ניסאן אקס טרייל 2019 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור השלישי של האקס טרייל, רכב הפנאי הקומפקטי של ניסאן, הוצג ב-2013 והגיע לישראל ב-2015. דגם זה חולק אותה רצפה עם קשקאי שהדור הנוכחי שלו הוצג באותה שנה, ויחד איתו עבר ב-2017 את מתיחת הפנים.
לדגם זה, הגדול מקשקאי בבסיס הגלגלים ובאורך (6.5 ו-30 ס"מ), מקום לשבעה נוסעים, ועד היום הוצע בישראל רק עם מנוע דיזל. החל מאפריל 2019, כמו קשקאי ודגמים נוספים של ניסאן-רנו, הוא מוצע עם מנוע הטורבו-בנזין 1.3 שפותח עם מרצדס. בגרסה זו מייצר מנוע הבנזין 160 כ"ס ו-27.5 קג"מ. הוא משודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית ולהנעה קדמית.
ביוני 2019 הוחלף גם מנוע ה-1.6 ליטר דיזל (130 כ"ס) הוותיק, במנוע חדש בנפח 1.75 ליטר עם 150 כ"ס. למנוע, שמשודך לתיבה רציפה, מומנט מרבי של 34.6 קג״מ לעומת 32.6 קג"מ בעבר. ה-X-טרייל דיזל יוצע רק בגרסת שבעה מושבים.
מחירי ניסאן אקס טרייל 2019 בגרסאות הבנזין זולים במעט מגרסאות הדיזל ברמות הגימור המקבילות. רמת גימור "אסנטה" כוללת חישוקי "18, חלון גג, מערכת מולטימדיה מקורית ובקרת אקלים מפוצלת. בתחום הבטיחות מוצעת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב (אך ללא סיוע בהיגוי) ועמעום תאורה אוטומטי.
רמת גימור "טקנה" מוסיפה חישוקי "19, תאורת לד, מערכת חנייה אוטומטית, מושבי עור חשמליים, מצלמות היקפיות וכניסה והנעה ללא מפתח. באבזור הבטיחות תקבלו בנוסף ניטור שטחים מתים מהצד ומאחור.
-
עיצוב ונוכחות
באותה מתיחת פנים של 2017 זכה הרכב לחזית מוחצנת יותר והוא נראה כמו אח גדול ומסיבי לקשקאי. בין השאר הוא צויד בחזית גם ביחידות תאורה לד-אדפטיביות (רק ברמת הגימור הגבוהה, 'טקנה'), והפך יותר נוכח ומושך לעין. ה-X כבר אינו צעיר, אך המבנה החסון והעיצוב הנוכחי, יוצרים רכב פנאי בולט.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג לא השתנתה בהרבה והיא נעימה לעין ושימושית, גם אם עיצובה אינו עדכני במיוחד. ברמות הגימור הבכירות אווירה יוקרתית ותחושה אוורירית בסביבת הנהג. המחוונים שגרתיים, ברורים וקריאים המידע שבמרכזם נאה אך תפעול פרטים מסוימים דרכו מורכב מדי. מערך המולטימדיה המקורי נראה מיושן; התצוגה פשוטה והצג קטן יחסית. מושב הנהג נאה ונעים, גם אם הוא חסר מעט תמיכה. שדה הראייה לפנים נפגע מקורות רחבות מדי, וגם לאחור אינו מבריק.
מאחור פתחי מיזוג, מרווחי הרגליים שם גדולים ואלה לראש קצת פחות. המושב האחורי מוגבל לילדים במידות קטנות; הכניסה והיציאה קשות, ואין מקום ראוי לכפות הרגליים. כדי להשתמש במושבים אלה חייבים יושבי השורות הקדמיות להתחשב – כלומר, להזיז את המושבים שלהם קדימה. קיפול המושבים האחוריים קל ואז מתקבל תא מטען גדול ונוח.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הבנזין החדש מייצר בגרסה זו 160 כ"ס ו-27.5 קג"מ ומשודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. זמינות הכוח המצוינת והפעולה הלינארית יוצרים התנהלות שאינה מאומצת. בעיר יכולה יחידת הכוח הזו לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים. מחוצה לה, תחת עומס, עולה כי תגובת התיבה לקיק דאון פחות מיידית. התיבה עצמה פועלת באופן נעים מאוד, ורק במהירות זחילה של חנייה, היא לא תמיד חלקה. צריכת הדלק ביום המבחן עמדה על 12.1 ק"מ/ל' במסלול מאתגר.
-
נוחות והתנהגות
התחושה היא שהגרסה החדשה מעט נוחה מזו שהכרנו לפני מתיחת הפנים. על חישוקי "19 אקס טרייל עדיין אינו מצטיין באספקת נוחות בעיר, שם הוא מתקשה בעיקר על שיבושים גדולים. מחוץ לעיר המצב משתפר באופן משמעותי, ונוחות הנסיעה טובה. בכביש הבין-עירוני מורגשים רעשי כביש ורוח.
בשבילים מפולסים אקס טרייל יכול לנוע מהר, הנסיעה בו נעימה והתחושה היא שמדובר ברכב חסון לתוואי כזה. במפגש עם בורות יש להאט באופן משמעותי כדי שהרכב לא ייחבט.
הרושם הראשון בכביש המתפתל הוא כי אקס טרייל המחודש מעט קליל מקודמו, הניהוג בו צפוי, ההיגוי מדויק והוא טוב מאוד בפניות מהירות. עם זאת, לחיצה חזקה מדי על המצערת בעיקול חד או בעיר, תגלה כי אחיזת הצמיגים אינה גבוהה כנדרש, והם מתקשים להתמודד עם כוח המנוע המחוזק. מערכת הבלימה פועלת היטב, אך היינו שמחים לעוצמת נשיכה גבוהה יותר.
 
-
תמורה למחיר
ניסאן אקס טרייל 2019 שצויד במנוע ובתיבה חדשים אינו מביא בשורה גדולה לשוק, אבל הוא פחות יקר מדגמים חדשים מקבילים ומעניק תמורה טובה למחירו.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2019 הגרסה הנמכרת הייתה אסנטה 1.75 ליטר דיזל עם כ-1000 יחידות.
אחריה גרסת טקנה 1.75 דיזל ליטר עם כ-500 יחידות.
 
-
מה חדש בניסאן אקס טרייל 2019
באפריל 2019 הצטרף מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ל' שפותח ע"י קונצרן רנו-ניסאן-מיצובישי יחד עם מרצדס. ניסאן אקס טרייל מוצע רק במהדורה החזקה יותר עם 160 כ"ס בשילוב לתיבת שבעה הילוכים דו-מצמדית והנעה קדמית. ביוני 2019 הוחלף מנוע הטורבו-דיזל הוותיק (1.6 ל', 130 כ"ס) במנוע חדש בנפח 1.75 ל' עם 150 כ"ס שמשולב כמו בעבר לתיבה רציפה ומניע את הגלגלים הקדמיים.
-
סיכום
האקס טרייל אינו צעיר, ובתחומים מסוימים הוא אינו מעודכן כמו מתחרים חדשים, אבל הוא בולט כרכב פנאי והופעתו מוצלחת, אבזורו עשיר, תא הנוסעים מהודר וכעת הוא מצויד במנוע בנזין מוצלח ובתיבה יעילה.