דאצ'יה דאסטר 2016 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
דאצ'יה דאסטר הוצג בשלהי שנת 2009 והצליח לעורר לחיים את המותג הרומני. רכב הפנאי על גרסאותיו השונות, מצטיין במחיר זול - אבל לא רק; הוא יצק לתוך המותג תוכן ומשמעות – לא עוד כלי רכב זולים ובסיסיים, אלא רכב אופנתי שמציע אלטרנטיבה אמיתית לרכבי הפנאי המוכרים במחיר נגיש.
הדאסטר זכה להצלחה באירופה ולקח חלק גדול בצמיחת המותג באירופה. בשנת 2013 עבר הרכב מתיחת פנים שעיקרה שינויים קוסמטיים לחוץ ולתא הנוסעים, אך גם הוספת מנוע טורבו-בנזין חדש למבחר.
אלינו הגיע הדאסטר בתחילת שנת 2015 והוא נחשב לרכב המוביל של המותג הרומני; הוא משווק בארץ עם מנוע טורבו-בנזין (1.2 ל', 125 כ"ס) ומנוע דיזל (1.5 ל', 109 כ"ס) עם תיבה ידנית בלבד (6 היל', גם בבנזין וגם בדיזל) והנעה קדמית או כפולה; זו האחרונה מציעה מתלה אחורי מתקדם יותר ובעיקר - יכולת שטח של ממש. בתחילת דרכו הוצע דאסטר 4x4 רק עם מנוע דיזל, אך מתחילת 2016 ניתן להזמין גם את דגם הבנזין עם 4x4.
יצוין כי הדאסטר מציג ציון בטיחות בינוני עם שלושה כוכבים בלבד במבחן הריסוק האירופיים.
-
עיצוב ונוכחות
הדאסטר מכריז "שטח" ממבט ראשון. הזוויות, הפרופורציות, מרווח הגחון ו"אבזור שטח" (חלקו בתשלום) בדמות מסילות גג, מיגון גחון ומדרגות צד יוצרים מופע מהתכליתיים בקבוצת רכבי הפנאי.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים מציע רשימת אבזור נוחות מכובדת ביחס למחיר: מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, כוונון חשמלי למראות ולחלונות ובקרת שיוט. אולם הנדסת האנוש לא מוצלחת: כפתורי תפעול מפוזרים סביב ללא קשר והגישה לחלקם לא נוחה; כוונון המושב בעייתי; מסך המולטימדיה נמוך מדי. משטחי הדיפון מוצקים, אבל הרווחים גדולים מדי, ההידוק לא אחיד וגימור חלק מהפקדים גס. אין אבזור בטיחות עדכני.
המושב לא מאוד נוח, תנוחת הנהיגה הסבירה נפגעת בגלל הגה שמתכוונן רק לגובה, וברכי הנהג והנוסע קרובות מדי לדלתות. המרחב מאחור שופע לאורך ולגובה, ומרווחי הראש והברכיים נדיבים. לרוחב קצת פחות. תא המטען שימושי: נפח טוב ומבנה יעיל.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הבנזין - 1.2 ליטר, טורבו - מציג נתונים נאים: 125 כ"ס ו–11 שניות ל–100 קמ"ש. הדבר הראשון הבולט, בייחוד ובעיקר בהשוואה לדיזל, הוא השקט; הביצועים טובים, ומ–2000 סל"ד האצות הביניים והכושר ההררי יעילים. התיבה מוצלחת פחות; מהלך הבורר ארוך, לא מדויק ולא חלק. צריכת הדלק טובה למדי, עם נתון של כ–12 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
מנוע הדיזל המוכר של רנו (1.5 ל', 110 כ"ס) מספק דחף משכנע. יש צורך להתרגל לתיבת ההילוכים - הן למהלך הלא-ברור של הבורר והן להילוך הראשון המאוד-קצר. צריכת הסולר טובה, עם ממוצע של 14 ק"מ לליטר בימי המבחן.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה של הדאסטר מצוינת. בעיר, כושר הספיגה של המתלים לא פחות ממעולה. מחוץ לעיר, שיכוך המהמורות והטיפול בגלי כביש משובח, ורק שילוב של מהירות גבוהה עם שיבושים גדולים יוצר נדנוד קל.
 
איכות הנסיעה נפגמת בגלל רעשי רוח וכביש מוחשיים. היכולת הדינמית סבירה - כל עוד לא דורשים יותר מדי. הדאסטר קצת רוכן - אבל, בעיקר, ההגה לא טוב; קל מאוד מחוץ לעיר - ולא ברור מתי הוא יוצא מ"השטח המת" שבמרכזו.
בנהיגת שבילים הדאסטר נוח מאוד, אבל בטיפוס בשטח מנוע הבנזין נחות מהדיזל, העדיף בהרבה בזמינות הכוח. הילוך ראשון קצר יותר היה עוזר. ולמרות זאת, לדאסטר 4x4 יכולת שטח מכובדת מאוד.
 
-
תמורה למחיר
דאצ׳יה דאסטר 2016 מציע דיל אטרקטיבי, שיקסום בעיקר למחפשים יכולת שטח טובה ומוכנים לשלם ברמות עידון נמוכות מהמקובל. אבל אי אפשר להתעלם מציון הריסוק הבינוני.
-
מה חדש בדאצ'יה דאסטר 2016
תחילת שיווק גרסת כפולת הנעה גם עם מנוע בנזין.
-
סיכום
דאצ׳יה דאסטר 2016 הוא רכב פנאי עם יכולת שטח טובה מאוד יחסית לקטגוריה, נוח לנסיעה, זול מאוד - עם מנועים יעילים וחסכוניים. לשלילה יצוינו הנדסת אנוש ואיכות פנים לא מצטיינים, תיבה לא נעימה, נסיעה רועשת והגה לא מוצלח - ורק שלושה כוכבים במבחן יורו NCAP.