סיטרואן C4 X 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
סיטרואן C4 X היא משפחתית קומפקטית (סגמנט C) של היצרנית המבוססת על C4 המוכרת. ה-X משלבת אלמנטים מגוון סגמנטים כולל הגבהה קלה, סממני פנאי ומרכב סדאן (4 דלתות) עם מבנה דמוי פאסטבק.
סיטרואן חשפה את C4 X ביולי 2022 וכמו C4 היא מבוססת על פלפורמת CMP שמקורה ב-PSA (כיום סטלנטיס) ומשרתת את הדגמים הקטנים יותר של הקבוצה כמו פיג'ו 208, אופל קורסה, ג'יפ אוונג'ר ועוד.
ממדיה הם כשל משפחתית ממוצעת: אורכה 460 ס"מ (24 ס"מ יותר מ-C4), רוחבה 183 ס"מ, גובהה 152.5 ס"מ ובסיס הגלגלים נמתח על פני 267 ס"מ. תא המטען גדול למדי: 510 ל' במקום 380 ל' ב-C4 הרגילה.
היצע יחידות ההנעה דומה לזה של C4 והוא מגוון מאוד.
מנועי טורבו-בנזין 1.2 ל' (3 ציל') וטורבו-דיזל 1.5 ל' מציעים 130 כ"ס ותיבה אוטומטית עם שמונה הילוכים.
הגרסה החשמלית מכונה e-C4 X וכוללת מנוע חשמלי המפיק 136 כ"ס, סוללת 50 קוט"ש וטווח נסיעה מירבי של עד 356 ק"מ. טעינה מהירה בקצב של עד 100 ק"ו וביתית עד 11 ק"ו.
השיווק בישראל החל בראשית חודש מאי 2023.
-
עיצוב ונוכחות
סיטרואן C4 X היא מכונית שקודם כל נראית שונה מכל דבר אחר, העיצוב בהחלט מיוחד ולא קונבנציונלי ונגיעות הפנאי מוסיפות עניין. אנחנו אהבנו.
ביחס ל-C4 המוכרת הצליחו בסיטרואן לייצר בידול של ממש – למרות חזית משותפת על החלק האחורי עוצב מחדש ומעניק לה מראה של מכונית גדולה ממה שהיא.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה לזו של C4 הרגילה, וזה נאמר לרוב לחיוב. השינויים מגיעים בדמות מערך מולטימדיה עדכני יותר הכולל מסך משופר ובעיר מערכת הפעלה שונה ומוצלחת יותר. יש גם מערך ניווט מקורי שפועל היטב.
הנדסת האנוש עדין דורשת הסתגלות, אך כבעבר יש תפעול חיצוני למערכת המיזוג.
התחושה במושב הנהג שמדובר במכונית גדולה ממה שהיא. המרחב נאה ובולטים לטובה המושבים המצוינים שהיו נוחים מאוד בנסיעות קצרות, אך לא תמיד נמכו מספיק בארוכות.
איכות החומרים סבירה לסגמנט ויש המון תאי אחסון.
מאחור מדובר במכונית מרווחת למדי, ומרווחת יותר מה-C4 האצ'בק בזכות מבנה שונה לגג ולמושב.
תא המטען גדול מאוד אך הפתח צר.
-
מנוע וביצועים
גרסת הדיזל – 1.5 ל', 130 כ"ס – מעניקה ביצועים טובים למדי בנהיגה יום-יומית בזכות מומנט זמין. יש די והותר כוח לשמירה על מהירות גבוהה גם בעליות ולביצוע עקיפות. ולמנוע אופי פעולה חלק ושקט.
לבנזין – 1.2 ל', 130 כ"ס – ביצועים דומים אך תחושה נמרצת יותר.
הגרסה החשמלית – 136 כ"ס – מציגה ביצועים עדיפים בזכות מומנט זמין עם מספיק כוח לעקיפות ושמירה על קצב במהירויות גבוהות.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה מאוד, מהטובות ביותר בקבוצה ובכלל. זה נוצר בזכות בולמים יחודיים מלפנים וכיול מתלים מוצלח – היא נוחה מאוד בעיר ומחוץ לעיר ורק לעיתים נדירות תיתקל בשיבושים המעוררים חוסר נוחות (פסי האטה גדולים, למשל). הריסון חסר, וזה מורגש בכביש גלי ומפוצל, אך לא באופן מוגזם.
בידוד הרעשים כמקובל בקטגוריה.
לאור נטיות ה"פנאי" שלה ירדנו גם לשבילים ושם גילינו שוב נוחות נסיעה טובה מאוד.
התנהגות הכביש טובה והיכולת הדינאמית מספקת אולם בגלל אותו כיול רך ה-C4 X בהחלט מעדיפה נהיגה נינוחה על פני נמרצת.
-
תמורה למחיר
גרסת הבנזין מציעה את התמורה הטובה ביותר, אולם הדיזל אטרקטיבית לנוסעים למרחקים.
-
גרסאות ורמות גימור
סיטרואן C4 X מוצעת בישראל בשלוש גרסאות – בנזין ודיזל (130 כ"ס) או חשמלית (136 כ"ס, 356 ק"מ) – וברמת גימור אחת.
האבזור הסטנדטי עשיר למדי וכולל: תאורת לד מלאה, חישוקי 18 אינץ', מערכת מולטימדיה עם מסך 10 אינץ', קישוריות לאנדרואיד ואפל, תצוגה עילית, בקרת אקלים, ריפוד דמוי-עור, מערכת ניווט מקורית ('טוםטום') ועוד.
-
בטיחות
ציון הבטיחות של סיטרואן C4 X תואם את זה של C4 אשר נבדקה בשנת 2021 וקיבלה דירוג של 4 כוכבים עם ציון של 80% בהגנה על מבוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 57% בהגנה על הולכי רגל ו-63% במערכות בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל: התרעה על אי שמירת מרחק, מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכז נתיב הנסיעהף בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק של גרסת הדיזל מצוינת – 16.1 ק"מ לליטר בממוצע במבחן דרכים מאומץ. בשיוט ניתן בקלות לרשום 18-19 ק"מ לליטר.
גם לגרסת הבנזין נתונים טובים – 14.4 ק"מ לליטר במבחן הדרכים שלנו.
-
טווח נסיעה
את מבחן הדרכים המאומץ של 'אוטו' ה-C4 X סיימה עם נתון צריכה טוב – 5.8 ק"מ לקוט"ש, אך בגלל הסוללה הקטנה הטווח הכולל לא הרשים – 265 ק"מ בלבד. בנהיגה מתונה יותר הצריכה נעה סביב 7 ק"מ לקוט"ש – טווח של כ-315 ק"מ.
-
סיכום
אחרי שנים, סיטרואן חוזרת למשחק עם משפחתית סדאן. המחיר מעט גבוה.