סקודה ראפיד 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
השם ראפיד כבר הופיע פעמיים בהיסטוריה של סקודה, כשהדור הנוכחי מבוססת על רצפה מוארכת שבה משתמשת גם פולקסווגן פולו (דור 5), הוצג ב-2012 והגיע לישראל במרץ 2013. מאז עברה המכונית מתיחת פנים ראשונה ומוקדמת מהצפוי (בשל ביקורת על איכות החומרים נמוכה בתא הנוסעים) בסוף 2013, הצטרפה גרסת ספייסבק בנובמבר 2014, המנועים עברו ריענון במהלך 2015, והתווספה גרסת סקאוט לספייסבק ב-2016. בשנה זו זכתה ראפיד למתיחת פנים שנייה עם שני עדכונים חשובים: מנוע 3 צילינדרים בסיסי החליף מנוע 4 צילינדרים, ונוספה מערכת בלימת חירום אוטונומית – פריט בטיחות נדיר בסגמנט. במקביל הופסק שיווקן של גרסאות הדיזל השונות.
העדכון נוגע לשתי תצורות המרכב ("סדאן" וספייסבק) ומבחוץ כולל שינויים קלים לפגושים, לפנסים, לשבכה הקדמית וחישוקים חדשים במידות "15-"17. בתא הנוסעים יש עיצוב חדש ללוח המחוונים, לפתחי האוורור ולבקרת האקלים המכנית.
היצע המנועים בשתי התצורות יחל כעת עם מנוע 3 צילינדרים חדש בנפח 1.0 ל', 95 כ"ס שמחליף מנוע 4 צילינדרים בנפח 1.2 ל' 90 כ"ס. כמו בעבר, גם המנוע החדש מוצע עם תיבה כפולת מצמד עם שבעה הילוכים. אין שינוי במנוע ה-1.4 ל' (מוגדש) עם 125 כ"ס ואותה תיבה אוטומטית.
גם בתחום האבזור יש שינוי שמתבטא במערכת מולטימדיה חדשה עם צג מגע גדול מבעבר ("6.5, לעומת "5) עם גרפיקה איכותית יותר, וכניסת USB גם ליושבי המושב האחורי. מעבר לכך אין שינוי בתצורת "הסדאן" שמתחילה ברמת 'אמבישן' שמציעה שליטה מההגה על מערך השמע, דיבורית בלוטות' וכניסת USB ומחשב דרך. רמת 'סטייל' מוסיפה בקרת אקלים, בקרת שיוט, חישוקים קלים וצמיגים במידות נדיבות יותר 215/45/16 (לעומת 185/60/15).
בספייסבק נמצא את אותן רמות גימור שלא השתנו: 'סטייל' (עם מנוע ה-1.0 ל') ורמת 'ספורט' (עם מנוע ה-1.4 ל'), פרט לעדכון המולטימדיה ולבלימה האוטונומית.
לכל הגרסאות 6 כריות אוויר, מובילאיי, כעת גם בלימת חירום אוטונומית, וציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק של EuroNCAP.
-
עיצוב ונוכחות
היא נראית סביר מלפנים, מעט משמימה מאחור, ומזכירה עד מאוד את זה של אוקטביה. תצורת ספייסבק נראית טוב יותר.
-
תא נוסעים ומטען
מבט לא יסגיר זאת, אבל מגע בדשבורד ובחלקים השונים בתא יגלה פלסטיק קשה וחלול ההופך דק יותר ככול שיורדים במעמקי הקונסולה. המושבים הקדמיים של סקודה ראפיד 2017 חסרי תמיכה לגב תחתון ופחות נוחים.
4 מבוגרים ימצאו שפע של מקום בראפיד, כשגבוהים ירגישו בחיסרון מסוים במרחב הראש. תא המטען עצום עם דלת חמישי גדולה ונוחה.
לספייסבק אותו מרחב ברכיים נדיב, אבל פחות מקום לראש. תא המטען גדול ושימושי.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ל' טורבו 3 צילינדרים מציג ביצועים סבירים. יש כוח לעקוף ולהשתלב בצורה נאותה, אך לא מעבר. בהתנהלות איטית או עדינה המנוע מעט אנמי וצריך ללחוץ על הדוושה מעט יותר כדי לקבל נסיעה חלקה וזורמת. מנוע ה-1.4 ל' חזק יותר אבל לא משמעותית ואפי תיבת ההילוכים דומה. צריכת הדלק בשתי הגרסאות מעולה.
-
נוחות והתנהגות
מהלך הקצר של המתלים מקשה עליהם לסנן שיבושים בינוניים וגדולים באזור עירוני, ופעולתם מתורגמת לחבטה לא נעימה. המצב משתפר כשעולה המהירות אבל אז הם מתקשים להתמודד עם שיבושים קטנים. רעשי הדרך השונים מורגשים, אבל לא חריגים לקבוצה.
ההיגוי קל, מורגשת נטיית גוף, ולבלמים נשיכה "בינונית פלוס" שגם נחלשת תחת עומס מתמשך, אבל סה"כ היכולות הדינמיות של סקודה ראפיד 2017 סבירות.
 
-
תמורה למחיר
לזכותה צריכת דלק טובה, מרווח פנים גדול ותא מטען חריג בגודלו. לחובתה נוחות נסיעה לוקה בחסר, תא נוסעים פשוט ואחריות קצרה של שנתיים בלבד. בנוסף היא יקרה מידי לצרכן הפרטי וגם פחות אטרקטיבית מבין מתחרותיה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2017 הגרסה הנמכרת הייתה אמבישן 1.2 ליטר טורבו עם כ-2800 יחידות.
אחריה גרסת אמבישן 1.4 ליטר טורבו עם כ-1700 יחידות.
-
מה חדש בסקודה ראפיד 2017
מתיחת פנים, עדכונים קוסמטיים מבפנים ומבחוץ, לראשונה מוצע מנוע 3 צילינדרים (1.0 ל' 95 כ"ס), לראשונה מוצעת בלימת חירום אוטונומית, מערכת מולטימדיה חדשה וגדולה מבעבר ("6.5, לעומת "5). במקביל הופסק שיווקן של גרסאות הדיזל השונות.
-
סיכום
המרווח, תא המטען ויחידת הכוח מרשימים. אבל פער המחיר בינה ליריבותיה גדול מידי וחלקן אף טובות יותר.