מרצדס GLA קלאס 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בסוף 2019 זכה רכב הפנאי הקומפקטי של מרצדס למחליף מודרני. ה-GLA החדש, דור שני של רכב הפנאי המבוסס על פלטפורמת מרצדס A-קלאס הנוכחית, השתנה באופן משמעותי: הרכב החדש גבוה משמעותית מקודמו - 10 ס"מ (כעת 161) - ופותח בכך פער גדול יותר מה-A-קלאס. בכך מרצדס משיבה לביקורת על כך שה-GLA נראה יותר מדי כמו ה-A-קלאס ובעיקר הציע תנוחת נהיגה נמוכה ביחס לרכב פנאי.
כמו אחותו הקומפקטית, ה-GLA מבוסס על הנעה קדמית אך יוצע גם בגרסאות הנעה כפולה - אשר יצוידו בחבילת שטח שתכלול בקרת ירידה במורד, מצב נהיגת שטח ואנימציה ייעודית במסך המידע. מרווח הגחון של ה-GLA החדש צמח בכס"מ, אך עם 14.3 ס"מ בלבד עדיין נראה שהוא יהיה מוגבל למדי מעבר לאספלט. עם ההשקה, רכב הפנאי הוצע בשתי גרסאות. הבסיסית תהיה ה-"200", שמצוידת במנוע 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, 163 כ"ס ו-25.5 קג"מ, משודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד.
גרסה שנייה תהיה ה-AMG 35, גרסת הכניסה לעולם הביצועים של סדנת השיפורים הרשמית. לזו מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים עם 306 כ"ס ו-40.8 קג"מ. ה-35 מציעה תיבת שמונה הילוכים רובוטית כפולת מצמד והנעה כפולה. היא מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.1 שניות ומטפסת למהירות מרבית של 250 קמ"ש. בהמשך הצטרפה להיצע גם גרסה היברידית נטענת.
-
עיצוב ונוכחות
באופן כללי, העיצוב מזכיר לא מעט את ה-A-קלאס, אך עם מגוון נגיעות "שטח" דוגמת ניפוחי גלגלים מפלסטיק, בתי גלגלים מרובעים ופגושים גדולים יחסית.
מלפנים התוצאה מרשימה ורבת נוכחות. עם זאת, מהצד ומאחור הרכב נראה פחות אגרסיבי, יותר מרוכך מהרצוי.
 
-
תא נוסעים ומטען
בסביבת הנהג השינוי ביחס לדגם הקודם גדול ביותר, בעיקר הודות להטמעת מערך MBUX של מרצדס, המתאפיין בצמד צבעוני ומרשים של צגים מחוברים. מערך זה שופע דרכי תפעול, דורש הסתגלות ומחייב זהירות עם מעברים אגביים של היד. לא כל חלקי הפלסטיק איכותיים, כיסוי גג הזכוכית אינו אטום ומערך האוורור רועש.
ברמת הגימור 'פרמיום' האבזור נאה, ועדיין, במחיר כזה אנו מצפים לפתחי אוורור מאחור, בקרת אקלים מפוצלת ולתפעול חשמלי של מושב הנוסע. מושב הנהג נוח, אך חסר מעט תמיכה צידית. תכנון משופר, ממדים גדולים יותר בכלל ובגובה בפרט, יצרו שינוי דרמטי במרחב מאחור, והמרחב שם מצוין.
תא המטען אינו ענק (436 ליטר), אך נעזר ברצפה כפולה.
 
-
מנוע וביצועים
ל-GLA הבסיסית מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר המייצר 163 כ"ס ו-25.5 קג"מ. על הכביש מתגלה המנוע כיעיל, פעולתו זורמת והוא בהחלט מפתיע בביצועיו. במהירויות נמוכות ובסל"ד בינוני הכושר טוב, והמנוע מטפס יפה לסל"ד גבוה, אך שם הרעש לא תמיד נעים לאוזן.
בתנועה רגילה התנהלות התיבה יעילה, אך זינוקים נחושים בעיר ייתקלו לעיתים בתגובה מושהית, וכך גם בזחילה בחניות - כמקובל בתיבות רובטיות כפולות מצמד.
 
-
נוחות והתנהגות
ההתנהלות של מרצדס GLA 2021 נעימה, והרכב מסתדר היטב עם חספוסים בכביש ומתמודד לא רע עם שיבושים גדולים. דווקא שיבושים בינוניים, בייחוד בעיר, מורגשים יותר, וכך גם חיבורי כביש במהירות גבוהה בכבישים הבין-עירוניים. בכבישים אלה רעשי הכביש נוכחים מדי אף הם.
בנהיגה דינמית רכינת המרכב הראשונית מורגש, ובשעה שלהגה פעולה מדוייקת, התגובות להפנייתו אינן חדות. עם זאת, אט אט לומדים שהכל מבוקר והיכולת של הרכב גדולה על כוח המנוע.
 
-
תמורה למחיר
דגמי הפנאי הקומפקטיים של מותגי היוקרה אינם זולים, וה-GLA אף עולה יותר ממתחריו הישירים, כך שלדגם הזה יש בעיה. אבל בזכות היכולת הכוללת הטובה, התמורה ביחס לדגם הקודם שופרה.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה: ביום מבחן מאומץ גמא הרכב 9.6 ק"מ לכל ליטר, וביום טיול רגוע עמדה הצריכה על 14 ק"מ/ל'.
 
-
מה חדש במרצדס GLA קלאס 2021
בתחילת 2020 הוצגה גרסת הביצועים הבכירה GLA 45, ששיווקה בישראל החל לקראת 2021. ה-GLA 45 החדש מצטייד במערכת ההנעה של ה-A45, כלומר מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים עם 387 כ"ס ו-48.9 קג"מ. בשידוך לתיבת שמונה הילוכים רובוטית דו-מצמדית והנעה כפולה, ה-GLA 45 מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 4.4 שניות ולמהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 250 קמ"ש.
כמו בשאר דגמי היצרנית, גם כאן תוצע גרסת "S" מחוזקת, שמעלה את ההספק ל-421 כ"ס ואת המומנט ל-50.9 קג"מ. זו מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 4.3 שניות ולמהירות מרבית של 270 קמ"ש, גם כאן מוגבלת אלקטרונית.
 
-
סיכום
מרצדס GLA 2021 הוא רכב פנאי מרשים: הוא נראה מושך מקודמו, והוא יותר מצויד, מודרני ועשיר בתא הנוסעים, ובאופן שצריך להדאיג את המתחרים הישירים.