דאצ'יה דאסטר 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדאסטר, שהושק בארץ ב-2015, זכה לפופולאריות בזכות שילוב בין מחיר זול (מקביל לזה של סופרמיני) ליכולת שטח מכובדת. אבל היו גם פשרות – בבטיחות, באיכות תא הנוסעים, ומבחינת חלק גדול מהישראלים, גם בעובדה שלא היתה אופציה לתיבה אוטומטית. עד השנה.
ב-2017 החל השיווק של גרסה אוטומטית, עם תיבה דו-מצמדית שישה הילוכים הנקראת ברנו EDC. דאסטר בגרסתו האוטומטית יוצע עם מנוע הדיזל 1.5 ליטר המספק 109 כ"ס ומייצר 25.5 קג"מ. ההנעה בגרסת הדיזל האוטומטית קדמית בלבד.
דאצ׳יה דאסטר 2017 הוצע בגרסה האוטומטית ברמות הגימור Lauréate הבינונית ו- Prestige הגבוהה. בראשונה פנסי ערפל, פסי מטען בגג, הפעלה חשמלית לחלונות ולמראות, ומערכת שמע עם בלוטות' בהתקנה מקומית; מחירו של הדאסטר האוטומטי ברמת הגימור 'לאורט' נמוך משל הגרסה הידנית בכ-5%. לרמת הגימור הגבוהה, בנוסף, גם חישוקים קלים "16, חלונות כהים מאחור, בקרת שיוט, מצלמת רוורס ומערכת מולטימדיה מקורית של רנו.
ציון הבטיחות במבחן הריסוק של יורו NCAP הוא שלושה כוכבים בלבד – במבחן הישן והפחות מחמיר – וזה בהחלט מתחת למקובל ולרצוי. גם היעדר מערכות בטיחות מתקדמות (או אפילו התרעה פאסיבית דוגמת מובילאיי) בולט כאן.
-
עיצוב ונוכחות
הדאסטר לא יזכה באף תחרות יופי, אבל עיצובו משדר תכליתיות ועמידות שהולמות היטב את התדמית הרצויה בעולם הפנאי. הוא לא ימשוך מבטים בקניון – ולא לזה הוא מיועד.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים הוא המקום שבו בולטות במיוחד הפשרות שנלקחו כדי לשמור על מחיר נמוך: עיצוב סביבת הנהג מיושן, איכות הפלסטיקה נמוכה, איכות ההרכבה בינונית והנדסת האנוש בעייתית. למרות שיפורים קלים – עיצוב חדש להגה, שעכשיו כולל את הצופר (לפני כן הוא הופעל מידית האיתות) – מיקום הכפתורים השונים מוזר עד הזוי, ומסך המולטימדיה נמוך מאוד.
המרחב בדאסטר, מלפנים ומאחור, טוב למדי, ורק ממד הרוחב מזכיר שהרכב מבוסס על פלטפורמה של סופרמיני. תא המטען גדול למדי (475 ליטר).
 
-
מנוע וביצועים
שילוב התיבה האוטומטית החדשה למנוע הדיזל עובד מצוין. יחסי ההעברה בתיבה מחולקים היטב, ויחד עם הגמישות הטובה של המנוע מתקבלת יחידת הנעה אפקטיבית בהחלט. רק במהירויות גבוהות המנוע מתחיל להפגין מחסור בסוסים. התיבה עובדת בצורה חלקה וממעטת להתבלבל גם במצבים בעייתיים עבור תיבות דו-מצמדיות, כגון זינוק בעליה או זחילה במהירות איטית.
 
צריכת הדלק, כמקובל בדיזלים, מעולה ובנסיעה משולבת עמדה על 15.5 ק"מ/ל'.
מנוע הבנזין - 1.2 ליטר, טורבו - מציג נתונים נאים: 125 כ"ס ו–11 שניות ל–100 קמ"ש. הדבר הראשון הבולט, בייחוד ובעיקר בהשוואה לדיזל, הוא השקט; הביצועים טובים, ומ–2000 סל"ד האצות הביניים והכושר ההררי יעילים. התיבה הידנית מוצלחת פחות; מהלך הבורר ארוך, לא מדויק ולא חלק. צריכת הדלק טובה לבנזין, עם נתון של כ–12 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה מאוד, תודות למתלים רכים המתמודדים בכבוד עם רוב שילובי המהמורות/מהירויות – בעיר, בכביש המהיר ובשטח. הצד השני של המטבע הוא ריסון לא מספק במהירות גבוהה על כביש גלי. אך בחווית הנסיעה פוגם הצד הווקאלי: רעשי רוח וכביש משתלטים על תא הנוסעים בכביש המהיר, וצליל המנוע נוכח מאוד
הדאסטר לא מיועד לנהיגה נמרצת, בעיקר בגלל מתלים רכים המאפשרים זוויות גלגול מוחשיות ונטיה דומיננטית לתת היגוי.
בשטח מציע הדאסטר יכולת מפתיעה גם ללא ההנעה הכפולה. המתלים הרכים סופגים היטב את השיבושים בנסיעת שבילים רגועה, וזוויות המרכב, יחד עם מתלים ארוכי מהלך ובקרת משיכה יעילה, עושים עבודה טובה בשטח טכני יותר.
 
-
תמורה למחיר
את דאצ׳יה דאסטר 2017 צריך לבחון בעיקר מזווית התמורה למחיר. רכב פנאי קומפקטי ואוטומטי במחיר של סופרמיני קטנה; ללא ספק תמורה מעולה למחיר. חבל רק שציון הבטיחות כל כך נמוך.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2017 הגרסה הנמכרת הייתה PRESYIGE 1.5 ליטר דיזל אוטומט 4X2 עם כ-750 יחידות.
אחריה גרסת LAUREATE 1.5 ליטר דיזל אוטומט 4X2 עם כ-200 יחידות.
-
מה חדש בדאצ'יה דאסטר 2017
תחילת שיווק גרסה אוטומטית, בשילוב מנוע דיזל והנעה קדמית בלבד. במחצית השניה של השנה הוצג בחו״ל דגם חדש, ששווק בישראל החל משנת המודל 2018.
-
סיכום
לחבילה המוכרת שמציע הדאסטר – מראה נאה, נוחות נסיעה טובה, מנוע דיזל חסכן ויכולת שטח טובה יחסית – מוסיפה הגרסה החדשה תיבה אוטומטית יעילה. איכות החומרים בתא הנוסעים והנדסת האנוש הלא מוצלחות הן פשרות סבירות בדרך למחיר הנמוך, גם עם בידוד הרעשים הלקוי אנחנו יכולים להשלים. אך ההתפשרות בתחום הבטיחות – רק ארבע כריות אוויר וציון ריסוק נמוך – הם כבר עניין קשה יותר לבליעה.