ליפ מוטור T03 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בדצמבר 2024, לאחר מספר חודשי היעדרות, החל שיווק מחודש של החשמלית הזולה ביותר בישראל, ליפ מוטור T03 - והפעם בתקינה אירופאית כהלכתה, כולל מערכות בטיחות אקטיביות ומספר ליטושים ועדכונים.
בין יתר השינויים, עבר שיווקם של דגמי ליפ מוטור לידי יבואנית אחרת, וזו החליטה למתג את היצרן מחדש ללא הסיומת 'מוטור' - כך שהמכונית נקראת עתה ליפ T03.
רוב המידות לא השתנו, ומדובר עדיין בחשמלית הקטנה ביותר שמוצעת כיום בישראל; אורכה 3.6 מ', רוחבה 1.65 מ', גובהה 1.57 מ' ובסיס הגלגלים הוא 2.4 מ'. מידותיה לאורך דומות לאלו של קיה פיקנטו הפופולרית, אך היא רחבה מהפיקנטו וגבוהה ממנה.
תא מטען נותר על 210 ליטרים זעירים, ויחסית לחשמלית מדובר גם במשקל נוצה: 1.2 טון.
במהלך העדכון הספק המנוע הצטמק מעט: 95 כ"ס (לעומת 108 כ"ס בדגם היוצא) והמומנט נותר על 16.1 קג"מ. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 12.7 שניות והמהירות המרבית 130 קמ"ש.
סוללת ה-LFP באנרגיה של 37.3 קוט"ש, מספקת טווח נסיעה מרבי של 265 ק"מ בין טעינות (280 ק"מ בעבר). טעינה מהירה אפשרית עד 45 קילוואט בלבד (50 בעבר) וטעינה ביתית מלאה (6.6 קילוואט) אורכת 7 שעות.
במרץ 2025 הוזלה T03 באופן משמעותי, מה שהפך אותה לא רק לחשמלית הזולה בישראל אלא גם לדגם שמחירו הוא הנמוך בשוק המקומי.
-
עיצוב ונוכחות
המכונית הקטנה הזו בעיקר חמודה, וממד הגובה הרם גורם לה לבלוט בסביבה.
-
תא נוסעים ומטען
ממד הגובה החריג מאפשר ל-T03 להציע ליושבים מלפנים מרווח ראש הולם, ויחד עם תנוחת ישיבה זקופה, היעדר קונסולה מרכזית ורצפה שטוחה נוצר חלל פנים נרחב ותצפית מעולה לכל כיוון. אבל תנוחת הנהיגה לא נוחה: מבנה המושב צר, הוא חסר תמיכה מספקת וגלגל ההגה מתכוונן רק מעלה/מטה.
מאחור רק שני מקומות ישיבה, המושבים עצמם גבוהים אף יותר מאלה הקדמיים ומאפשרים ישיבה פחות שקועה. אבל זה לא ממש עוזר לילדים לראות החוצה כי גב המושבים הקדמיים ממש גדול והחלונות האחוריים קטנים למדי.
האבזור עשיר ומוגש בעיצוב מינימליסטי השותף לאותה אווירה נקייה ומאוד נעימה, אבל במחיר פגיעה בהנדסת האנוש. תפעול מסך המולטימדיה מסובך ולא אינטואיטיבי ומיקומו הנמוך מצריך השפלת מבט ביחס לכביש.
מערכת השמע בסיסית מאוד עם רמקולים לא מספיק טובים, הדיבורית חלשה ועוצמת השמע אינה מספקת.
נפח תא המטען עומד על 210 ליטרים סבירים לאור הממדים, אבל 40 ליטרים פחות מאשר בקיה פיקנטו למשל. בנוסף, גב המושב האחורי יכול להתקפל רק כמקשה אחת, וזה סידור פחות נוח כאשר רוצים לצרף לנסיעה נוסע מאחור וגם להעמיס ציוד גדול.
-
מנוע וביצועים
עם הספק מופחת של 95 כ"ס לא ציפינו ליותר מדי, אבל T03 הצליחה להפתיע: הזינוק מהמקום טוב, היציאה לדרך נעשית בזריזות והקצב המהיר ממשיך עד כ-50 קמ"ש. מעבר לכך הביצועים מתמתנים אבל עדיין טובים. T03 במיטבה עד מהירות בין-עירונית נמוכה, סביבות 80 קמ"ש, ופחות מצטיינת ככל שהמהירות עולה.
יש אפשרות בחירה בין שתי רמות בלימה רגנרטיבית, אבל כמעט כמו בכל החשמליות המגיעות מסין, התפעול הוא דרך המסך ולא נוח לביצוע.
-
נוחות והתנהגות
נוחות נסיעה טובה במכונית קטנה כזו היא אתגר. בתחום זה לא חל שיפור ממה שהוצע בדגם המוחלף, וזה פשוט לא מספיק.
הכיול הבסיסי של המתלים קשיח יחסית, ויותר מדי שיבושים חודרים לתא הנוסעים. לכך צריך להוסיף גם את המושבים הלא נוחים והתוצאה היא נוחות נסיעה לא מספיק טובה. עם זאת, יצוין כי תוספת המשקל שנוצרה עם הצטרפותם של שני נוסעים שיפרה משמעותית את הנוחות.
בידוד רעשי הכביש מעולה ומאוד מרשים במכונית כל כך קטנה, אבל רעשי הרוח בולטים כבר מאזור 90 קמ"ש.
לכיול הקשיח יש גם יתרונות, ביניהם בסיס ליכולת דינמית טובה. בנוסף, על אף הגובה הרם והרוחב הצר, המכונית אינה מושפעת מדי מרוחות צד.
בעיר, במפתיע, על אף הממדים הקטנים רדיוס הסיבוב רק ממוצע; למנוע צליל מלאכותי הנשמע חזק מאוד בתוך הרכב ויכול להציק לאורך זמן, ובאופן תמוה אין צליל "חשמלי" חיצוני בנסיעה לאחור.
כמו במרבית המכוניות הסיניות, מערכות הבטיחות האקטיביות לא עובדות מספיק טוב. יש המון התרעות וצפצופים שמצריכים נטרול בכל התנעה מחדש, ובקרת השיוט שומרת על מרחק ביטחון גדול מדי, אינה מספיק מדויקת וגם לא מאפשרת להעלות את המהירות או להורידה אחרי שזו נקבעה.
-
תמורה למחיר
על אף מגרעותיה הרבות של ליפמוטור T03, במחירה הזול היא מעניקה תמורה שאין לאחרות.
-
גרסאות ורמות גימור
ליפ T03 תשווק בישראל ברמת גימור אחת, 'סמארט', הכוללת כניסה ללא מפתח, גג פנורמי, מולטימדיה 10", לוח מחוונים מוקרן, בקרת אקלים, חיישני חנייה, מצלמת נסיעה לאחור ואפליקציה לניטור חלק מהפונקציות ברכב (פתיחה ונעילה מרחוק, איתור מיקום הרכב, הפעלת המיזוג ועוד).
-
בטיחות
בניגוד לדגם המוחלף, שהציע חבילת בטיחות בסיסית ביותר, הדגם המעודכן כולל 6 כריות אוויר (לעומת 2 בעבר) ושורה של מערכות אקטיביות: בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקק, ניטור שטח מת במראות הצד, זיהוי תמרורים, התרעה על סטיה מנתיב כולל סיוע בשמירתו, בקרת התרעה מפני הירדמות/עייפות וכן אזהרה בעת פתיחת דלת בצורה מסוכנת.
הרכב טרם נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
-
טווח נסיעה
הטווח מאוד מושפע מהמהירות, ובקצב סביר של 100 קמ"ש בבין-עירוני וממוצע תנועה עירוני, הצריכה עמדה על 5.7 ק"מ/קוט"ש, כמו בדגם הקודם, והמשמעות היא טווח בפועל של 220 ק"מ.
-
מה חדש בליפ מוטור T03 2025
חידוש שיווק הדגם אחרי עדכון, בדצמבר 2024.
-
סיכום
חשמלית קטנה במחיר אטרקטיבי, אך לא מספיק אפויה.