סקודה אניאק 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
סקודה אניאק, דגם חשמלי ייעודי ראשון של סקודה, הושק בישראל לקראת 2022. רכב הפנאי החדש מבוסס על הפלטפורמה החשמלית-ייעודית החדשה של קבוצת פולקסווגן, ומציג ממדים דומים לאלו של רכב הפנאי הגדול של המותג, הקודיאק.
הדגם החדש ישווק בישראל בשלב ראשון בגרסה 80. לגרסה זו סוללה של 82 קוט"ש לטווח של 517 ק"מ. למנוע 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, וההנעה אחורית. משקל גרסה זו הוא 2150 ק"ג. בסקודה מציינים קוטר סיבוב קטן ומרשים עבור רכב במימדיו – 9.3 מ' בלבד.
סקודה אניאק מוצע בארץ בארבע רמות גימור הנבדלות ביניהן ברשימת האבזור אך גם בסגנון ובאווירה (חומרים שונים, למשל). בכל רמות הגימור מחוונים מוקרנים, משטח טעינה אלחוטי וצג "13 השולט כמעט בכל מערכות הרכב. מפרט הבטיחות כולל בלימה אוטונומית לפנים ולאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.
-
עיצוב ונוכחות
אניאק ממשיך את קווי העיצוב העכשוויים של המותג, ואינו נופל לקלישאות והגזמות של כלים חשמליים אחרים. הוא נראה בברור רכב פנאי מודרני, אך אינו בולט במיוחד.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מביאה אף היא מרכיבי עיצוב אופייניים של דגמי סקודה העכשוויים. עם זאת, בולט באניאק צג "13 גדול וייחודי, השולט ברוב ממשקי התפעול - אך אינו מספיק נוח ואינטואיטיבי. המחוונים זעירים ואינם מציגים מידע רב, לפעולות תפעול אחדות אין חיווי מספק (למשל חימום ההגה) וניתן להפעילן בטעות, ואילו אחרות דורשות יותר מדי התעסקות.
לסביבת הנהג מראה נעים וחלקים בה עוטים בד רך, אך במקומות מסוימים משטחי הפלסטיק נוקשים ורמת ההרכבה אינה מצטיינת.
תנוחת הנהיגה אינה מושלמת וכך גם הנוחות שמציע המושב. מאחור המרחב נדיב. לתא המטען נפח מרשים, 585 ליטרים, ומבנה שימושי.
 
-
מנוע וביצועים
המנוע החשמלי מייצר 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, לתיבה הילוך יחיד, וההנעה אחורית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 8.7 שניות והמהירות מוגבלת ל-160 קמ"ש.
אין כאן אותה יציאה כוחנית מהמקום שמקושרת לכלים חשמליים. עם זאת, הכושר של המנוע נאה, הוא במיטבו בשיוט ופעולתו נעימה. מההגה ניתן לשלוט ברמת הבלימה הרגנרטיבית שפעולתה חלקה.
 
-
נוחות והתנהגות
על פני שיבושים קטנים, טלאי כביש בעיר ומחוצה לה, נוחות הנסיעה סבירה. על שיבושים בינוניים וגדולים אניאק היה נוח פחות. על אספלט משובש מאוד, נשמעו רעשי מתלים ואליהם הצטרף רעש כביש מורגש.
היכולת הדינמית טובה, והרכב מפגין כישורי פנייה מכובדים. מערכת ההיגוי המהירה תורמת ליכולת פנייה חדה ומיידית. יצוין כי כושר התמרון בעיר מצוין, וקוטר הסיבוב עומד על 9.3 מטרים בלבד (!).
הבלמים אינם מייצרים בלימה אגרסיבית, אך פעולתם הדרגתית מהמקובל בתחום.
 
-
תמורה למחיר
המחיר מקובל ותחרותי ביחס לכלים דומים בסגמנט.
-
גרסאות ורמות גימור
ברמת הגימור 'לופט' חישוקי "19, תאורת לד, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושב נהג ובקרת אקלים מפוצלת.
רמות הגימור 'לודג'' ו'לאונג'' נבדלות ביעקר במראה הפנים, ומוסיפות תאורת לד מטריקס, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת אחורית, בקרת אקלים תלת-אזורית ומצלמות היקפיות.
רמות הגימור 'סוויט' ו'אקו סוויט' מוסיפות חישוקי "20, שבכה מוארת, תפעול חשמלי למושב הנוסע, ריפוד עור, שולחנות מתקפלים בגב המושבים ועוד.
רמת הגימור הבכירה, 'ספורט ליין', מוסיפה שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים, פריטי עיצוב ספורטיביים, ריפוד עור משולב אלקנטרה ועוד.
 
-
טווח נסיעה
הטווח המוצהר הוא 517 ק"מ, אך בפועל ינוע בין 385 ל-415 ק"מ לפי התוואי ואופי הנהיגה.
-
מה חדש בסקודה אניאק 2022
באוקטובר 2022 חשפה סקודה את גרסת RS הספורטיבית של סקודה אניאק.
לגרסה זו הנעה כפולה בזכות שני מנועים חשמליים המייצרים 300 כ"ס ו-46.9 קג"מ, המספיקים ל-6.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 180 קמ"ש.
הסוללה היא זו המוכרת עם 82 קוט"ש וטווח נסיעה של 500 ק"מ.
השיווק בישראל צפוי בשנת 2023.
 
-
סיכום
הדגם החשמלי החדש מביא לא רק מרכיבי סקודה אופייניים – מראה נאה, שימושיות, מרחב, אבזור – אלא גם טווח שימושי של כ-400 ק"מ, והעובדה שמדובר ברכב פנאי מוסיפה לא מעט.