הונדה ג'אז 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
באוגוסט 2020 הושק בישראל הדור הרביעי של הונדה ג׳אז, אשר מאז הצגתה ב-2001 הייתה ייחודית בהשוואה לדגמי סופרמיני אחרים בזכות מבנה מיניוואני, שהעניק לה מרחב פנים מרשים ושימושיות גבוהה.
המבנה המקורי נשמר והממדים קרובים מאוד לדור היוצא, אך המערך ההיברידי שונה וייחודי; המפרט כולל מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר ו-2 מנועים חשמליים. אולם, בניגוד למקובל, רוב הזמן מנוע הבנזין מניע מנוע חשמלי אחד המתפקד כגנרטור וטוען את הסוללה. האנרגיה הנאגרת בה משמשת את המנוע החשמלי השני – והוא זה שמניע את הרכב.
רק בשיוט רגוע במהירות גבוהה יותר, מ-80 קמ"ש ומעלה, יעביר מנוע הבנזין את תפוקתו לגלגלים.
המנוע החשמלי המניע את הרכב רוב הזמן מייצר 109 כ"ס ו-25.8 קג"מ, ואלה הנתונים המרביים של הרכב.
-
עיצוב ונוכחות
התכנון והעיצוב של הג'אז ממוקדים בפונקציונליות לפני הכל: התוצאה היא חזית חביבה, אך פרופיל ואחוריים חסרי ייחוד ונוכחות.
-
תא נוסעים ומטען
ממושב הנהג התחושה היא שהרכב גדול ממה שהוא, והמושב עצמו נוח ונעים. עיצוב סביבת נהג נאה, אבל מעבר לרושם הראשוני פוגשים בפלסטיק דק, נוקשה וחלול.
המרחב מאחור נדיב מאוד, הרצפה כמעט שטוחה ומעניקה שפע מקום גם לנוסע האמצעי.
 
תא המטען מציע נפח נאה, וקל מאוד לקפל את המושבים לקבלת חלל ענק.
-
מנוע וביצועים
בנהיגה בעיר בולט כי המנוע שקט, וכי כישורי ההאצה מספקים כל צורך. מחוץ לעיר הביצועים סבירים, אך במעלה הררי ניכר כי חסר מחץ. מנוע הבנזין רועש ומנסר תחת עומס.
-
נוחות והתנהגות
הג'אז מטפלת היטב בשיבושים קטנים. על שיבושים חדים, בייחוד במהירות נמוכה, היא נחבטת. המצב משתפר מעל 50 קמ"ש, ונוחות הנסיעה מחוץ לעיר סבירה.
בידוד הרעשים אינו מוצלח: רעש מנוע הבנזין בוטה תחת עומס, רעשי רוח נשמעים מעל 90 קמ"ש, ורעשי הכביש מוחשיים.
היכולת הדינמית של הג'אז מפתיעה לטובה, והרכב מאפשר לשמר קצב גבוה גם בכביש מפותל. מערכת הבלימה טובה מאוד —אך כרגיל בכלים היברידיים, דורשת פרק הסתגלות.
-
תמורה למחיר
הונדה ג'אז החדשה, כקודמותיה, יקרה יחסית. מחירה דומה לזה של רכבי פנאי קטנים, וקרוב מדי למשפחתיות הטובות ביותר, הגדולות וחזקות ממנה. התמורה, אפוא, בעייתית.
-
גרסאות ורמות גימור
הג'אז מוצעת בגרסה אחת ובשתי רמות גימור: 'קומפורט' ו'אלגנס'.
ל'קומפורט' תאורת לד, צג מולטימדיה "5, מחוונים מוקרנים ובקרת אקלים; ל'אלגנס', בנוסף, חישוקי "15 קלים, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מולטימדיה עשירה יותר עם צג "9, ריפוד משולב עור ועוד.
-
בטיחות
הונדה ג'אז נבדקה במבחן הריסוק של יורו NCAP בשנת 2020 וזכתה לחמישה כוכבי בטיחות, עם 87% בהגנה על מבוגרים, 83% בהגנת ילדים, 80% בהגנת הולכי רגל ו-76% על מערכות בטיחות.
המערכות שמוצעות כסטנדרט כוללות בלימה אוטונומית המסייעת גם במניעת תאונה בכניסה לצומת, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב במרכזו, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. בנוסף, מצוידת הג'אז בעשר כריות אוויר.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק — במבחן מאומץ — הייתה 16.1 ק"מ/ל'. בשיוט ובשגרת שימוש, מדובר ב־20 ק"מ/ל'. נתונים מעולים.
-
מה חדש בהונדה ג'אז 2023
בינואר 2023 הציגה הונדה מתיחת פנים לג'אז. החזית זכתה לשורת עדכונים קלים – פגוש, סבכה ועוד שעוצבו מחדש - וגם בסביבת הנהג השינויים קלים ביותר, כאשר בחלק מרמות הגימור צבעים וחומרים חדשים.
אל ההיצע הקיים מצטרפת רמת גימור חדשה וספורטיבית באופיה ולזו פגוש אגרסיבי בעיצובו, חישוקי 16 אינץ' יחודיים עבורה, חיפויי מראות שחורים ועוד.
הקוקפיט של רמת גימור 'ספורט' זוכה לריפוד משולב עור-זמש סינטטיים, גלגל הגה עם שלושה חישורים ותפירה צהובה באזור דיפוני הדלתות ומשענת היד.
יחידת ההנעה ההיברידית עברה עדכון, כאשר שלושת המנועים מציגים עליה בתפוקה – להספק משולב של 122 כ"ס. בנוסף, בהונדה מדווחים על תיבת הילוכים חדשה המבטיחה העברת כוח יעילה יותר ופעולה חלקה ומעודנת מבעבר.
בג'אז הספורטיבית כיול שונה ליחידת ההנעה לטובת תגובות מהירות יותר ותקרת סל"ד מירבית גבוהה יותר (6300 סל"ד). מעבר לכך רמת הגימור הספורטיבית זוכה גם לכיול מתלים שונה ובולמים קשיחים יותר לשיפור ההתנהגות.
הג'אז המחודשת צפויה לנחות בישראל במהלך 2024.
-
סיכום
מכונית קטנה-גדולה, שימושית וחסכונית - שסובלת ממחיר גבוה מדי.