בוודאי לא תופתעו לדעת שמאזדה סגרה עוד שנה מצויינת, עם כיבוש טוטאלי של כל הקטגוריות החשובות ומכניסה מאסיבית של ה-3 החדשה לשוק. סה"כ בשנה שחלפה נמכרו 31,494 מדגמי מאזדה השונים – כמעט כמו בשנה שחלפה. אחריה מדורגות יונדאי (20,305 מסירות – עליה של 1.4% ביחס ל-2008) וטויוטה (18,401 וירידה של 9.5%).
אז ראש הטבלה הכללית נראה מוכר, אבל מה קורה בסגמנטים השונים? המשיכו לקרוא.
מיני
הקטגוריה הקטנה סוף סוף התנתקה מהמכשירים וזוכה לפריחה מפתיעה. אחרי שנים עם מתמודדת יחידה, פחות או יותר, הגיעה יונדאי i10 ברבעון השני וסחבה את השוק כלפי מעלה. באותה תקופה גם הגיעו סוזוקי אלטו – המכונית הזולה בישראל – כאשר סוזוקי ספלאש מזדנבת מעט אחריה, אבל מכירותיהן ביחד אינן מגיעות לאלה של ה-i10. גם פיאט 500 היקרה משמעותית הוכיחה השנה שבקטגוריה הזו הסטייל מוכר לא פחות מהמחיר.
סופרמיני
את עיקר המכירות בסגמנט זה ניתן לייחס לציי הרכב, כך שאין כל חדש בשליטה היפנית/קוריאנית בקטגוריה. עם זאת מעניין לגלות כיצד שתי אחיות לפלטפורמה, מאזדה 2 ופורד פיאסטה, מתמודדות על ליבו של האזרח הישראלי. הראשונה נמצאת בפסגת הטבלה בעוד השניה כמעט וסוגרת את הטבלה (206 מסירות – מקום 14 מתוך 18), אם כי צריך לקחת בחשבון שהגיעה רק באמצע השנה.
משפחתיות / קומפקטיות
אולי הקטגוריה הכי מדוברת השנה היתה קטגוריה זו כאשר מאזדה 3 ושברולט קרוז היו בראש רשימת מעוררי העניין (גם אצלנו במבחן דרכים שהשווה ביניהן וגם בין מתמודדות נוספות בקבוצה). כצפוי, מאזדה3 נמצאת בפסגה ובפער אדיר מהאחרות. רוב המכירות אגב, היו של ה-3 החדשה. שברולט קרוז נמצאת במקום ה-6 (3,853 מסירות). גם היא כמו המאזדה הגיעה אלינו במחצית השניה של השנה וב-UMI, היבואנית, מרוצים למדי מהתוצאה.
שברולט מאליבו מציגה את הירידה הנמוכה ביותר בסגמנט ומתברגת למקום השישי והמכובד לכשעצמו עם 1181 מסירות – לפני האקורד, פולקסווגן פאסאט (782) וסקודה סופרב (631).
משפחתיות גדולות פרימיום
כמות היסטרית מדגמי וולוו S60 מצאו השנה לקוחות חדשים. 20% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד וזאת ממכונית שמחליפתה כבר נמצאת מעבר לפינה. כנראה שבכל זאת אין כמו "דיל" אטרקטיבי (פחות מ-200,000 שקלים) ופרסום מאסיבי בשביל להביא את הלקוחות בהמוניהם. כמו הנציגה השוודית גם אלפא רומיאו 159 זכתה לעדכון מחירים דומה (עוד ב-2008) שבעקבותיה נסקו המכירות. הישג נאה לאלפא שיחד עם המיטו הקטנה הכפילו את מכירות המותג בישראל. עם זאת, במקרה דנן עדין מדובר במספרים קטנים לעומת המתחרות.
הנציגה החדשה בסגמנט, אינפיניטי G סדאן נמצאת במקום ה-9 (52 מסירות) כאשר מעליה נמצאות לקסוס IS (עם 99 יח', מקום 8) ומרצדס C קלאס החדשה (מקום 6) עם 135 מסירות כאשר מתוכן 5 בגרסת ה-C63 AMG האימתנית...
סאלון
מבחינת הדרוג, וגם מבחינת המספרים בטבלה, אין חדש לעומת שנה שעברה והדברים המעניינים נמצאים מאחורי המספרים היבשים. למשל: 80% מלקוחות לקסוס GS ניתן להגדיר כ"ירוקים" אחרי שרכשו לעצמם את ה-GS450h ההיברידית. גם בב.מ.וו מצאנו לקוחות עם נשמה "ירקרקה" – 7 מהם בחרו בגרסת הדיזל של הסדרה (525). מטבע הדברים יש בישראל פחות נהגים שניתן להגדיר "כספורטיביים" ואלה התמקדו בעיקר ב-XF של יגואר. 9 נהגים (מתוך 43) נטלו את המפתחות לגרסת ה-V8 של יגואר (375 כ"ס).
פאר
גם כאן אין הפתעות, והטריו הגרמני שולט ביד רמה. אבל הביטו בפער בין ב.מ.וו סדרה 7 החדשה (שהחלה להימכר בתחילת השנה), לבין יתר המתמודדות. יתרה מכך, כולן מציגות נתוני מכירות מחמיאים פחות מב-2008 ואילו ב.מ.וו מציגה זינוק של 75% במסירות – רובם מהדור החדש. אגב, וודאי תשמחו לדעת כי מתוך כלל מסירות סדרה 7 – 37 הם מהגרסה המאורכת. לעומת זאת, במרצדס S קלאס נמצא "רק" 33 לקוחות היכולים להתרווח במושבים האחוריים של הגרסאות המאורכות ובלקסוס נמצא 8 אשר בחרו בגרסה הארוכה שגם מגיעה עם מנוע הכלאיים. נציגה חדשה שהגיעה השנה אך אינה נכללת בטבלה היא פורשה פאנאמרה; זו מצאה 5 לקוחות חדשים.
ספורטיביות / פתוחות
מיניוואנים גדולים
בניגוד לקטגוריה הקומפקטית, כאן הפגיעה במכירות קטנה יותר – כנראה מי שחייב להסיע שבעה קונה גם בעתות משבר. כמו בשנה שעברה, גם השנה הצמד של פורד בראש, כאשר המקומות השני והשלישי התחלפו. אגב, בשנה הבאה צפו לשינויים גדולים יותר בשל עדכון מחיר המיצובישי גרנדיס כלפי מטה והפסקת יבוא האפלנדר.
פנאי קומפקטי
רבותי, מהפך! שליט הסגמנט מיום הגעתו לישראל – יונדאי טוסון – הוחלף. יחי המלך החדש – ניסן קשקאי. אולם בטח יחכו לו חיים קשים מצד המחליף של הטוסון שמושק בימים אלו. מעניין לגלות כי 88% ממכירות הטוסון הם מגרסת ההנעה הכפולה בעוד בקשקאי המצב הפוך: כ-73% מהמכירות הם מגרסת ההנעה הקדמית. האח מקיה, אגב, לא מצליח להימכר באותו הקצב – והספורטאז' מכר רק 552 יח' (מקום 6).
פנאי גדול / פרמיום
השנה נהיה הקרב בקטגוריה זו צפוף במיוחד, עם התרחבות קטגורית הפרמיום, מעמידה את הלקוח בפני הדילמה של גודל מול מיתוג ואיכות במחירים דומים. לפי הטבלה, נראה שהגודל, לפחות כרגע, מנצח... מבין המתמודדים בהמשך נזכיר הפעם את דגמי הפרימיום של הסגמנט: אודי Q5 עם 269 מסירות, וולוו XC60 (עם 175 יח'), מרצדס GLK (עם 41 יח' בכ-9 חודשים), ב.מ.וו X3 (עם 30 יח'), לנד רובר פרילנדר (29 יח') ואינפיניטי EX37 (עם 15 יח' בכ-7 חודשים).
שטח
אומנם מכירות טויוטה לנד קרוזר צנחו בשל החלפת הדגם, מה שכלל הפסקת היבוא למספר חודשים, אך הוא עדיין מצליח להיאחז במקום הראשון. הקטגוריה נפרדת השנה ממשתתף וותיק, שמכר לא מעט יחידות לאורך השנים – קיה סורנטו, שבעקבות השינויים בדור החדש עובר לקטגורית הפנאי.
פנאי פרימיום
ב-2005 הצליח פולקסווגן טוארג להפוך לחביב הקהל ולהדיח את הב.מ.וו X5 מהפסגה. מאז הוא שמר על המקום בקנאות – עד השנה. עם מחליף באופק נאלץ הטוארג לפנות את מושב המלכות, וכמה סמלי הוא שעל הכס התיישב רכב עם אג'נדה ירוקה... 35% ממכירות הלקסוס RX הם מהגרסה ההיברידית וזאת לעומת כ-50% מדגמי הטוארג שנמכרו עם יחידות דיזל שניתן אולי לראותן כנקיות. אבל, מבין גרסאות הדיזל של הטוארג, 4 יח' נמכרו עם מנוע V10 כך שלא הכל ירוק ומצוחצח. ועם כבר נגענו בגרסאות "שריריות" נציין כי בשנה שחלפה נמכרו 22 יח' אינפיניטי FX50, נמכרו 28 דגמי פורשה קאיין שמתוכם 8 בגרסת ה-V8 ונמכרו 22 דגמי רינג' רובר שמתוכם 6 עם מנועי V8 המתוגברים במגדשי-על.
טנדרים