דאצ'יה דאסטר 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדאסטר, רכב פנאי קומפקטי עם יכולות שטח גבוהות יחסית, הוא הדגם החשוב ביותר של דאצ'יה. הדור השני שלו הושק ב-2017 ועבר ב-2021 מקצה שיפורים.
הדאסטר מוצע עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ל' שפותח ע"י רנו. מנוע זה מוצע בהספקים של 130-150 כ"ס ובשידוך לתיבה ידנית או רובוטית דו-מצמדית ועם הנעה קדמית או כפולה.
לצד מנוע הבנזין מוצע מנוע הדיזל המוכר – 1.5 ל', 115 כ"ס – בשידוך לתיבה ידנית ועם הנעה קדמית או כפולה.
-
עיצוב ונוכחות
יחידות התאורה, הפגושים וכונסי האוויר עודכנו במתיחת הפנים האחרונה, ואליהם הצטרפו גם מגינים וספוילר אחורי; עם זאת, השינויים מינוריים, והרושם הקשוח נשאר.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג עשויה חומרים פשוטים וקשיחים.
המולטימדיה חודשה במקצה השיפורים וכוללת כעת צג גדול, "8, אך התצוגה בו בסיסית. יתרונה של התצוגה הוא בכך שקל לתפעל אותה, וממשק קארפליי פועל היטב.
המחוונים האנלוגיים גדולים וברורים, אך צג המידע במרכז נראה מיושן. בצד החיובי, רוב המערכות קלות לתפעול.
תנוחת הנהיגה גבוהה, מעניקה שדה ראייה טוב, אך המושבים פשוטים למראה ואינם נוחים במיוחד לישיבה.
המרחב מאחור טוב מאוד, וחבל שאין שם פתחי אוורור. לתא המטען נפח נאה (445 ל') והמבנה שלו שימושי ויעיל.
-
מנוע וביצועים
לגרסה האוטומטית מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר המייצר 150 כ"ס. בגרסה זו ביצועים מצוינים בכל מצב, אך התיבה 'מעדיפה' לעיתים למשוך הילוכים לפני העלאה – מתאים יותר לשבילים, מתאים פחות לכביש. במצב כזה, בו המנוע פועל בסל"ד גבוה, הוא רועש. לפעמים השילוב להילוך נמוך (קיק דאון) אינו מהיר מספיק, ולא פעם נשמעים תקתוקים מהמערכת.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בדאסטר סבירה. הוא אינו כושל בטיפול במפגעים, אך מעביר פנימה חלק מהשיבושים. בנוסף, רעשי מתלים נשמעים בעיר, ואילו רעשי כביש ורוח בולטים מחוצה לה.
גם בשבילים הדאסטר אינו נוח במיוחד. עם זאת, יכולת השטח שלו גבוהה למקובל בסגמנט הפנאי; עם מרווח גחון נאה של 21.4 ס"מ, וגם עם הנעה קדמית בלבד, הוא מרגיש בבית בשבילים בהם כלי פנאי מודרניים רבים יאבדו אוויר.
היכולת הדינמית בהחלט נאותה, והרכב יוצר תחושה שהוא 'קליל' בפניות – למרות זוויות גלגול מורגשות, הגה מעט איטי ובלמים בעלי תגובה קהה.
-
תמורה למחיר
יש לנו סימפטיה גדולה לדאסטר - ליכולות שלו בפרט ולגישה של דאצ'יה בכלל. אבל למכור ב-2023 רכב ללא מערך בטיחותי מתקדם, בייחוד כזה ללא בלימה אוטונומית, זה בפירוש בעייתי.
עניין זה בולט במיוחד מכיוון שהדאסטר בגרסה ה-150 כ"ס הדו-מצמדית כבר אינו זול כל כך - ולכן בגרסה הבכירה התמורה למחיר פחות טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
דאצ'יה דאסטר מוצע במספר גרסאות – 1.3 טורבו-בנזין עם 130 כ"ס או 150 כ"ס ו-1.5 ל' טורבו-דיזל עם 115 כ"ס. המנועים משודכים לתיבת הילוכים ידנית או רובוטית דו-מצמדית (150 כ"ס) וההנעה קדמית או כפולה (רק בדיזל).
-
בטיחות
דאצ'יה דאסטר נבדק בשנת 2017 (בפרוטוקול מבחן פחות מחמיר מהמקובל היום) ע"י יורו NCAP וקיבל דירוג של שלושה כוכבים בלבד, זאת בעיקר בגלל ציון לא מספק בהגנה על הנוסעים (71%) ומיעוט במערכות בטיחות מתקדמות
דאסטר משווק בישראל ללא מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ובמקומן יש מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק בגרסת הבנזין האוטומטית טובה: 12.2 ק"מ/ל' במבחן שנערך בתוואי מגוון ושופע שבילים, 15 ק"מ/ל' בשיוט.
-
מה חדש בדאצ'יה דאסטר 2023
באוגוסט 2023 הכריזה דאצ'יה על הורדת מחיר של הגרסה האוטומטית (רובוטית דו-מצמדית, 150 כ"ס) בשיעור של 5,000-10,000 שקלים, בהתאם לרמת הגימור.
-
סיכום
רכב פנאי זול - לטוב ולרע.