טויוטה אייגו X 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
טויוטה אייגו X הוא רכב פנאי קטנטן המחליף בהיצע היצרנית את מכונית המיני אייגו.
למעשה מדובר במכונית מיני מוגבהת עם איפור של רכב פנאי, עניין נדיר למדי בסגמנט, ובהתאם יש לאייגו מתחרה ישיר אחד בלבד – איגניס של סוזוקי.
הבסיס הוא פלטפורמה מקוצרת של הסופרמיני טויוטה יאריס, ולכן אייגו X גדול בהרבה מאייגו אותה הוא מחליף, כמו גם ממרבית המכוניות בסגמנט המיני. בסיס הגלגלים ארוך למדי אף הוא: 243 ס"מ. לתא המטען נפח מכובד לסגמנט של 231 ל'.
למרות המימדים, אייגו X מציג קוטר סיבוב קטן במיוחד של 9.4 מ'.
בארץ טויוטה אייגו X מוצע עם מנוע אחד המוכר מהדגם היוצא – 1.0 ל', אטמוספרי, 3 ציל', המפיק 72 כ"ס. תיבת ההילוכים אוטומטית רציפה.
המעבר לפלטפורמה המודרנית של היאריס איפשר לטויוטה להטמיע מגוון רחב של מערכות בטיחות, כולל התראה על שכחת ילדים.
אייגו X הגיע לישראל במרץ 2022.
-
עיצוב ונוכחות
אייגו X נראה נהדר, שונה ומקורי בנוף המקומי ובכלל.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג נאה ועדכני. אהבנו את המוטיב האובלי שמופיע סביב מערכת המולטימדיה ופתחי המיזוג. שילוב צבע במקומות הנכונים (פתחי מיזוג, ריפוד ועוד) מוסיף לאווירה.
לאייגו X הקטן מסך מולטימדיה די גדול (8 אינץ') ואיכותו טובה.
לחובתו חומרים נוקשים, היעדר פתחי מיזוג במרכז (יש אחד קבוע הפונה מעלה) ולוח מחוונים עמוס מדי.
המרחב מלפנים טוב ביחס לסגמנט. שדה הראיה לאחור מוגבל.
הכניסה לשורה השניה אינה נוחה – תוצאה של מפתח קטן וזווית פתיחה צרה לדלתות. המרחב עצמו סביר לקטגוריה, אך הספסל מיועד לשניים בלבד שכן יש רק שתי חגורות בטיחות.
תא המטען מספק בנפחו (231 ל'), בעל סף הטענה גבוה, מבנה שימושי וכיסוי פשוט.
-
מנוע וביצועים
המנוע הוותיק שמגיע מהדור היוצא (1.0 ל', 3 ציל', 72 כ"ס) משודך לתיבה רציפה ולרוב הצמד הזה פועל באופן חלק יותר מהמתחרות בעלות תיבה רובוטית.
מנגד, הביצועים בינוניים, במיוחד בעליות ארוכות, והנהג נדרש לגייס את כל כוחו של המנוע הקטן כדי לשמור על קצב התנועה.
נציין כי יחידת הכוח הזו גם רועשת למדי וכל לחיצה על הדוושה גוררת לעלייה משמעותית במפלס הרעש.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בינונית בעיר – הרכב מטפל באופן סביר בשיבושים קטנים אך עשוי לקפץ במעבר על שיבושים גדולים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת משמעותית. לזכותו כושר תמרון עירוני מצוין.
איכות הנסיעה אינה מצטיינת, בגלל רמה גבוהה של רעשי רוח, כביש, מתלים, מנוע ותיבה.
התנהגות הכביש טובה ואף מהנה, אך ההספק הנמוך מקשה על מיצוי ההנאה מיכולת השלדה.
-
תמורה למחיר
אייגו X נמצא במשבצת כמעט נטולת מתחרים – רכב מיני עם מאפייני פנאי. ככזה הוא יקר ממכוניות מיני מסורתיות באופן ניכר, אך לזכותו חבילה מעוצבת ומיוחדת.
-
גרסאות ורמות גימור
טויוטה אייגו X משווק בישראל בגרסה אחת עם מנוע 1.0 ל' ותיבה אוטומטית רציפה.
הדגם מוצע בשתי רמות גימור: 'פיור' כוללת חישוקי פלדה בקוטר 17 אינץ', מערכת מולטימדיה עם צג בגודל 8 אינץ' עם קישורת לטלפון הנייד ועוד.
רמת גימור 'פולס' מוסיפה חישוקים קלים, צביעה דו-גוונית למרכב, מצלמת חניה מקורית, פנסי ערפל, ריפוד צבעוני למושבים, משוטי העברת הילוכים מההגה ועוד.
-
בטיחות
טויוטה אייגו X נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2022 וזכתה בדירוג של ארבעה כוכבי בטיחות. הדירוג הנמוך-יחסית מגיע לה בגין ציונים לא מזהירים בהגנה על מבוגרים וילדים: 78% בלבד.
היצע מערכות הבטיחות התקני עשיר מאוד ביחס לקטגוריה: מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת התרעה על שכחת ילדים ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה למדי אך לא יוצאת דופן ביחס לקטגוריה.
במבחן דרכים הצריכה הממוצעת עמדה על 15 ק"מ לליטר, ובנסיעה רגועה ועם מעט תנועה בשעות הערב נרשמו כ-19 ק"מ לליטר.
-
סיכום
מושך, מעוצב ויקר.