דאצ'יה דאסטר 2015 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
לאחר תהליך אפייה ארוך במיוחד, נחת מותג דאצ׳יה בישראל ב-2015, כשהדאסטר נמצא בחוד החנית של מתקפת הדגמים מרומניה.
הדאסטר משווק בעולם מאז 2010, מבוסס על הלוגאן המשפחתית, ועבר בשנת 2013 מתיחת פנים. עיקר השינויים במתיחה נוגעים להוספת מנוע חדש להיצע ויצירת חזות מודרנית יותר, הכוללת רענון למראה החיצוני ולתא הנוסעים. המנוע החדש במבחר יחידות הכוח, טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר מפיק 125 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת שישה יחסי העברה. כמו כן, ישנה אפשרות למנוע דיזל בנפח 1.5 ליטר עם 109 כ"ס.
גולת הכותרת בדאסטר היא שבסיוע מערכת הנעה כפולה שמקורה בניסאן, נעילת דיפרנציאל אחורית, 21 ס"מ למרווח הגחון וזוויות גישה ונטישה מכובדות למדי – הוא מבטיח יכולת שטח גבוהה בהרבה מזו המוכרת לנו מרכב הפנאי הממוצע.
חשוב לציין כי הדאסטר מציג ציון בטיחות בינוני עם שלושה כוכבים בלבד במבחן הריסוק האירופיים.
-
עיצוב ונוכחות
הדאסטר לא יזכה באף תחרות יופי, אבל עיצובו משדר תכליתיות ועמידות שהולמות היטב את התדמית הרצויה בעולם הפנאי. נגיעות כסוף-מט במוטות המטען וספי הדלתות שמקבלת רמת האבזור הבכירה, יחד עם חישוקים נאים, משפרים מאוד את המראה הכללי.
-
תא נוסעים ומטען
אם העיצוב החיצוני הוא נקודת החוזק של הדאסטר, הרי אין ספק שתא הנוסעים הוא נקודת החולשה. עיצוב פשוט מאוד שמעביר תחושה בסיסית והנדסת אנוש בעייתית. מערכת המולטימדיה ממוקמת נמוך מדי, וכפתורי תפעול פזורים בצורה כמעט אקראית בתא; החומרים נוקשים ומעבירים תחושה מוצקה, אבל דיוק ההרכבה לוקח בחסר.
 
ההגה מתכוונן רק לגובה ומנגנון כיוון גובה המושב אינו נוח. מרווח הראש והברכיים טוב, אך התחושה היא שהרכב מעט צר. מאחור יש שפע של מקום – אבל עדיף לא לנסות לדחוס שם שלושה. תא המטען גדול ובעל מבנה שימושי.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הדיזל מספק דחף מספק בכל מהירות ועומס – אבל קשה לקרוא לדאסטר זריז. תיבת ששת ההילוכים מציעה יחסי העברה קצרים בארבעת ההילוכים הראשונים, והמעבר בינם ברור אך מעט ארוך ונוקשה. המצמד קל למדי והדאסטר מציע גם מנגנון יעיל לסיוע בזינוק בעליה.
צריכת הדלק הממוצעת מצוינת: כ-14 ק"מ לכל ליטר סולר.
מנוע הבנזין שקט בהרבה מהדיזל הקולני. הביצועים טובים, ומ–2000 סל"ד האצות הביניים והכושר ההררי יעילים. התיבה מוצלחת פחות; מהלך הבורר ארוך, לא מדויק ולא חלק. צריכת הדלק טובה למדי - עם נתון של כ–12 ק"מ לליטר.
 
-
נוחות והתנהגות
המתלים מספקים יכולת ספיגה טובה מאוד, ומתמודדים בכבוד עם רוב שילובי מהמורות/מהירות - בעיר, בכביש המהיר ובשטח. אולם על הנוחות הטובה מעיב הצד הווקאלי: כמעט כל מה שיכול להרעיש, מרעיש בדאסטר. מנוע הדיזל מגרגר בצליל נוכח בכל מצב מלבד שיוט עדין, המתלים מתופפים במעבר על מהמורות, ורעשי רוח וכביש משתלטים על התא בכביש המהיר.
המתלים הרכים של הדאסטר משתלטים על התמונה גם בכביש המפותל, עם זוויות גלגול מוחשיות ונטייה ברורה לתת-היגוי. הבלמים לינאריים ובשרניים ולא הפגינו נטייה מוגזמת לדעיכה.
בשטח מציע הדאסטר יכולת מפתיעה: מהלכי מתלה נדיבים יחסית, יחד עם בקרת משיכה יעילה, עושים עבודה טובה בשטח טכני - והמתלים מספקים נוחות מצוינת בשבילים.
 
-
תמורה למחיר
דאצ׳יה דאסטר 2015 הוצע בארץ במחיר של מכונית סופרמיני - וזו תמורה שאין לה מתחרים.
-
מה חדש בדאצ'יה דאסטר 2015
תחילת שיווק בישראל עם מנוע טורבו-בנזין (1.2 ל', 125 כ"ס) ומנוע דיזל (1.5 ל', 109 כ"ס) עם תיבה ידנית בלבד (6 היל', גם בבנזין וגם בדיזל) והנעה קדמית או כפולה; ב-2015 הוצע דאסטר 4x4 רק עם מנוע הדיזל.
-
סיכום
דאצ׳יה דאסטר 2015 מציע מרווח שימושי יחד עם נוחות נסיעה טובה, ביצועים סבירים עם חיסכון בדלק ויכולת שטח מפתיעה. מצד שני, ברור בהחלט היכן נחסך הכסף: הפנים הפשוט, הנדסת האנוש המוזרה, הרעשים בנסיעה ובעיקר נושא הבטיחות. עבור מי שמוכן להתפשר בסעיפים אלו, הדאסטר מציע חבילה מעניינת.