יונדאי איוניק חשמלית 2022 חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
יונדאי איוניק החשמלית היא גרסה של איוניק, המשפחתית ה"ירוקה" של יונדאי. איוניק הייתה המכונית הראשונה שתוכננה מראש עם שלוש יחידות הנעה "ירוקות" שונות – היברידית, היברידית-נטענת (PHEV) וגרסה כל חשמלית.
איוניק ההיברידית הגיעה לישראל בסוף 2016, כשהמכירות בפועל החלו בינואר 2017. גרסה זו מסוקרת בדף דגם נפרד. איוניק החשמלית הגיעה לישראל לראשונה ב-2019, שנה לאחר מכן הגיע לאחר מתיחת פנים ומאז נמכרה ללא שינוי. שיווק הדגם הופסק בשנה זו (כמו גם שיווק הגרסה ההיברידית). לדגם אין מחליף ישיר.
איוניק החשמלית מוצעת עם מנוע חשמלי שמייצר 136 כ"ס וסוללת ליתיום יון בקיבולת של 38.3 קוט"ש שמספקות טווח נסיעה של 412 ק"מ בנסיעה עירונית, 311 ק"מ במסלול משולב (לפי תקן WLTP). נפח תא המטען עומד על 357 ל' וקטן מזה שמוצע בגרסה ההיברידית שלה 456 ל'.
זמן הטעינה משקע ביתי (16 אמפר), אורך 10.5 שעות, מעמדה מנוהלת (32 אמפר) 5.5 שעות ומעמדה מהירה 54-57 דקות ל-80% טעינה.
יש רק רמת גימור אחת ואת פירוט תכולתה ניתן לראות בד דגם 2020.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב יעיל, אווירודינמי, אבל לא נאה במיוחד. בנוסף הגרסה החשמלית נועלת חישוקי "16 (לעומת "17 בגרסה ההיברידית) הטובים לחיסכון אך נראים קטנים, בייחוד כאשר מרווח הגחון גדל בס"מ אחד, ל-15 ס"מ.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נאה למדי, מודרנית במידה בהופעתה. עם זאת, התצוגות מעט מיושנות, הגוון האפור שולט ויש לא מעט פלסטיקים נוקשים למגע. הנדסת האנוש לא מושלמת (למשל לחצני מגע לבקרת האקלים).
למושב הנהג תפעול חשמלי, אך המושב עצמו אינו מהמוצלחים שבסביבה. הראות לאחור מוגבלת בגלל מבנה השמשה וחסר מגב אחורי. מאחור מרחב הברכיים טוב, אבל מרחב הראש פחות – מחיר העיצוב.
תא המטען קטן משמעותית מזה של הגרסה ההיברידית והוא בעל מבנה רדוד ופחות נוח לשימוש. בנוסף מדף הגלילה לא נפתח עם הדלת ופוגע בשימושיות.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-136 כ"ס מציע ביצועים מצוינים וטובים מאלה של אחותה ההיברידית. התחושה הכללית זריזה, במיוחד במצב "ספורט". ההבדל בין המצבים מורגש ובמצב החסכוני התחושה אנמית למדי. המנוע חרישי, אך מערך הקירור נשמע לעיתים.
-
נוחות והתנהגות
לאיוניק החשמלית מתלה אחורי שונה ופשוט יותר מזה שנמצא באיונק ההיברידית. מנגד מרכז הכובד נמוך יותר בזכות מיקום הסוללות, חלוקת המשקל טובה יותר, החישוק קטן יותר ("16) והצמיג בעל דופן גדולה יותר וצר יותר (205/55 לעומת 225/45 בהיברידית). כל אלה מסדרים לאיונק החשמלית נוחות נסיעה נאותה. היא מתמודדת פחות טוב עם פגמים גדולים בעיקר במהירות עירונית, אבל לא רק, ועם חיבורי כביש במהירות גבוהה. סה"כ הרכב מעודן ושקט למדי כשדממת המנוע מבליטה את רעשי הכביש והרוח.
ההתנהגות יכולה להיות מהנה, למרות שאחיזת הצמיגים הירוקים אינה גבוהה, והבלמים אינם מדויקים.
 
-
תמורה למחיר
יונדאי איוניק החשמלית היא משפחתית שימושית. אבל טווח הנסיעה שלה לא גדול מספיק ומי שנוסע הרבה ביום ונסיעותיו פחות מתוכננות, יתקשה להתמודד עם הטעינות הדחופות. היא גם פחות מתאימה למי שאופי הנסועה שלו ספונטני יותר (מטיילים בסופשבוע וכו'). וזה עוד לפני שמגיעים לעניין המחיר שעדיין יקר מדי.
-
בטיחות
ארגון הבטיחות EuroNCAP בחן את הגרסה ההיברידית ב-2016 והעניק לה ציון של חמישה כוכבי בטיחות.
-
טווח נסיעה
הטווח הראלי הוא סביבות 270 ק"מ.
-
מה חדש ביונדאי איוניק חשמלית 2022
שיווק הדגם הופסק בשנה זו (כמו גם שיווק הגרסה ההיברידית). לדגם אין מחליף ישיר.
-
סיכום
איוניק החשמלית יקרה מידי ופער המחיר בינה לבין איוניק ההיברידית לא מוצדק.