ניסאן אקס טרייל 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הראשון של אקס טרייל מוצב מתחת לטראנו, והיה הקרוסאובר הקטן במבחר ניסאן. עם השנים נוספו שני דגמים מתחתיו (ג'וק וקשקאי), ניסאן שינתה את תמהיל הדגמים שלה באירופה, ואקס טרייל הפך להיות הדגם הגדול ביותר שנמכר ביבשת הישנה.
זהו דור שלישי לאקס טרייל ובפועל הוא מחליף שני דגמים: את אקס טרייל הקודם (שבארץ לא זכה להצלחה יתרה), ואת ניסאן קשקאי 2+. האיחוד הזה יצר שני דברים, אקס טרייל (שבארה"ב נקרא 'רוג') הפך לקרוסאובר הנמכר ביותר בעולם, ולראשונה הוא שווק עם 7 מקומות ישיבה, דבר שהכניס אותו לתחרות מול מתחרות נוספות.
הדור השלישי חדש לחלוטין ומבוססת על פלטפורמה משותפת לרנו-ניסאן (CMF). ממדיו גדולים מבעבר עם תוספת של 27 ס"מ לאורך (סה"כ 464 ס"מ לפני מתיחת הפנים) ותוספת של 6 ס"מ לבסיס הגלגלים שמתייצבים על 270 ס"מ. השיווק בישראל החל בדצמבר 2015 עם מנוע אחד שהיה גם בקשקאי: טורבו-דיזל בנפח 1.6 ל', 130 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית רציפה והנעה קדמית. במרץ 2017 הצטרף מנוע נוסף: 2.0 ל', 177 כ"ס עם אותה תיבת הילוכים אוטומטית רציפה והנעה כפולה קבועה.
בסוף 2017 הגיע ארצה אקס טרייל לאחר מתיחת פנים שעיקרה עדכונים קוסמטיים ותוספת אבזור מותרות ובטיחות, וללא שינוי ביחידות הכוח. באפריל 2019 הצטרף מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.33 ל' שפותח ע"י קונצרן רנו יחד עם מרצדס. להבדיל מניסאן קשקאי שמוצע בשני הספקים, אקס טרייל מוצע רק במהדורה החזקה יותר עם 160 כ"ס בשילוב לתיבת שבעה הילוכים דו-מצמדית והנעה קדמית. ביוני 2019 הוחלף מנוע הטורבו-דיזל הוותיק (1.6 ל', 130 כ"ס) במנוע חדש בנפח 1.75 ל' עם 150 כ"ס שמשולב כמו בעבר לתיבה רציפה ומניע את הגלגלים הקדמיים.
-
עיצוב ונוכחות
אקס טרייל נראה עכשווי, אך פחות קליל וצעיר ביחס לקשקאי. הרושם המתקבל הוא בעיקר של גודל וחוסן. מתיחת הפנים הפכה את החזית למוחצנת יותר, ויחד עם פגושים שונים שהוסיפו כ-5 ס"מ לאורך הכללי, מתקבלת חזות פנאי חסונה מבעבר.
-
תא נוסעים ומטען
עיצובו של תא הנוסעים עדכני, אך הנדסת האנוש לא תמיד מוצלחת. מתיחת הפנים שיפרה את האבזור, אבל לא את הנדסת האנוש.
חמשת המושבים מרווחים, כשהמושבים לפני מתיחת הפנים לא נוחים לנסיעות ארוכות. המצב השתפר לאחר העדכון. השורה השלישית צפופה מאוד גם ביחס לכלים אחרים בקטגוריה, ומוגבלת בשימושיות שלה. מנגד קיפול השורה האחרונה אל תוך הרצפה נוח ואז מתקבל תא מטען גדול למדי.
 
-
מנוע וביצועים
יחידת ה-1.6 ל' דיזל (130 כ"ס) מרגישה חזקה, אך ההשתהות ביציאה מהמקום פוגמת בתחושת הזריזות. צריכת הדלק מצוינת – 12.1 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
מנוע הטורבו-בנזין 1.33 ל' יעיל עם זמינות כוח טובה ונעימה, דבר שיוצר התנהלות שאינה מאומצת. התיבה פועלת באופן נעים מאוד, ורק במהירות זחילה של חנייה, היא לא תמיד רהוטה. צריכת הדלק במבחן היתה דומה לזו של גרסת הדיזל 12.1 ק"מ/ל'.
 
-
נוחות והתנהגות
לפני העדכון אקס טרייל לקה באיכות הנסיעה והעידון בשל כיול מתלים נוקשה, כשאליה התווספה רמת רעש גבוהה מהרצוי. במקביל, המתלים הנוקשים לא הקנו לאקס טרייל יכולת דינאמית יוצאת דופן.
אחרי מתיחת הפנים, נוחות הנסיעה העירונית השתפרה במעט. הוא עדיין מתקשה על שיבושים גדולים וקטנים, אבל מצליח לסנן חלק מהפגמים. מחוץ לעיר המצב השתפר באופן משמעותי, ונוחות הנסיעה טובה, אם כי מורגשים רעשי כביש ורוח. גם ההתנהגות הכביש מעט טובה יותר.
 
-
תמורה למחיר
אקס טרייל בעבר הציע נוסחה ייחודית בשוק הישראלי – רכב פנאי 7 מקומות עם מנוע דיזל ורמת אבזור מכובדת במחיר של רכבי פנאי לוגמי בנזין. אבל הזמן עושה את שלו והמתחרים החדשים שהצטרפו הופכים את התחרות לקשה. כך שהחבילה פחות אטרקטיבית מבעבר.
-
סיכום
רכב טוב, אבל יש מתחרים אטרקטיביים יותר.