מיני קאנטרימן 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
במאי 2024 החל שיווקו בישראל של מיני קאנטרימן החדש, דור שלישי לרכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) של היצרנית, אשר לראשונה יוצע גם בהנעה חשמלית לצד גרסאות הבנזין.
קאנטרימן החדש מבוסס על פלטפורמה משותפת עם ב.מ.וו X1 העדכני, ולמעשה מדובר בעדכון מקיף לפלטפורמה של הדור היוצא. למרות הבסיס המוכר, מידותיו צמחו באופן ניכר: אורכו 443 ס"מ (13 ס"מ יותר), רוחבו 184 ס״מ (2 ס"מ יותר), גובהו 166 ס"מ (כמעט 10 ס"מ יותר). בסיס הגלגלים נמתח על פני 269 ס"מ, תוספת של 2 ס"מ ביחס לדור היוצא. תא המטען מציע נפח של 450 ל' בגרסת הבנזין (זהה לדור הקודם) ו-460 ל' בגרסה החשמלית. המשקל עומד על 1,640 ק"ג לבנזין ו-1,940 ק"ג לגרסה החשמלית.
היצע המנועים מתחיל ב-1.5 ל' טורבו בנזין המוכר מהדור הקודם אשר זכה למקצה שיפורים, כולל תוספת של מערכת היברידית-מתונה (48V). ההספק עומד כעת על 170 כ"ס והמומנט על 28.5 קג"מ. התיבה היא רובוטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית.
הגרסה החשמלית היא ׳קופר E' העושה שימוש במנוע יחיד המפיק 204 כ"ס ו-25.5 קג"מ. בזכות סוללת 66.4 קוט"ש (64.7 קוט"ש נטו) טווח הנסיעה המירבי עומד על 447 ק"מ בין טעינות. טעינה ביתית אפשרית בהספק מירבי של 11 ק"ו וטעינה מהירה עד 130 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
השינוי בעיצוב הקאנטרימן ביחס לדור הקודם מדגיש לא רק את ממד הגודל שצמח, אלא נועד להביא מסר של חוסן. זה שילוב שלטעמנו מתאים פחות למותג מיני, והתוצאה הכללית פחות מושכת ומיוחדת מבעבר. ה"קופסה" העיצובית שצמודה לחלונות הצד, מוזרה למראה ומיותרת.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג שונה אף היא מזו של הדור היוצא ומאופיינית בקו מינימליסטי, אך נראית מסיבית וחלקים רבים מרופדים בבד צבעוני, דומה לזה שברמקולים הניידים האופנתיים של JBL.
העיצוב מאוד נקי ונאה, ורכיבים כמו פתחי האוורור האנכיים והמיוחדים וידיות הדלת הכסופות מדגישים אותו. שילובי הגוונים יוצרים סביבת נהג עם נופך יוקרתי, אך החומרים הממוחזרים אינם משדרים איכות נדרשת.
במרכז בולט צג גדול ועגול, הוא יפה וכך גם חלק מהתצוגות שעליו. אלא שהרצון ליצור סביבת נהג מינימליסטית אינו עולה בקנה אחד עם המקסימליזם הנדרש בצגי המולטימדיה של היום. התוצאה מורכבת ויוצרת בעיות תפעוליות הפוגעות בחוויית הנהיגה.
גם תמונת המצלמות ההיקפיות אינה תמיד מובנת, וכמו תצוגת 'וייז', היא מתקשה להיות גדולה מספיק בצג העגול.
מושב הנהג נאה, נוח וקל לכיוון. תנוחת הנהיגה גבוהה ומעניקה תחושה של רכב פנאי - ופחות של רכב ממותג מיני.
מאחור מרווח ברכיים נדיב ומרווח ראש נאה. תא המטען מציע נפח מכובד, והוא שימושי ויעיל. הרצפה מעט גבוהה אך מתחת לה יש תא אחסון.
-
מנוע וביצועים
הגרסה שנבחנה היא הפחות חזקה בהיצע: מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המשודך למערך היברידי-מתון. התפוקה המשולבת היא 170 כ"ס ו-28.5 קג"מ, התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, וההנעה קדמית.
פעולת מנוע שלושת הצילינדרים נעימה והוא מבודד היטב בכל הקשור לרעשים ולרעידות. מנוע זה אינו מביא עמו אופי מיוחד, הוא גם לא שש לטפס במעלה הסל"ד, אך מאפשר ביצועים טובים. הקאנטרימן יכול לטפס בהחלטיות למהירויות גבוהות ומתפקד היטב גם תחת עומס.
לתיבת ההילוכים פעולה כה נעימה, עד כי קשה לחשוד בה שהיא דו-מצמדית. עם זאת מאכזב מאוד לגלות שאין כל אפשרות לתפעל אותה ידנית. יש רק מצב LOW (לחיצה שניה בבורר) שתאפשר בחירת הילוכים נמוכים יותר.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה אינה אחידה. הכיול הראשוני של הבולמים רך, ואלה סופגים היטב שיבושים קטנים ובינוניים, מוסיפים לאיכות הנסיעה פעולה שקטה. עם זאת, הספיגה אינה מצטיינת על פני שיבושים גדולים בכלל, שקעים בפרט. בנוסף, מחוץ לעיר הרכב נע מדי על ציר האורך. רעשי הרוח מורגשים מאוד ולעיתים גם רעשי הכביש.
בכביש המפותל הקאנטרימן מפגין מיד שיש לו אופי ספורטיבי. הנטייה לתת היגוי אומנם גדולה מהצפוי, אך הרפיית המצערת תגרום להידוק זנב חינני ומהנה.
התגובות להפניית גלגל ההגה הקטן זריזות ונכונות, אבל ההגה עצמו קל מדי והתחושה חסרה מדי. הוא סובל גם מלוחמת שיבושים בעומס. לבלמים פעולה מאוד מדודה אך עוצמתם אינה מרשימה.
-
תמורה למחיר
הקאנטרימן הוא רכב פנאי קומפקטי מאוד יקר – אך הוא זול וחזק מאשר ב.מ.וו X1 שחולק עימו מכלולים. כך שהתמורה, ביחס למותגי יוקרה, בהחלט ראויה.
-
גרסאות ורמות גימור
ישנן שתי רמות גימור זהות בשם אך לעיתים ישנם הבדלים קלים בין גרסאות הבנזין לאלה החשמליות. ב'קלאסיק' הבסיסית האבזור כולל חיישני חניה היקפיים ומצלמת נסיעה לאחור, תאורת לד לא מלאה, כוונון חשמלי, חימום ועיסוי למושבים מלפנים, בקרת אקלים מפוצלת, דלת תא מטען חשמלית, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת מולטימדיה עם מסך עגול בקוטר 24 ס״מ, כולל קישוריות לאנדרואיד ואפל, משטח טעינה אלחוטי, חישוקי 18 אינץ׳, קיפול חשמלי למראות הצד (לא בבנזין) ועוד.
רמת 'פייבוריט' מוסיפה חבילת עיצוב חיצוני, ריפוד מהודר למושבים, צביעה דו-גוונית בסביבת הנהג, מושבי ספורט, חלון שמש פנורמי נפתח, מערך מצלמות היקפי, חישוקי 19 אינץ׳ ועוד. הגרסה החשמלית מוסיפה גם תפעול מרחוק באמצעות אפליקציה וב'פייבוריט' גם מערכת שמע עם 12 רמקולים מבית ׳הרמן קרדון׳.
-
בטיחות
מיני קאנטרימן מוצע כסטנדרט עם מערך בטיחותי מקיף למדי הכולל: 6 כריות אוויר, התראה על סטייה מנתיב כולל תיקון אקטיבי ושמירה על מרכז הנתיב, התראה על רכב בשטח מת כולל תיקון אקטיבי, מערכת בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, התראה על רכב חוצה בנסיעה לאחור כולל בלימה אוטונומית, אזהרת פתיחת דלת, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
הדגם החדש טרם נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה מאוד לכלי שכזה; ביום המבחן שהיה לוהט ומאומץ היא הגיעה ל-11.2 ק"מ/ל' ואילו בשיוט נינוח עמדה על 15 ק"מ/ל'.
-
מה חדש במיני קאנטרימן 2024
תחילת שיווק הדור החדש של הדגם במאי 2024.
-
סיכום
הקאנטרימן החדש הפך לרכב פנאי מלוטש ומגובש, אך איבד בדרך הרבה מהחן ומהאופי הייחודי של דגמי מותג מיני.