גרסת הסטיישן של אוריס נחתה בארץ בתחילת שנת 2014, חמושה ביחידת ההנעה ההיברידית המוכרת של טויוטה. פער המחיר בינה לבין גרסת ההאצ'בק עמד על 2000 שקלים בלבד, ותמורתם קיבל הלקוח תוספת נאה לאורך (28.5 ס"מ) ותא מטען נדיב בנפחו; 530 ליטר מול 360 בהאצ'בק לצד שימושיות עדיפה. מאז שהגיעה לישראל השתלטה הסטיישן על מכירות האוריס עם 67% מהמכירות. כנראה שלא צריך הרבה יותר מאשר תוספת קטנה בכסף לקבלת תוספת גדולה בממדים, כדי לשכנע את מר ישראל ישראלי לבחור דווקא בסטיישן.
 
גם אנחנו היינו בעד, אבל היו לנו גם תלונות. הקונסולה המרכזית האנכית נראתה מיושנת, החומרים נוקשים למגע, יחידת הכוח רעשה ונוחות הנסיעה הייתה רק בסדר, לא יותר. כעת הגיעה הגרסה המעודכנת ולזו צמודה הבטחה של טויוטה כי האוריס עברה שיפור מקיף ומורגש בכל סעיף.

טויוטה אוריס הייבריד סטיישן: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מנהל
 
 

עיצוב ונראות
כהרגלה בקודש, טויוטה לא התפרעה במתיחת הפנים ורק דאגה לעדכונים קלים בעיצוב החיצוני של אוריס, כך שיתאים לקו הדגמים הנוכחי שלה. התוצאה הכללית לא שמטה לסתו של אף בוחן, אך היא בהחלט עדכנית בהרבה מזו היוצאת. יחידות התאורה החדשות מלפנים ומאחור, תאורת הלד ליום וגם הצבע הנאה של רכב המבחן (מתי ראיתם טויוטה בצבע שאינו לבן או אפור?) מביאים לתוצאה נאה ונעימה לעין.

פנים הרכב
טויוטה הצהירה כי תא הנוסעים עבר עדכון משמעותי, ואנחנו מצאנו כי הוא אכן מורגש ולטובה. חומרי הדיפון שופרו והם רכים ונעימים יותר למגע כמעט בכל מקום בו היד נחה. גם גלגל ההגה עודכן קלות ולוח המחוונים זכה לצג צבעוני חדש ונאה שמוסיף לאווירה.
 

הקונסולה המרכזית בעלת המבנה האנכי עדיין כאן, אנחנו עדיין לא אוהבים אותה, אך היא עברה טיפול מקיף שמקנה לה מראה מעט "הייטקי". את מקום הכפתורים הגדולים והמגושמים תופסת מערכת מולטימדיה הכוללת מסך נקי מכפתורים וסידור מחודש לכפתורי מערכת המיזוג. חבל רק שהתפעול אינו אינטואיטיבי מספיק ודרש הפניית מבט לכל פעולה, ואילו המסך סבל מהשתקפות כמעט בכל שלב של היום. בכל מקרה, התוצאה הסופית נאה ומודרנית בהרבה מאשר קודם, ולא נרשמו תלונות בנוגע לאיכות ההרכבה.
 
משאר הבחינות זהו תא הנוסעים המוכר של האוריס. המרחב לנוסעים מלפנים טוב, וכך גם המרווחים בכל הצירים. אוריס מציע כוונון מלא להגה ולמושב הנהג (שגם מעניק תמיכה טובה לגב), מה שמסייע למצוא תנוחה נהיגה ראויה בקלות. גם מאחור המצב טוב עם מרווח מספק בכל ממד, למעט קרבה מסוימת לראש כשמדובר בנוסעים גבוהים; זאת לפחות בגרסת המבחן שצוידה בגג הפנורמי האופציונאלי. תא המטען כאמור גדול ובעל מבנה רבוע ויעיל והוא משלש את נפחו (וקצת יותר) עם קיפול המושבים.
    
טויוטה אוריס הייבריד סטיישן: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מנהל
 
נוחות נסיעה
לאוריס מתלים המכוילים על הצד הרך, אך לא באופן מוגזם. במרבית הזמן היא מעניקה נוחות נסיעה טובה כאשר לרוב היא "מעלימה" בליטות קטנות ומטפלת באופן ראוי, המלווה בתחושה מוצקה מכיוון המתלים, בשקעים או בבורות גדולים. היא פחות טובה במעבר על פסי רוחב, ובעומס גבוה בכביש גלי עשוי להופיע נדנוד קל, אך באמת שקשה לנו לבוא אליה בתלונות על כך לאור ייעודה המשפחתי. אל נוחות הנסיעה הטובה מצטרף בידוד רעשים טוב, היוצר איכות נסיעה כוללת נינוחה ונעימה; החל מרעשי הרוח שמבודדים בצורה טובה גם במהירויות גבוהות ועד לבידוד טוב של רעשי הכביש. המנוע אמנם נוכח בקולו בתא הנוסעים, אך בניגוד לעבר הוא מבודד היטב, נשמע מרוחק ואינו מעיק על אוזני הנוסעים. כמובן ישנו הבונוס ההיברידי של נסיעה עירונית בכוח החשמל בלבד – שקט ממכר.

התנהגות ובטיחות
האוריס מתנהגת, ובכן... כמו שלמדנו לצפות מטויוטה: ניהוג בטוח וצפוי עם יכולות דינמיות גבוהות למדי. התלונות נוגעות בעיקר להגה הקל מדי שאינו מעודד נהיגה מהירה, וגם זוויות הגלגול מזכירות שלא זו המטרה לשמה נוצרה האוריס הזו. לדוושת הבלם אופי פעולה עצבני ומהלך לא לינארי, כמו בהרבה מכוניות היברידיות. יחד עם זאת, עוצמת הבלימה טובה ולא נרשמה דעיכה גם לאחר קטע מאומץ.
 
 
 
מפרט הבטיחות באוריס כולל, בין השאר, שבע כריות אוויר. דגם זה נבחן על ידי ארגון יורו NCAP בשנת 2013 וזכה בחמישה כוכבים. יש לציין כי מדובר במבחנים הישנים והפחות מחמירים.

מנוע וביצועים
אוריס סטיישן מצוידת ביחידה ההיברידית המוכרת של טויוטה – מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר (99 כ"ס, ו-14.5 קג"מ) ומנוע חשמלי (80 כ"ס, 21.1 קג"מ) המביאים להספק משולב שעומד על 136 כ"ס. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 11.2 שניות, אלו ביצועים הדומים למה שמעניק מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי טוב, וכך גם התחושה בכביש.
  
במצב הרגיל והחסכוני התיבה עשויה להגיב בהשתהות מסוימת לפקודות רגל ימין, אך מצב 'PWR' מביא לתגובה חדה ומהירה יותר ממערכת ההנעה. רק כאשר החשמל בסוללות נגמר יורגש מחסור בכוח, אבל זה קרה לנו פעם אחת, בעלייה ארוכה, בקטע הדינאמי – לא בדיוק תוואי הנסיעה היום יומי של כולנו.
 
 
 
את ההבטחה לחיסכון בדלק האוריס מקיימת. את יום המבחן המאומץ היא סיימה עם נתון ממוצע של 14 ק"מ נאים לכל ליטר. בשיוט רשמנו כ-19 ק"מ לליטר ובנסיעות פקוקות (מסלול פרברי-עירוני) בשעות הבוקר ואחר הצהרים, עמד הממוצע על כמעט 20 ק"מ לכל ליטר ללא מאמץ מיוחד. נציין שהאנימציה בצגים בהחלט סייעה להכניס אותנו לאווירת החיסכון.

טויוטה אוריס הייבריד סטיישן: מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מנהל
 
סיכום ותמורה
האוריס נמצאת ברף העליון של קטגורית המשפחתיות בכל הקשור למחיר – 138,000 שקלים, ועוד 2000 שקלים תוספת לגג וחלונות שחורים. מה שאומר שהיא מעט יקרה יותר ממתחרותיה הישירות, אבל גם חסכונית מהן במרבית המקרים. במסגרת מתיחת הפנים טויוטה טיפלה במרבית נקודות התורפה של האוריס – תא הנוסעים איכותי ונאה מבעבר, יחידת הכוח מעודנת ונעימה יותר ונדמה כי גם נוחות הנסיעה שופרה. האוריס לא נכשלת בדבר ומצטיינת בסעיף צריכת הדלק במיוחד איפה שרובנו מבלים ברכב במרבית הזמן, בעיר או בפקקים. כבר לפני מתיחת הפנים הציעה האוריס סטיישן חבילה משפחתית טובה, והעדכון שעברה רק מחזק את מעמדה ויכולתה מול המתחרות.