולן ובגליל העליון, הוא ליווה אותנו לצילומי וידאו וסתם כרכב ת"ש. את תא המטען לא הטענו עד סופו, תא הנוסעים נוצל במלואו. יש חתונה לאחד מחברי מחלקת הייעוץ? הם חזרו בדיוק מלחימה? הנה האוטו בשבילכם ורק דאגו להחזיר אותו עם תובנות. את האחרונים אגב, פגשתי בשעת לילה מאוחרת, עייפים ושפוכים. אולי זה השילוב של חוסר מנוחה לאחר לחימה ואולי הכל יחד."זה אוטו נהדר" אמר אחד, ואחר הוסיף, "הוא ממש אחלה ומרווח ואיזה כיף", ואני שמחתי שהם נהנו. מכיוון שהנסיעות בחלקן היו לא רק למשרד וחזרה אלא גם לימי צילום והפקה, לא פעם מספר ימים ברצף, נאלצנו לטעון בעמדות מהירות. הטעינה מהירה למדי אך ההספק של העמדה אינו מאתגר את איוניק 5, אלא הוא מאתגר את העמדה; 175 קילוואט זה חצי. ברוב המקרים, 25 דקות טעינה הספיקו למספר ימי נהיגה ללא טעינה.
מעבר לדוח הבא. לקראת סוף החודש ולאחר מעבר קטע כביש ובו שקע רציני, הגלגלים יצאו מכיוון. זהו אינו שקע שאמור לגרום לגלגלים להגיע למצב כזה. הרכב נשלח למוסך לבדיקה ולתיקון, אנחנו נספר על התוצאות.
את הרכב קיבלנו עם 46 קילומטרים על השעון. לאחר חודש בו נהגו לא מעט חברי מערכת אוטו – כל אחד נוהג באופן שונה, נהג במסלולים אחרים – מד המרחק באיוניק 5 עמד על 2770 קילומטרים, והטווח הממוצע בטעינה מלאה היה 460 קילומטרים. וזה ממש מרשים.
יונדאי איוניק 5 – שימוש, צריכה, טווח; חודש ראשון
מרחק נסיעה חודשי 2724 קילומטרים
מרחק נסיעה מצטבר 2724 קילומטרים
מספר טעינות חודשי 5.92
מספר טעינות מצטבר 5.92
טווח ממוצע חודשי 460 קילומטרים
טווח ממוצע מצטבר 460 קילומטרים