סקודה ראפיד 2015 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
השם ראפיד כבר הופיע פעמיים בהיסטוריה של סקודה: פעם ראשונה בין 1935-1947 ופעם שניה בין 1984-1990. הדור הנוכחי הוצג ב-2012, מבוסס על רצפה מוארכת שבה משתמשת גם סיאט איביזה (דור 4), ומתחרה בדגמים שונים בהתאם לשוק היעד: בשווקים מתפתחים מול משפחתיות כמו רנו פלואנס, ובשווקים אחרים בתת-משפחתיות כמו יונדאי i25/אקסנט. כמעט במקביל אליה נחשפה אחות תאומה, סיאט טולדו שזהה לה לחלוטין, פרט לסמל.
ראפיד הגיעה לישראל במרץ 2013 כשלקראת סוף אותה שנה הגיעה לאחר מתיחת פנים מוקדמת מהצפוי שנבעה מביקורת על איכות החומרים הפשוטה בתא הנוסעים. בנובמבר 2014 הצטרפה גרסת ספייסבק, במהלך 2015 חל שינוי בהיצע המנועים בשתי תצורות המרכב, וברמות הגימור שבגרסת "הסדאן" בלבד.
עדכון ראשון מתרחש במרץ 2015 כשלראשונה מוצעת תיבה אוטומטית (DSG עם 7 הילוכים) גם במנוע דיזל כלשהו (בגרסה החלשה מבין השתים עם 90 כ"ס). ביולי 2015 מתרחש עדכון שני בו מנועי הבנזין עוברים מקצה שיפורים כדי לעמוד בתקני הזיהום העדכניים (יורו 6). מצטרף מנוע 1.2 ל' 90 כ"ס עם תיבת אוטומטית רובוטית 7 הילוכים שמחליף את מנוע ה-1.2 ל' עם 105 כ"ס שהוצע רק עם תיבה ידנית. בנוסף מנוע ה-1.4 ל' משודרג והספקו עולה ל-125 כ"ס (122 כ"ס לפני כן) כשהביצועים דומים.
יחד עם שיפור המנועי ביולי, גם רמות הגימור משתדרגות. יש עדיין שתי רמות גימור: רמת 'אמבישן' מוסיפה כסטנדרט מערכת מולטימדיה עם מסך מגע "5, דיבורית בלוטות' וכניסת USB. אלה מצטרפים לאבזור שהיה קיים גם קודם כמו שליטה מההגה על מערך השמע ומחשב דרך. רמת אבזור 'אלגנס' מוחלפת ברמת גימור 'סטייל' שמחסירה את הפיצול בבקרת האקלים, ואת תוספת של זוג הרמקולים (כעת סה"כ 4). רמת 'סטייל' כוללת בקרת אקלים, בקרת שיוט, חישוקים קלים וצמיגים במידות נדיבות יותר 215/45/16 (לעומת 185/60/15).
גרסת ה-5 דלתות שנקראת בישראל 'ספייסבק' (בעולם 'ראפיד ספייסבק'), זכתה בשנה זו לאותו עדכון מנועים. היא הגיעה לישראל בנובמבר 2014 עם מנוע אחד ורמת גימור אחת: טורבו-בנזין 1.4 ל', 122 כ"ס, תיבה אוטומטית כפולת מצמד עם 7 הילוכים, ורמת גימור סטייל. במהלך 2015 הצטרף מנוע 1.2 ל' טורבו-בנזין 90 כ"ס, ומנוע 1.4 ל' המחודש עם 125 כ"ס. שניהם שודכו לתיבה האוטומטית כפולת המצמד.
מנוע ה-1.2 ל' מוצע ברמת גימור 'סטייל' שדומה לאותה רמת גימור הקיימת בראפיד "סדאן". מנוע ה-1.4 ל' זוכה לרמת גימור בשם 'ספורט' ומציעה את אותה תכולה שהיה קודם תחת השם 'סטייל'. פירוט תכולתה ניתן לקרוא בדף דגם 2013-2014.
לכל הגרסאות 6 כריות אוויר וציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק של EuroNCAP.
-
עיצוב ונוכחות
ראפיד מציגה את הפנים המוכרות של סקודה. סה"כ עיצוב זורם, כשממד הרוחב היחסית צר יוצר פרופורציות מעט מוזרות ביחס לאורך. לגרסת סקאוט איפור שטח, והופעה משופרת.
-
תא נוסעים ומטען
סקודה ראפיד 2015 מעט קודרת, עם פלסטיק נוקשה וחלול, ריפוד פשוט למושבים ודיפון זול לדלתות. המושבים מלפנים חסרי תמיכה לגב תחתון ופחות נוחים.
בדומה לקבוצה, ראפיד צרה למדי, כשמרחב הרגליים מאחור מעולה וזה של הראש מעט פחות. ראפיד מקנחת בתא מטען ענק, עם מבנה שימושי ודלת חמישית עם מפתח גדול.
מרווח הראש בספייסבק מצומצם יותר משל זה שבראפיד גם בגלל העיצוב וגם בגלל חלון הגג. תא המטען שימושי.
 
-
מנוע וביצועים
חטיבת הכוח היא אחת מנקודות החוזקה של המכונית. יחידת ה-1.2 ל' טורבו (90 כ"ס) אפקטיבית וטובה, מנוע ה-1.4 ל' (125 כ"ס) מעט נמרץ יותר. תיבת ההילוכים האוטומטית זריזה למעט התחושה שהיא ממהרת מדי להעלות הילוכים ולהציב את המנוע בתחומים לא נוחים לו. נראה שהיא גם פחות מעודנת (בייחוד בזחילה וזינוק) מאשר בדור החדש של מכוניות הקבוצה. צריכת הדלק מעולה.
-
נוחות והתנהגות
לראפיד וספייסבק נוחות גרועה בתנאים עירוניים כשהיא נוטה לגלות לישבן כל חריץ וגרגיר, ומוסיפה תהודת מתלים ורעשי כביש. מחוץ לעיר המצב עדיף, ועדיין זו המכונית פחות נוחה מהמתחרות ובפער.
זוויות הגלגלות קימות, ההגה קל (מידי), והבלמים בעלי נשיכה סבירה שיורדת תחת עומס מתמשך. אבל זה טוב יותר ממה שמצעים חלק מהמתחרות, כך שסה"כ היכולות של סקודה ראפיד 2015 סבירות.
 
-
תמורה למחיר
לראפיד וספייסבק יחידות הנעה טובות, המון מקום ותא מטען ענק. הבעיה העיקרית היא נוחות הנסיעה בעיר (אבל לא רק שם), ואיכות תא הנוסעים. התמורה בינונית כשגם בין המתחרות יש עדיפות שגם זולות ממנה.
-
מה חדש בסקודה ראפיד 2015
תצורת "הסדאן" מקבלת מנועים חדשים ורמת גימור חדשה בשם 'סטייל' שמחליפה רמת גימור 'אלגנס'. בשל ביקוש נמוך לתיבה הידנית, מופסק שיווק מנוע ה-105 כ"ס. תצורת ספייסבק מקבלת מנועים חדשים.
-
סיכום
פחות שלמה ממשפחתית מהמניין מולן מייעדת אותה היבואנית, וגם מתקשה להתמודד מול מתחרותיה לקבוצה.